Gå til innhold

Razer går mot strømmen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, de mener vel kanskje at de har lansert "verdens første mekaniske tastaturet som er tilrettelagt for spill", men det stemmer ikke bare fordi de mener det.

 

De går ikke mot strømmen i det _hele tatt_, de _følger etter_ andre produsenter som er langt i forkant. De henger etter, og nå prøver de å ta igjen.

 

SteelSeries 7G - Cherry Black MX (http://www.steelseries.com/us/products/keyboards/7g/information)

XArmor U9BL - Cherry Blue MX (http://hardwareaware.com/review/xarmor-u9bl/)

Deck Legend - forskjellige Cherry (http://www.deckkeyboards.com/)

Thermaltake "G1" og "Meka" - forskjellige Cherry (http://techreport.com/discussions.x/19023)

 

Das Keyboard skal vel nevnes, men de er ikke beregnet på spilling direkte, tenker jeg. Det er mer et generisk tastatur av god kvalitet. Samme gjelder jo Filco, Fujitsu, etc, etc.

 

Dette er jo bare et fåtall eksempel på mekaniske tastaturer som er beregnet på spillere spesifikt, som alle var lanserte før Razers tastatur.

 

Ser man bort fra disse "spill-tastaturene", som er tilgjengelige i Vesten, har Asia et hundretalls flere tilgjengelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ingen av de du nevner der er mekanisk. Jeg har selv 7G tastaturet som jeg har åpnet for å rense, det har "dempere" men det er fortsatt samme plastikk mekanismen.

 

ALLE de jeg nevner er mekaniske :) Mekaniske deler laget av plastikk er fremdeles mekaniske.

 

SteelSeries 7G bruker Cherry Black MX-taster, som er de du kaller "dempere". Søker du Google for "Cherry Black MX", er SteelSeries 7G diskutert på det første resultatet, sammen med et Filco-tastatur basert på samme type.

Lenke til kommentar

Og hvorfor er mekaniske tastatur bedre enn vanlige?

 

Det blir vel opp til den enkelte, for noen så vil vanlige Logitech/OEM tastaturer være nok.

 

For meg, så gir mitt tastatur meg;

* En utforming som er mye lettere for meg å bruke, og ikke minst mye kjekkere å bruke

* En mye bedre lyd når jeg skriver (dette vil du kanskje rynke på nesa til, men det er vanvittig forskjellig lyd på de forskjellige mekanise tastaturene, og lyden er ikke tilfeldig på noen av dem, den er "designet")

* Taktilsk tilbakemelding, slik at jeg slipper å "slå" tastene helt ned i bunnen, men de spretter opp igjen av seg selv og leder fingrene mine videre til neste trykk

* Varighet; mekaniske tastaturer er laget for å vare i generasjoner (Cherry sine taster er garantert opp til 20-50 millioner tastetrykk, avhengig av type)

 

Personlig har jeg et Happy Hacking Keyboard Pro 2 (wikipedia) som er basert på Topre-tasten (om Topre).

Men det er sinnsykt dyrt, og bare for de som er absolutt sikre på at det vil falle i smak.

 

Skal jeg anbefale et "begynner"-tastatur for noen som er interresert i å prøve seg ut på mekaniske, vil jeg anbefale et basert på Cherry Brown eller Blue MX. Et par eksempel på begge kan finnes her - men det er på langt nær alle som finnes.

Endret av vhaarr
Lenke til kommentar

Og hvorfor er mekaniske tastatur bedre enn vanlige?

 

Ta en titt på Razers forklaring eller en artikkel som går mer i dybden. vhaarr oppsummerer det veldig bra.

 

Du bør vel helst være noenlunde god skriveteknisk sett for å virkelig kunne verdsette et mekanisk tastatur, men til spilling vil du nok legge merke til forskjellen uansett tastekunnskap/-fart. Hovedforskjellen vil være den taktile følelsen og lyden, i alle fall hvis du prøver et "klikkete" tastatur.

 

 

Jeg finner ikke ut hva slags taster Black Widow bruker fra Razers sider, men hvis de er klikkete med 50g presskraft må det vel nesten være blå Cherry MX. Interessant i grunn, det mest tilgjengelige alternativet er vel SteelSeries 7G/6Gv1|2, og de har svarte Cherry MX. Blå skal være bedre "tastetaster". Forhåndsbestillingsprisen er ~80 USD for den vanlige utgaven og ~130 USD for Ultimate, så den vanlige utgaven vil havne nært opptil 7G hvis man antar at norsk pris blir omtrent det tidobbelte av US. 7G får man til ~800 NOK.

 

Ergonomisk virker det som 7G er et bedre valg, selv om Black Widow ser hakket frekkere ut.

Lenke til kommentar

Jeg finner ikke ut hva slags taster Black Widow bruker fra Razers sider, men hvis de er klikkete med 50g presskraft må det vel nesten være blå Cherry MX.

 

Ja, det er mange som tror det. Men ingen vet det enda, uheldigvis. De folkene som til nå har fått tilsent eksemplarer til testing og vurdering har ikke peiling på mekaniske tastaturer og joddler bare høyt om LED og klikking.

 

Problemet er at Cherry MX er 4mm, mens Razers her er bare 2mm før aktivering. I tegningen gitt av Razer er det heller ingen hint til den "meksikanske hoppe-bønnen" som ligger under stammen i Cherry Blue MX, som er det som genererer klikk-lyden.

 

Tegningen avslører heller ikke noen form for ALPS-type "klikk"-mekanisme, og minner ikke om ALPS i det hele tatt. Men nå er det jo ikke sikkert at den tegningen er sann til produktet.

 

Om den er det, så kan det se ut som Razer her har laget sin egen mekaniske billig-tast. Jeg kan ikke se noen form for dempende materiale eller mekanisk innretning for klikking; det vil si at alt man har er en linær økning i trykk jo lenger ned man trykker (fjæren), og at "klikket" bare er når tasten i seg selv slår i bunnen. Isåfall er dette jo bare tull :p

 

Men jeg velger å tro at tegningen ikke representerer virkeligheten - mest fordi at de også snakker om taktilsk tibakemelding, noe som jeg ikke ser snurten av i den tegningen - og at det faktisk er et Cherry Blue MX-basert tastatur, som deg.

 

Er ikke så mange dagene til vi får vite sannheten, tenker jeg, så spekulering er ikke så veldig nyttig, men det er gøy :)

Endret av vhaarr
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Minner meg om tastaturet mitt fra begynnelsen på 90 tallet :D (utseende på Happy Hacking Keyboard Pro 2). Har ikke lagt så mye merke til forskjellene på diverse tastatur og siden mitt X6 ikke er så gammalt enda, så blir det ikke nytt tastatur med det første. Men altids kjekt at utviklingen fortsatt går framover :D

Lenke til kommentar
Har ikke lagt så mye merke til forskjellene på diverse tastatur

Da har du sikkert ikke prøvd dem heller.

 

Men altids kjekt at utviklingen fortsatt går framover :D

Var vel egentlig det som var poenget med min første post; utviklingen her går ikke fremover i det hele tatt, minst 4 produsenter slo Razer til mållinjen med god margin, og ingen av dem bruker noen ny teknologi.

 

Tastaturer som lager klikke-lyder gikk vel av moten på 90-tallet en gang.

De gikk ikke av moten, produsentene ville spare penger, så de tvang det av moten.

Lenke til kommentar

Tastaturer som lager klikke-lyder gikk vel av moten på 90-tallet en gang.

 

Tja. Som de andre sier; mange av de mekaniske tastaturene var dyre å lage, med en fjær for hver en tast. Selv gikk jeg til investering av et Lexmark keyboard nettopp fordi at det føltes bedre å skrive på gamle klikketastatur. Jeg skriver ikke like mye nå lengre, men det kan fort forandre seg.

 

Det som er med disse er at forutenom at de er mekaniske med fjærer og greier så er de også temmelig bråkete, og det er noe som kan bli problematisk i et kontormiljø. Dette er nok også en av grunnene til at "klikkebrett" gikk av moten. Når de både er dyre å produsere og fører til problemer for storkundene kan det fort bli slik.

 

Når det gjelder dette Razr-brettet kunne jeg tenkt meg å teste dette for å se hvordan det holder opp mot slagskipet mitt. Men, siden jeg ikke spiller noe særlig så er det ikke noe vits for meg å investere masse penger i et produkt myntet spesielt på spillere bare for å få stilt nysgjerrighetene.

 

Jeg må også innrømme at jeg ikke har plukket fra hverandre bærbare datamaskiner, men overflaten på Cherry-brettene ligner for meg på slik det ser ut under tastene på bærbare maskiner. Jeg regner med at jeg tar feil, men sant...

 

Av de klassiske membran-brettene er det et keyboard som jeg hadde gode erfaringer med, og det var faktisk forholdvis billig: mitsumi. Fulgte ofte med maskiner og slikt, og var billig.

Lenke til kommentar

Selv gikk jeg til investering av et Lexmark keyboard nettopp fordi at det føltes bedre å skrive på gamle klikketastatur.

IBM laget først tastaturene sine selv, så ble denne avdelingen solgt til en ekstern partner som ble hetende Lexmark; deretter, når Lexmark fant ut at de ville satse mer på skrivere og skannere, var det et par ansatte i deres tastatur-avdeling som kjøpte med seg alt utstyret og patentene, og dannet Unicomp (som til tross for sin utdaterte nettside faktisk opererer for full mundur enda).

 

Det som er med disse er at forutenom at de er mekaniske med fjærer og greier så er de også temmelig bråkete, og det er noe som kan bli problematisk i et kontormiljø.

Det gjelder IBM's Buckling Spring, ja, og også hvite ALPS (som ble brukt i gamle Dell-tastatur og masse andre, veldig populær som "billig" alternativ til IBM-tastatur i stortiden), blå Cherry, og så videre. Men det finnes flere mekaniske taster som ikke bråker mer enn "vanlige" tastaturer; Cherry brun, svart og transparent, svart ALPS, Topre, m.m.

 

Dette er nok også en av grunnene til at "klikkebrett" gikk av moten. Når de både er dyre å produsere og fører til problemer for storkundene kan det fort bli slik.

De ble for lite avkastning for IBM og så Lexmark å drive med sine tastatur-avdelinger, men som du kan se, kjøpte Unicomp opp disse maskinene og patentene, og de driver velgående til den dag i dag.

 

Jeg må også innrømme at jeg ikke har plukket fra hverandre bærbare datamaskiner, men overflaten på Cherry-brettene ligner for meg på slik det ser ut under tastene på bærbare maskiner.

Ikke helt sikker på hva du mener her, "Cherry-brettene" omfatter ganske mange, sikkert flere hundre forskjellige;

http://i.imagehost.org/0287/4_18.jpg

http://pds2.egloos.com/pds/1/200510/29/06/c0025306_10172712.jpg

http://www.deckkeyboards.com/userfiles/deck105_ice.jpg

http://ep.yimg.com/ca/I/dsintl_2117_45537881

http://www.slipperybrick.com/wp-content/uploads/2008/05/steelseries7g-sb.jpg

http://lh6.ggpht.com/_5I5pX5pssMA/SXlfGRn3O5I/AAAAAAAAJ6s/lCmpXF8AHjg/s400/25.JPG

 

Ser etter min mening ut som helt vanlige tastaturer.

Endret av vhaarr
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...