Gå til innhold

Test: Huawei S7


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om ikke fryktelig lenge ligger det an til test av nettopp en slik, snartenkt.

 

Og, ja - eller nei. Man kan ikke legge til kodeker på samme måte som man er vant til fra PC - men det fins videospillere på Android Market. Jeg tror det skal være nevnt i teksten, men da jeg forsøkte disse var det ingen som var tilfredsstillende. Det hakket litt på mange av videoene, og ingen ville vise skikkelig i fullskjerm. Slike løsninger er ikke å anbefale på dette brettet. Vi hadde mye bedre erfaring med å kode om for formålet. Da taklet brettet enkelt 720P, og kvaliteten ble ganske god - tatt i betraktning at skjermen ikke er toppspesifisert, og har en trykksensitiv hinne over seg.

Lenke til kommentar

Bra :) Ellers en fin test.

 

Registrer at det nok er lurt å vente til disse brettene blir vassere og mer tilgjengelig. Interessant at Huawei har valgt Norge som forsøkskanin, men kunne ønske de hadde lagt litt mer arbeid bak brettet. Telefonfunksjonen blir bare utrolig upraktisk. Den kunne de ha droppet og heller lagt penger i kraftigere prosessor ol. skjermen er selvsagt det største ankepunktet også for mitt vedkommende. Har meget lyst på et slikt brett, men er avventende til det kommer ytterligere konkurrenter på banen.

Lenke til kommentar

Saken er vel den at mye av denne funksjonaliteten allerede ligger i Android. Dersom den ligger der og man har tilgang på mikrofon og høyttalerfunksjon i brettet er det jo ikke akkurat snakk om store ressurser som skal til for å lage en "fiffig ekstrafunksjon". Vi har ikke tatt mye hensyn til den. Den fungerer helt greit som konferansetelefon, men man kan få løsninger som er langt bedre til langt under 3500 kroner, som gjør kun dette. For oss fortoner ikke konferansesamtaler seg som noen kjernefunksjon for disse produktene. Men det er likevel greit at den er der. Å -kunne- ta en håndfritelefon med brettet er en mulighet, og ikke en ulempe :)

 

Jeg tviler på at denne funksjonen har gått på bekostning av så mye. Vi ser jo også at det fins et kamera her, der det er lagt ved en applikasjon for å ta bilder av seg selv. Foreløpig støtter ikke kameraet videotelefoni, som vi ser for oss at er formålet.

 

Vi regner nok med at det her er tatt et referansedesign, også er det jobbet på spreng for å få den beste brukeropplevelsen man kan fremskaffe på kortest mulig tid. Såvidt vi forstår er jo også dette brettet litt av en kraftinnsats fra selskapet for å treffe markedet tidligere enn konkurrentene. Til prisen de har lagt seg på er ikke sluttresultatet direkte ille. Men batteritiden og fravær av lading via Micro-USB er direkte unødvendige hidnringer.

 

Ser man på U8230 vet vi at Huawei får til greie kapasitive skjermer til en billig penge. Derfor klør vi oss også litt i hodet over valget av resistiv trykkfunksjonalitet her... :|

Lenke til kommentar

Nettbrett er en litt dead-end road, men et nisje-marked er det helt sikkert, og det kan bli et ganske stort nisjemarked. Har ennå min N800, og den har to mangler: telefon og tastatur. N810 hadde(har) tastatur, men mangler fortsatt telefon. Man kan godt si at man trenger ingen telefon i den, og man trenger heller intet tastatur, men dette er bare symptomer på at man egentlig ikke trenger noe nettbrett. Kombinasjonen OK telefon og en OK netbook er så uendelig mye mer praktisk enn ei nettfjøl.

 

Men, et nisjemarked er det, og dette markedet er først og fremst husmødre som bruker facebook, og kan derfor bli ganske så stort. En slik fjøl må skreddersys til det formålet for at det skal bli et geek-toy for husmødre, og ikke bare for geeks. Så langt er det kun Apple som har fått det til sånn passe. Ellers tror jeg det er lurt å vente til Intel/Nokia kommer med sine brett basert på nyeste Intel HW og MeeGo med Google Chromium og (forhåpentligvis) full telefonsupport. Så får vi se om disse brettene kan konkurrere med neste generasjon netbook med akkurat samme HW (prosessor) og samme OS. Intel/Nokia vil nok viske ut mye av forskjellen mellom netbook og fjøl, og vi vil se en hel serie med produkter med/uten telefon, med/uten tastatur, med/uten trykksjerm osv. men med stort sett samme HW og samme OS.

Lenke til kommentar

Bare jeg som synes 16:9 er et ubrukelig format på en tablet? Når man bruker den på høykant, noe man overraskende ofte gjør, blir den jo håpløst smal. Utrolig mye mer elegant og surfe nettsider eller lese bøker på et 4:3 format på høykant.

Jeg er 100% enig. Synes 16:9 er totalt upraktisk i stående format, fordi skjermen blir latterlig høy og smal, mens den gjerne kan bli litt for lav og bred til surfing etc i liggende format.

 

16:9 er vel stort sett kun en fordel i forbindelse med avspilling av video i 16:9-format, og muligens i forbindelse med enkelte spill, mens jeg vil si f.eks. 4:3 som på iPad generelt sett er langt bedre egnet til det man typisk bruker gode nettbrett til, som surfing, eboklesing, avislesing (vha apps, pdf-dokumenter etc, og selvsagt nettaviser), spilling og filmavspilling av videoer som IKKE er i 16:9-format. Store deler av videoene på nettet er tross alt ikke i 16:9 i det hele tatt, som f.eks. svært mange Youtubevideoer. Ikke eldre TV-serier heller, for den saks skyld.

 

Alt i alt tror jeg nok 4:3 funker bedre for folk flest enn 16:9 på slike enheter, spesielt hvis det legges opp til at enheten skal kunne brukes også i stående format. 4:3 er rett og slett et langt mer praktisk/allsidig format. Synes også avspilling av 16:9-innhold funker helt fint på en 4:3-skjerm, med sorte områder over og under.

 

 

 

Regner forøvrig med at salget av slike enheter vil ta helt av etterhvert, spesielt med tanke på hvor enormt bra iPad selger allerede.

 

Blir ikke det minste overrasket om denne typen produkter selger langt bedre enn nettPCer i løpet av forholdsvis kort tid (1-2 år kanskje?), ser faktisk ikke bort fra at en del vil foretrekke de også fremfor laptops og til en viss grad stasjonære PCer heller.

 

De dekker jo gjerne de behovene folk flest får dekket gjennom datamaskinene sine per i dag, i allefall på privat basis, som surfing, nettbank, mail, Facebook, enkel spilling, litt filmglaning en gang i blant etc, i tillegg til at en del av disse produktene (iPad f.eks) egner seg svært godt som eboklesere også. Geniale produkter synes nå jeg i allefall. :)

Lenke til kommentar

4:3 er derimot ubrukelig å se film/serier på, og det er nok derfor de har gått for 16:9. For ikke å nevne aat ettersom det er standarden, blir det fort dyrere med andre oppløsninger, om man ikke bestiller uhorvelig mange.

 

Jaha? på hvilken måte er 4:3 ubrukelig til filmbruk..? Du får jo ikke noe mindre bilde, eneste er en sort stripe over og under videoen. Ja det er kanskje ikke like elegant men har null og si på filmopplevelsen.

Endret av phax
Lenke til kommentar

4:3 er derimot ubrukelig å se film/serier på, og det er nok derfor de har gått for 16:9. For ikke å nevne aat ettersom det er standarden, blir det fort dyrere med andre oppløsninger, om man ikke bestiller uhorvelig mange.

 

Jaha? på hvilken måte er 4:3 ubrukelig til filmbruk..? Du får jo noe mindre bilde, eneste er en sort stripe over og under videoen. Ja det er kanskje ikke like elegant men har null og si på filmopplevelsen.

 

Størrelsen har null å si for filmopplevelsen? mens når man har det på høykant er det plutselig viktig at det er smalt? Selvsagt har størrelsen noe å si i begge tilfeller.

 

Personlig venter jeg litt på at dette markedet modnes, min primære bruk foren slik enhet er som fjernkontroll.

 

AtW

Lenke til kommentar

Har testet iPad ved et par anledninger og ser helt klart nyttverdi i nettbrett. For min del mest il å surfe nett og se/vise bilder. Det meste annet gjør en tv eller mobil bedre (foreløpig). Jeg følger spent med på hva som kommer fremover, og jeg tror det blir mange som vil være med i konkurransen. At dette er et nisjeprodukt jeg er veldig uenig i, men det må modnes.

 

Pc, tv, mobil, gps osv osv var også et nisjeprodukt når det kom...

Lenke til kommentar

Størrelsen har null å si for filmopplevelsen? mens når man har det på høykant er det plutselig viktig at det er smalt? Selvsagt har størrelsen noe å si i begge tilfeller.

 

Personlig venter jeg litt på at dette markedet modnes, min primære bruk foren slik enhet er som fjernkontroll.

 

AtW

 

Skrivefeil, det skulle selvsagt stå "du får jo ikke noe mindre bilde". Rette opp i det nå.

 

Og bare så alle forstår meg rett:

post-16510-1282564569,8711_thumb.png

Endret av phax
Lenke til kommentar

Størrelsen har null å si for filmopplevelsen? mens når man har det på høykant er det plutselig viktig at det er smalt? Selvsagt har størrelsen noe å si i begge tilfeller.

 

Personlig venter jeg litt på at dette markedet modnes, min primære bruk foren slik enhet er som fjernkontroll.

 

AtW

 

Skrivefeil, det skulle selvsagt stå "du får jo ikke noe mindre bilde". Rette opp i det nå.

 

Og bare så alle forstår meg rett:

post-16510-1282564569,8711_thumb.png

 

Illustrasjonen din er bare riktig om 16:9-skjermen har færre tommer enn 4:3-skjermen.

 

AtW

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...