Gå til innhold

Google Chrome 7 kommer med GPU-akselerasjon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er sånn generellt skeptisk til at forskjellige program tar i bruk GPU-akselerasjon for å oppnå akseptabel brukeropplevelse.

 

Det hadde vært greit, om programmererne hadde vært å stole på. Dessuten sitter det vel en del folk med begredelig integrert GPU fra Intel.

 

Dersom de hadde størst fokus på effektivisere kode til å kjøre over normal CPU, så ville det kommet som en liten bonus at ting kjøres også over GPU. Men, nå har jeg en tro på at de kommer til å skrive kode som gjerne kastes ut på markedet uten for mye tanke på optimalisering for CPU. Slik at GPU skal være en reddende "engel" for programvareindustrien som hele tiden har behov for rå krefter fra maskinene våre for at ting skal svive rundt sånn noenlunde.

 

En skal heller ikke glemme den ekstra varmen som vil komme av at GPU kjører konstant under bruk av nettleser. Vil tro at dette kan være ett problem for varmeutvikling og batteribruk i bærbare PC'er.

 

Spesiellt er jeg skeptisk til at Adobe tar dette i bruk. De er ikke kjent for å optimalisere Flash nok i utgangspunktet. Tenke seg til at reklamebannerne på websider skal få lov å benytte "min GPU"!! :roll:

Lenke til kommentar

Jeg er sånn generellt skeptisk til at forskjellige program tar i bruk GPU-akselerasjon for å oppnå akseptabel brukeropplevelse.

 

Det hadde vært greit, om programmererne hadde vært å stole på. Dessuten sitter det vel en del folk med begredelig integrert GPU fra Intel.

 

Dersom de hadde størst fokus på effektivisere kode til å kjøre over normal CPU, så ville det kommet som en liten bonus at ting kjøres også over GPU. Men, nå har jeg en tro på at de kommer til å skrive kode som gjerne kastes ut på markedet uten for mye tanke på optimalisering for CPU. Slik at GPU skal være en reddende "engel" for programvareindustrien som hele tiden har behov for rå krefter fra maskinene våre for at ting skal svive rundt sånn noenlunde.

 

En skal heller ikke glemme den ekstra varmen som vil komme av at GPU kjører konstant under bruk av nettleser. Vil tro at dette kan være ett problem for varmeutvikling og batteribruk i bærbare PC'er.

 

Spesiellt er jeg skeptisk til at Adobe tar dette i bruk. De er ikke kjent for å optimalisere Flash nok i utgangspunktet. Tenke seg til at reklamebannerne på websider skal få lov å benytte "min GPU"!! :roll:

 

Det kan helt sikkert deaktiveres. Dessuten er det ikke mye kraft som trengs fra en moderne GPU for å vise en nettside. Video og animasjoner vil kjøre mye mer effektivt på en GPU enn CPU. I det store og hele tror jeg man sparer ressurser på å gjøre grafiske operasjoner på GPU-en, som jo er ment for slike operasjoner, istedenfor å gjøre dem på en mindre effektiv måte i CPU-en.

Lenke til kommentar

krever nettlesere virkelig så mye at man trenger sånt ? syns ikke opera bruker mye cpu når jeg surfer akkuratt.

 

Intel konkluderte med at GPU er 2,5-10 ganger raskere enn CPU, og det er deres biaserte konklusjon.

Vis du tar f.eks float points oppgaver er det enda raskere.

Så ved å bruke GPU i stede for CPU er det en "magisk" ytelsesgevist, i stede for å gidde å optimisere programmet ordtellig i stede.

Lenke til kommentar

Jaja, da er det bare Opera igjen. Selv om Opera vel var de første som snakket om GPU-akselerasjon, er de sist ute som vanlig.

 

Oi samme som Firefox Beta jeg lastet ned for noen dager siden, tilfeldighet ?

Hvorfor skulle det ikke være det?

 

krever nettlesere virkelig så mye at man trenger sånt ? syns ikke opera bruker mye cpu når jeg surfer akkuratt.

Du glemmer at nettlesere skal kjøre mer og mer kompliserte web-applikasjoner. Dessuten ønsker man å flytte spill inn i nettleseren. Med akselerasjon kan man gjøre mye mer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...