Gå til innhold

Test: Chieftec CEB-25S-U3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Selv om USB 3.0-feberen på ingen måte har slått over verdenen enda, er det dette som er fremtiden."

 

Tja.. spørs om USB 3.0 rekker å få riktig fotfeste før Light Peak er så nært lansering at folk mister interessen.

 

Flere ting ved LP som er interessant utover de opplagte fordelene med rekkevidde og båndbredde. F.eks ser det ut til at en får virtualisering av PHY laget sånn at en kan kjøre "native" de protokollene som egner seg best. I 10 av 10 tilfeller er vel det IB, men det er en annen sak.

 

ok nok OT?

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
Men, har du en USB 3.0-kontakt ett eller annet sted ser vi overhode ingen grunn til at du skal slenge 150 kroner inn i ditt nye eksterne lagringsmediet, og minst tredoble overføringshastighetene.

 

Dere ser overhodet ingen grunn? Ingen i hele tatt?

mangler nok en "ikke" i den setningen der et sted vil jeg tro...

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

moderkortet mitt er full av USB 3.0 porter. Men lol har ingen usb 3.0 gjenstander og usb 3.0 hastigheten fungerer sånn 3 sekunder på en usb 2.0 hdd

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar
Chieftec CEB-25S er priset til rundt 150 kroner, noe som på ingen måte er mye penger i forhold til hva du får.

Merk at det er USB 2.0-varianten (CEB-25S) som koster fra 140 kr. USB 3.0-varianten (CEB-25S-U3) koster fra 219 kr.

 

minst tredoble overføringshastighetene.

Vil det si at dere fikk minst 3 * 35 MB/s = minst 105 MB/s ut fra harddisken?

 

En annen ting er at SSDen i artikkelen er mer med på å forvirre leserne enn å oppklare noe. For de aller fleste lesere vil ekstern SSD være bortkastede penger og dermed irrelevant for deres valg av HDD-boks. Derfor kan det være ekstra interessant å få vite hvordan HDDen gjorde det i testen. De som har behov for ekstern SSD har det nok på grunn av behov for noe som tåler røff behandling og ekstreme temperaturer eller trykk.

 

Kjøling er forresten ikke noe problem med hverken HDD eller SSD i boksen. Ingen av de blir så varme at det er fare for enheten.

Lenke til kommentar

@simen1

de sa at det ikke var noen forskjeld på overføringshastigheter ved intern eller usb på de trege normale hardiskene. ganske forstårlig når de oppnår 190MiB/s med ssd. en normal hdd på 7200rpm klarer vell ca 90MiB/s

 

edit: de fleste som er interisert i rask overføring på eksterndisk har e-sata tilgjenglig. produkter jeg vill se på usb3 er skjermkort og andre ting som bare ikke helt lot seg gjøre med usb2

Endret av kjeLL//
Lenke til kommentar
Vil det si at dere fikk minst 3 * 35 MB/s = minst 105 MB/s ut fra harddisken?

 

En annen ting er at SSDen i artikkelen er mer med på å forvirre leserne enn å oppklare noe. For de aller fleste lesere vil ekstern SSD være bortkastede penger og dermed irrelevant for deres valg av HDD-boks.

105MB/s er i meste laget for 2,5" (consumer) HDD, men er kanskje mulig for nyeste gen?

Poenget med å bruke SSDen er å se etter hvor taket på ytelsen denne enheten klarer er, og det ser ut til å være rundt 190MB/s, men er det enheten eller selve USB 3.0 kontrolleren på hovedkortet?

 

En annen sak jeg stusset litt over er hvorfor det står "internt: SATA-150" ved siden av artikkelen, siden denne boksen bare er en elektrisk overgang støtter den vell alle SATA hastigheter?

Lenke til kommentar

"Selv om USB 3.0-feberen på ingen måte har slått over verdenen enda, er det dette som er fremtiden."

 

Tja.. spørs om USB 3.0 rekker å få riktig fotfeste før Light Peak er så nært lansering at folk mister interessen.

 

Flere ting ved LP som er interessant utover de opplagte fordelene med rekkevidde og båndbredde. F.eks ser det ut til at en får virtualisering av PHY laget sånn at en kan kjøre "native" de protokollene som egner seg best. I 10 av 10 tilfeller er vel det IB, men det er en annen sak.

 

ok nok OT?

 

Tror usb3 raskt får fotfeste. Når alle usb kontakter er både 1.x 2 og 3, på samme kontroller, vil produkter sakte men sikkert støtte versjon 3. Light peak er jo kun noe intel driver å forsker på, jeg har ikke hørt om noe light peak usb erstatter(som ville krevd egen kobberledning for strøm).

 

Legger til: Jeg har ikke gjort min påkrevde research for å uttale meg.

http://www.youtube.com/watch?v=Qax9qLiZzR0&feature=player_embedded#at=82

Endret av O:M:A
Lenke til kommentar

Prøvde å søke i prisguiden etter harddisk-kabinetter med USB 3.0.

Men den opsjonen finnes ikke ?

Jeg fant den ikke.

Jeg har det kabinettet som Simen1 referer til og det ser jo helt likt ut, heter det samme - så siste suffiks er viktig !

Skulle gjerne kjøpt det som har USB 3.0, men hvor får man ta i det ? I Norge ?

Lenke til kommentar

Prøvde å søke i prisguiden etter harddisk-kabinetter med USB 3.0.

Men den opsjonen finnes ikke ?

Jeg fant den ikke.

Jeg har det kabinettet som Simen1 referer til og det ser jo helt likt ut, heter det samme - så siste suffiks er viktig !

Skulle gjerne kjøpt det som har USB 3.0, men hvor får man ta i det ? I Norge ?

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=603859

 

Har ikke satt meg skikkelig inn i dette enda.

Er det mulig å bruke usb3.0 på 2.0 innganger?

Lenke til kommentar

Intel har vel mer eller mindre boikottet USB3.0 for å satse på Light Peak. Jeg skal selv bygge ny PC om ca. et år og kan fint da vente enda 6mnd om det betyr Light Peak istedet for USB, DVI/HDMI etc. Det er alikevel litt teit av Intel å ikke implementere USB3.0 på chipsettene fordi vi kommer til å trenge USB kontakter i lang tid fremover uansett.

Lenke til kommentar

Intel har vel mer eller mindre boikottet USB3.0 for å satse på Light Peak. Jeg skal selv bygge ny PC om ca. et år og kan fint da vente enda 6mnd om det betyr Light Peak istedet for USB, DVI/HDMI etc. Det er alikevel litt teit av Intel å ikke implementere USB3.0 på chipsettene fordi vi kommer til å trenge USB kontakter i lang tid fremover uansett.

 

Det finnes da fullt med hovedkort basert på intel brikkesett med usb3.0 i dag.

Eller misforstår jeg deg?

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=594807

Lenke til kommentar
@simen1 de sa at det ikke var noen forskjeld på overføringshastigheter ved intern eller usb på de trege normale hardiskene. ganske forstårlig når de oppnår 190MiB/s med ssd. en normal hdd på 7200rpm klarer vell ca 90MiB/s
105MB/s er i meste laget for 2,5" (consumer) HDD, men er kanskje mulig for nyeste gen?

Poenget mitt var at det står at USB 2.0 i praksis topper ut på 35-37 MB/s og at oppgraderingen til USB 3.0 gir minimum 3 ganger ytelsen. Hvis 105 MB/s er mer enn realistisk så betyr det at påstanden om minimum 3 ganger er feil. Da kunne de heller skrevet minimum 2,5 ganger eller hva det nå er.

Lenke til kommentar

Det interessante er vel hvorfor man får en flaskehals mot SSD, for man skulle vel i teorien kunne oppnå full hastighet på den over USB3.

 

Leste litt om Light Peak, og det høres genialt ut. På tide man slår sammen alt junket og får en standard for framtiden.

--------------------------------------------------------------------------------------------------

Wikipedia

 

Intel demonstrated a fully functional system at the 2009 Intel Developer Forum (IDF). Their demonstrations were being run on a prototype Mac Pro motherboard, using Light Peak to run two 1080p video streams, LAN and storage devices over a single 30 m long cable with USB ends modified to carry Light Peak.[11] At the show, Intel claimed that Light Peak equipped systems will begin to appear in 2010.[12]

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Light Peak skal erstatte:

SCSI, SATA, USB, FireWire, PCI Express HDMI.

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar

la7dfa.com: Det vil nok ta en del tid før LP erstatter PCIe og SATA/SAS, men FW, HDMI og USB ryker nok relativt fort hvis prisen blir lav nok. Å erstatte SCSI blir litt feil.. SCSI er mye mer enn en kabel standard, dvs. definerer også høyere lag som ikke omfattes av LP. Blir bedre å tenke seg at en kjører SCSI over LP. Når det er sagt så trenger SCSI en utbytting/utvidelse også til OSD.

Lenke til kommentar

la7dfa.com: Det vil nok ta en del tid før LP erstatter PCIe og SATA/SAS, men FW, HDMI og USB ryker nok relativt fort hvis prisen blir lav nok. Å erstatte SCSI blir litt feil.. SCSI er mye mer enn en kabel standard, dvs. definerer også høyere lag som ikke omfattes av LP. Blir bedre å tenke seg at en kjører SCSI over LP. Når det er sagt så trenger SCSI en utbytting/utvidelse også til OSD.

 

Hvem lager et produkt som kun støtter pcer med nytt hk/tilleggskort? Se for eksempel VGA kabel idag. Til og med idag har så godt som alle kort med dvi/DP/hdmi(digitale grensesnitt) mulighet for VGA, i samme kontakt.

 

Skjermer har også vært ekstremt trege til å bruke nye standarder. DVI ble satt i produksjon i 1999(wiki) og seinest ifjor kjøpte en venn av meg en 24 tommer på lefadhl, med vga grensesnitt. Det sier litt om hvor tregt adopsjon av ikkebakoverkompatible grensesnitt.

 

LEGGER TIL: Når det gjelder usb 3.0 så var statusen for en stund siden at det ikke var laget en kontroller osm støttet alle standardene(men det er nok forandret nå) slik at bakoverkompatible usb 3.0 porter i hvert fall tidligere måtte ha 2 kontrollere for å støtte alle generasjoner. Men ellers så skal usb 3.0 være skikkelig bakoverkompatibel.

Endret av O:M:A
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...