Gå til innhold

Anmeldelse: Mafia 2 (PC/PS3/X360)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synd du går i akkurat samme fellen som både VG og Dagbladet, og forsåvidt en haug med andre anmeldere. Mafia 2 forsøker ikke å være et sandkassespill, og attpåtil har utviklerne uttalt gang på gang at det ikke ønsket å lage et sandkassespill. Likevel virker det som brorparten av anmeldere automatisk tolker den store byen og et få fritidssysler (kjøpe klær, skru på bilen mm.) som tegn på at dette er et sandkassespill, og dermed sammenligner det automatisk med eksempelvis GTA4.

 

Fryktelig synd, fordi Mafia 2 fokuserer kun på én ting i mine øyne. Nemlig å levere en gripende og fantastisk fortalt gangsterhistorie.

Lenke til kommentar

Anmelder påpeker historien, og kaller den:

 

Med et såpass bra grunnlag for historiefortelling er det derimot synd å konstatere at fortellingen mangler ambisjoner, og sjeldent strekker seg lenger enn å skildre en stereotypisk gjeng med gangstere.

 

Et mislykket brekk her, en forræder blant mafiosoene der, og en hel masse skyting innimellom er kokt sammen til å bli en gangsterfortelling uten en rød tråd. Hva som gjør at rollefigurene vil drepe og rane over en lav sko er et tema som går over hodet på Mafia 2. Hovedpersonen blir ikke stort dypere enn han er i starten.

 

Så hvis det bare er historie som er det gode med spillet, lover det ikke godt...

 

Likte Mafia 1 veldig godt, inntil jeg kom til racingoppdraget. Klarte det aldri av fillegrunner, og ga opp hele spillet. Utrolig synd, da det ellers var kjempemorsomt.

Er veldig i tvil om jeg skal gi Mafia 2 en sjanse, krever at eventuell racing kan skippes med minimale konsekvenser... Og at spillet er godt selvfølgelig.

 

Det anmelder ikke skriver noe om er hvordan verden oppleves... Er det folksomt, realistisk, oppfører tilfeldig forbipasserende seg naturlig og som om de har en mening med å være der? Og hvordan er politiet, noe intelligens når de prøver å fange deg, eller bare kjør-etter-med-gummistrikk-til-en-av-oss-krasjer?

Lenke til kommentar
Likte Mafia 1 veldig godt, inntil jeg kom til racingoppdraget. Klarte det aldri av fillegrunner, og ga opp hele spillet. Utrolig synd, da det ellers var kjempemorsomt.

 

 

Det går jo an å jukse der, da, ved å "resette" bilen etter et visst punkt på banen. ;) Vanligvis er jeg motstander av juks, men der har man ikke så mye valg. xD

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke det nødvendigvis er så viktig hva det prøver å være, men fokuserer på å formidle hva det faktisk er, samt hva det ikke er, men kunne ha vært. I teksten har jeg prøvd å trekke frem et par måter et spill som dette kunne blitt veldig bra på. Dessverre er ikke verken sandkasseelementet, historieelementet eller actionelementet spesielt imponerende. Jeg mener det fortsatt er et godt spill, bare ikke blant de beste.

 

For å svare litt på hvordan byen oppleves: i starten er det noen skriptede sekvenser som får det til å virke levende, men i realiteten er det ganske lite som skjer i byen utover i spillet. Stort sett er det folk som spaserer og biler som kjører rundt uten særlig mål eller mening, men det hendte meg ved et par anledninger at politiet gikk etter andre enn meg.

 

Det er ikke så mye å si om politiet. En artig vri er at man ved mindre forseelser kan betale en bot eller bestikkelse for å slippe unna. Om man derimot gjør mer alvorlige forbrytelser vil de kjøre etter og skyte på deg til du klarer å komme ut av synsfeltet og bli der i en periode. Deretter må man skifte klær og/eller lakkere om bilen for å få bort "etterlysningen". Temmelig ordinært for et slikt spill, med andre ord.

Endret av tormoddf
Lenke til kommentar

Jeg er ikke uenig i karakteren men tror DLCene vil gi spillet en annen karakter.

 

Ellers får jeg litt inntrykk av at et spill som dette skal være best på alle områder for å være godt nok. Best i skyting og action, best i bilkjøring, best på innhold osv osv.

 

Jeg har ikke forventet samme roaming innhold som i GTA IV og jeg synes ærlig talt GTA IV var et evig mas og kjas med dating og dill og dall som gjorde at jeg faktisk la bort spillet etter kort tid på PS3 og kjøpte det til 360 et år senere og ligger fortsatt i "prøve på en kald vinterkveld" køen.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Må si meg enig med artikkelforfatter her.

 

Etter å ha spilt spillet, føltes det bare tomt. Spillet er så utrolig vakkert egentlig, med så mange muligheter.

 

Jeg vet at Mafia 2 ikke er ett sandkasse spill, men hva hvis det var det? En GTA klone kanskje, trur ikke det hadde gjort noe.

 

Virker som om utviklerne har brukt utrolig mye ressurser på byen, bilene, omgivelsene og til en viss grad historien. Mener at eneren hadde sideoppdrag, hopp, race o.l.

 

Håper bare de neste 8 pakkene får spillet opp på det nivået....

 

just my 2 cents

Lenke til kommentar

Ellers får jeg litt inntrykk av at et spill som dette skal være best på alle områder for å være godt nok. Best i skyting og action, best i bilkjøring, best på innhold osv osv.

 

For min del kunne det fort ha holdt om det var spesielt bra på ett av områdene. Om det derimot er middelmådig på alle, så blir helheten fort middelmådig. :)

Lenke til kommentar

Anmeldelsen sier da ikke "middelmådig på alle områder". :hmm:

 

Etter å ha spilt demoen er jeg langt i fra enig i den uttalelsen.

 

Det var mer en talemåte for å få frem poenget. Middelmådig er et belastet begrep, så gjennomsnittlig godt er vel kanskje en mer presis betegnelse for det jeg mener om akkurat Mafia 2.

Lenke til kommentar

DET ER FOR FAEN IKKE ETT SANDKASSESPILL!!!!! Før dere anmelder ett spill så prøv å finn ut av hva spillet ER og IKKE hva DU forventer at det skal være! Idioti... Ah, skal dog sies at dere ikke er alene om feiltolkingen!

 

Edit: Bilkjøring i simulator modus er IKKE middelmådig, den er faktisk suverent best om DU absolutt skal sammenligne med GTA. Noe Mafia utviklerne virkelig har poengtert gang på gang at dem ikke har prøvd på!

Endret av Mreinha
Lenke til kommentar

Det blir feil å forvente GTA IV innhold i et spill som Mafia II, ergo vanskelig å ta dette seriøst. Dog var ikke karakteren direkte bom selv om jeg er uenig i mange av betraktningene.

 

Selv synes jeg bilkjøringen er ypperlig. Skal jeg ha noe bedre setter jeg på et bilspill.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

DET ER FOR FAEN IKKE ETT SANDKASSESPILL!!!!! Før dere anmelder ett spill så prøv å finn ut av hva spillet ER og IKKE hva DU forventer at det skal være! Idioti... Ah, skal dog sies at dere ikke er alene om feiltolkingen!

 

Nå handler tross alt en stor del av anmeldelsen om å forklare hvorfor dette ikke er som tradisjonelle sandkassespill, på tross av den åpne verdenen. Overskriften er ment som et bilde på hvordan spillet har en åpen verden, uten spesielt mye innhold. Et spill er ikke et sandkassespill om sandkassen ikke har leker, og det er halve poenget. Man kommer likevel ikke utenom at store deler av spillet ellers er veldig likt det vi ofte ellers kaller et sandkassespill, men hva man kaller det er likevel revnende likegyldig. Jeg baserer konklusjonen og karakteren på generell underholdningsverdi, og om den stammer fra det ene eller andre spiller ingen rolle.

 

Og som et svar til Theo343 kan også jeg legge til: Mangelen på aktiviteter alene er ikke noe grunnlag for karakteren. Det er et av elementene som kunne ha løftet et spill som dette, men med fabelaktig action eller historie hadde jeg ikke brydd meg døyten om mangelen på andre adspredelser. Det er når det ikke finnes noe element som huker veldig godt tak i spilleren at det ikke blir et toppspill.

 

Edit: Utelot to viktige ord. Mangelen på aktiviteter er ikke. :)

Endret av tormoddf
Lenke til kommentar

Forøvrig synes jeg det er en merkelig tendens at man ikke skal få lov til å påpeke at noe mangler om utviklerne ikke har ment å inkludere det. Hvorvidt det er et bevisst valg å utelate noe spiller etter min mening veldig liten rolle. Hvis man klarer å argumentere for at manglene har en effekt, så burde vel det være greit?

Lenke til kommentar

tormoddf:

Action kommentaren var også noe jeg merket meg. Hva slags "spektakulær action" savnet du? Bygninger som sprenges og raser sammen? Øredøvende sekvenser som tatt ut av siste hodepineskapende hollywood filmer?

Bare vær litt mer konkret så vil jeg forstå bedre hva du savner ift. "kunne vært mer spektakulær action".

 

Jeg så ikke på dette som en tittel som skulle skilte med "alle omgivelser kan ødelegges" eller noe i den duren?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Forøvrig synes jeg det er en merkelig tendens at man ikke skal få lov til å påpeke at noe mangler om utviklerne ikke har ment å inkludere det. Hvorvidt det er et bevisst valg å utelate noe spiller etter min mening veldig liten rolle. Hvis man klarer å argumentere for at manglene har en effekt, så burde vel det være greit?

Forskjellige meninger er også sundt. Jeg synes på ingen måte annmeldelsen var dårlig og setter i grunn pris på annmeldere som diskuterer med leserne slik som dette om det er noe de har på hjertet om anmeldelsen eller spillet. Jeg ser også at du gir spillet ros der det virkelig fortjener ros og så er det bare fint å diskutere der man er uenige. En anmeldelse er en personlig betrakting (som diskutert opp og ned i mente flere steder) og leserne har sine betraktninger :)

 

Og det skal sies at anmeldelsen her og på gamer.no var vesentlig bedre enn mye av det tullet man leste andre steder.

 

Og du har helt rett i en ting i anmeldelsen din. Mange vil bli særdeles skuffet om de eks. forventer free-roam med GTA IV innhold. På den måten slipper en del den slags skuffelse og bomkjøp.

Jeg var heller ikke uenig i karakteren din på 7/10. Det er ingen 10er, til det har nok spillet en altfor smal appell blant publikum.

 

Jeg synes også det er noe tynt at man må spe på med DLCer for å føle at man får en fullverdig opplevelse. Men det er en trend jeg har merket meg i mange nye spill siste par årene.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Sitter selv igjen med inntrykket at Mafia 2 har kunnet vært så mye mer enn det spillet er.

Det har potensialet til å være sinnsykt bra, men på en måte så når det ikke helt opp der det skal , greit nok at både physx og det visuelle er særdeles bra på PC, men jeg synnes faktisk at spillet har en tendens til å føles ut som det er litt tomt innimellom.

 

Personlig hadde jeg nok vært mye slemmere enn anmelderen og har kanskje gitt det maks en 6'er , men får se om jeg gidder å spille det ferdig i det hele tatt.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...