Gå til innhold

Mer gromglass fra Nikon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-qfohT7

Hoy, dette var jo en drømmelansering av de sjeldne. Jeg har lenge sett etter et tilsvarende canons 28-105, så dette passer jo perfekt! Eneste problemet er jo klart at jeg ikke klarer å bestemme meg for hvilket jeg vil ha. Lurer på om ikke 28-300´n blir en uvurderlig reisebuddy.. :)

Lenke til kommentar

absolutt. et fint alternativ til 24-70'en vil jeg påstå. 1 stopp tregere, men 3000 billigere. grei tradeoff det. og 50mm ekstra enda.

Ja, og hadde flott bokeh...

http://imaging.nikon.com/products/imaging/lineup/lens/zoom/normalzoom/af-s_nikkor24-120mmf_4d_ed_vr/sample.htm

 

Spennende om de etter hvert kommer med et rimeligere FX hus også, nå som de har fine standardzoomer.

Funksjonene på D3100 gjør det i hvert fall spennende å se hva som kommer på D700-etterfølgeren, når den får like bra videoegenskaper.

Lenke til kommentar

AF-S 24-120mm f/4 VR virker veldig spennende, må si meg ekstremt skuffet over AF-S 85mm f/1.4 som ble lansert uten VR.

 

Jeg har lest flere steder at det sannsynligvis ville gått ut over bildekvaliteten.

 

EDIT: G-utgaven er også værtettet, noe D-utgaven ikke er.

 

Francis

Endret av :Francis:
Lenke til kommentar

Endelig reel F4 alternativ fra Nikon! Jeg tror denne vil være perfekt sammen med SB-900. Men fokus ringen var litt i tynneste slaget...

 

Når det gjelder 85mm 1.4 så er AF-S utrolig viktig. Gamle 85mm er for treg til f.eks. konsert, motevisinger, events osv.

 

Selv syns jeg det er riktig av Nikon å droppe VR i dette objektivet. I ett portrett situasjon, med for lang lukketid, vil motivet bevege seg lenge før "vibrasjon"/kamera-shake blir en issue.

Lenke til kommentar

Når det gjelder 85mm 1.4 så er AF-S utrolig viktig. Gamle 85mm er for treg til f.eks. konsert, motevisinger, events osv.

 

Selv syns jeg det er riktig av Nikon å droppe VR i dette objektivet. I ett portrett situasjon, med for lang lukketid, vil motivet bevege seg lenge før "vibrasjon"/kamera-shake blir en issue.

Kan ikke si meg enig i at dette objektivet fokuserer tregt, det var tregt på D200 men er mye raskere på D700. Det har aldri plaget meg i hvert fall, men det skader selvfølgelig ikke med enda raskere fokus. Mon tro om dette også påvirker fokusnøyaktigheten? Det kan jo som kjent være "utfordrende" å få fokus korrekt på f/1.4.

 

Det største problemet med dette objektivet (det gamle) for meg er den horrible chromaen(?), spesielt ved bakgrunnsbelyste detaljer. Riktignok vil kamera og software korrigere en del for dette. Antar at Nano-coatingen vil gi en god forbedring her, men vil dette gå ut over andre egenskaper? Ekstrem fargemetning og kontrast som vi ser i mange av de nye Nikkor-objektivene er ikke alltid ideelt, og noe av det som jeg likte best med den gamle versjonen var det litt "drømmeaktige" uttrykket...

Endret av abraxa
Lenke til kommentar

Når det gjelder 85mm 1.4 så er AF-S utrolig viktig. Gamle 85mm er for treg til f.eks. konsert, motevisinger, events osv.

 

Selv syns jeg det er riktig av Nikon å droppe VR i dette objektivet. I ett portrett situasjon, med for lang lukketid, vil motivet bevege seg lenge før "vibrasjon"/kamera-shake blir en issue.

Kan ikke si meg enig i at dette objektivet fokuserer tregt, det var tregt på D200 men er mye raskere på D700. Det har aldri plaget meg i hvert fall, men det skader selvfølgelig ikke med enda raskere fokus. Mon tro om dette også påvirker fokusnøyaktigheten? Det kan jo som kjent være "utfordrende" å få fokus korrekt på f/1.4.

 

Det største problemet med dette objektivet (det gamle) for meg er den horrible chromaen(?), spesielt ved bakgrunnsbelyste detaljer. Riktignok vil kamera og software korrigere en del for dette. Antar at Nano-coatingen vil gi en god forbedring her, men vil dette gå ut over andre egenskaper? Ekstrem fargemetning og kontrast som vi ser i mange av de nye Nikkor-objektivene er ikke alltid ideelt, og noe av det som jeg likte best med den gamle versjonen var det litt "drømmeaktige" uttrykket...

 

Autofokus var ikke direkte tregt, men ikke raskt nok til å kunne brukes på f.esks. motevisninger der modeller går litt for fort for at fokusen skal klare å følge med. Men til vanlig portrett fotografering er det helt topp. Også i studio.

 

Og ett av hoved argumenter for at jeg solgte min 85mm AF-D 1.4 var nettopp begrenset bruksområdet pga tregt fokus og det med kromatisk aberrasjon. Følte aldri det den var helt sånt "komplett".

 

Men jeg ser for meg, siden det var så stor "utfordring" med gamle AF-D så er det noe de har sett på i denne AF-S N versjon.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...