Gå til innhold

Test: Asus Eee Seashell 1008P


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Forstår ikke hvordan 1 GB RAM kan være en negativ ting på maskinen, når ASUS følger retningslinjene for netbooks. Ingen netbook kan ha mer enn 1 GB RAM originalt. Alle andre "netbooks" som har mer minne, kjører windows 7 Home, eller pro, og er 11,6". Disse er ikke klassifisert som netbooks, men en vanlig PC.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Hvorfor må produsenter sette på så mange stygge klistremerker på laptopene sine? no.gif

 

Det eneste unntaket jeg vet om er Apple

HP Compaq/business serien (som forøvrig produseres en helt annen plass enn HP Pavilion) er ganske stilrene.

Lenke til kommentar

Same shit - new wrapping

 

- Joda, pen innpakning.

 

Forstår ikke hvordan 1 GB RAM kan være en negativ ting på maskinen, når ASUS følger retningslinjene for netbooks. Ingen netbook kan ha mer enn 1 GB RAM originalt. Alle andre "netbooks" som har mer minne, kjører windows 7 Home, eller pro, og er 11,6". Disse er ikke klassifisert som netbooks, men en vanlig PC.

Det er like negativt med 1 GB for alle disse minibærbare enten man lager kunstige båser å plassere de i eller ikke.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Forstår ikke hvordan 1 GB RAM kan være en negativ ting på maskinen, når ASUS følger retningslinjene for netbooks. Ingen netbook kan ha mer enn 1 GB RAM originalt. Alle andre "netbooks" som har mer minne, kjører windows 7 Home, eller pro, og er 11,6". Disse er ikke klassifisert som netbooks, men en vanlig PC.

Må le litt av dette. Retningslinjer om hva som er netbooks og ikke? Nei, de skulle jeg likt og sett! Og bare fordi pcen har W7 Starter eller XP så betyr ikke det er en vanlig laptop for det? BS!

 

Hentet fra Wiki:

NettPC eller nett-PC (eng. netbook) er betegnelsen på veldig små og lette bærbare PC'er. Den engelske termen netbook ble reintrodusert av Intel i februar 2008[1] for å beskrive en kategori av veldig små, lavpris, og lette bærbare PCer som er optimalisert for å bruke Internett og kjernefunksjoner (som tekstbehandler) - enten direkte fra applikasjon installert på PCen eller indirekte via cloud computing.
Lenke til kommentar

IT-Henrik, de må betale mer til Microsoft dersom de selger med mer enn 1GB ram.

De får windows lisensene billigere til netbooks dersom de begrenser maskinvaren.

Vet ikke hva som er logikken bak dette, men det er bare sånn det er.

Microsoft som gjør sin sedvanlige "sinnssykt storfirma" opptreden.

 

Dersom Microsoft ikke hadde gjort dette, hadde vi sett netbooks med mye bedre grafikkkort, mer ram, etc etc ect, langt bedre maskinvare altså.

Endret av Ideal
Lenke til kommentar

Hvorfor må produsenter sette på så mange stygge klistremerker på laptopene sine? no.gif

 

Det eneste unntaket jeg vet om er Apple

Grunnen til at de kommer med alle klistremerkene er at når maskinene står utstilt i butikkene rundt omkring står spesifikasjonene på klistremerkene og kundene slipper å lure på hva som er under panseret. Alternativt kunne butikkene laget egen "plakat", men markedsføringsfolkene hos produsentene liker nok å ha kontroll over utformingen av disse.

 

Har du kjøpt deg en laptop er jo meningen at du skal rive av klistremerkene uten at de etterlater andre rester enn litt lim som er enkelt å få av.

Lenke til kommentar

At Windows 7 starter edition er operativsystem, burde være nevnt som en ulempe i oppsummeringen. Operativsystemet er kunstig lobotomert av Microsoft og kommer med noen latterlige begrensninger, som at man ikke får muligheten til å bruke en komponerende vindusbehandler (DWM) eller benytte flerskjermsoppsett i noe annet enn i "klonemodus". På toppen av det hele, så er det ikke mulig å endre bakgrunnsbilde.

 

Det er også en begrensning på antall vinduer/programmer, men denne er mer flytende siden det finnes unntak for hva som telles på lobotomikvoten.

 

Dette var de umiddelbare begrensningene som jeg kunne legge merke til i løpet av den tiden det tok å fjerne all den søplete, asiatiske bling-bling-programvaren som Asus de trege EEE-maskinene med. Hadde maskinen vært ment til å bli brukt av meg, så er operativsystemet en grunn til å avstå fra et kjøp. Eventuelt så burde det være en mulighet for å få maskinen uten operativsystem, men for rundt 500kr avslag - uten å tigge fordi man ikke godtar en EULA.

 

Dette var erfaringen med en Asus EEE 1018P (komplett.no-link). Det er i grunn synd, siden maskinen nesten er å betrakte som stilren med unntak av glossy skjerm og malplasserte reklameklistremerker.

Lenke til kommentar

Husker da jeg lånte en 10" netbook med 1GB RAM, 80gb 5400rpm HDD og en av de tidligste atomene...

 

FY F!

 

Bare boot av topp tunet WIN XP pro tok over 2 min...

 

Firefox med mer en 2 faner og word samtidig kræsjet hele dritten, flash reklame på sider som sol.no knelte cpu opp i 100% og alt annet en å skrive ren tekst var slitsomt pga dårlig skjerm...

 

Så ja netbook er useless i mine øyne slik de er nå

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

IT-Henrik, de må betale mer til Microsoft dersom de selger med mer enn 1GB ram.

De får windows lisensene billigere til netbooks dersom de begrenser maskinvaren.

Vet ikke hva som er logikken bak dette, men det er bare sånn det er.

Microsoft som gjør sin sedvanlige "sinnssykt storfirma" opptreden.

 

Dersom Microsoft ikke hadde gjort dette, hadde vi sett netbooks med mye bedre grafikkkort, mer ram, etc etc ect, langt bedre maskinvare altså.

Var ikke klar over prisen på lisensieringen, men poenget mitt står likevel fast. En netbook er liten, lett og billig maskin. Samme hvilket OS eller HW specs den har, bare den er de 3 ovenfor, med minst trykk på "billig".

Lenke til kommentar

Netbook meg i RÆVVA!

 

Siden jeg skulle begynnte på høyskole for ett år siden, var Netbook et interessant alternativ. Grunnet størrelsen, og at den er hendig å ha med seg. Endte opp med å kjøpe en ASUS Eee 1008HE, som virket meget bra til prisen på den tiden. Var ganske fornøyd med den i førsten. Pent design, liten lader, osv. Ytelsen var så som så, men hadde ikke forventet gaming ytelser akkurat. Den kom med XP, men jeg slengte jo seff inn Win7.

 

Etter litt og litt, har den blitt tregere og tregere. Herregud så treg den er nå. Og 1GB RAM? Det er jo for drøyt. Ihvertfall når man må ta fra hele maskinen for å ettermontere mere RAM. Ja, man må faktisk ta ut hovedkortet og alt som er. Man ender opp med å bryte garantien og en stor sjanse for å bricke pcen da det er ganske ømfintlig der nede. Hvorfor kan ikke ASUS bare lage et lite lokk som jeg kunne ha smetti RAMen nedi?

 

Så, har nå endt opp med å kjøpe med en Acer 15,3". Det går ihvertfall ann å se litt mer enn bare overskriften på nettsider nå, da Eee'n hadde så elendig oppløsning at det var til å daue av.

 

Når det kommer til lisenser og alt det der, så syntes jeg produsentene kan gjøre det opp til kunden om han vil ettermontere mer RAM. Det er vel lov?

Endret av AnaXyd
Lenke til kommentar

YAY! Enda en netbook FAIL!

 

Har sagt det før og sier det igjen: Netbook er ikke aktuelt før den får minst 1280x800 på 10", 2GB RAM, dual core CPU og muligheten for fullHD avspilling gjennom HDMI

 

Jeg kjøpte en Acer 3820TG :). Akkurat passe stor og nok kraft til de fleste spill.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...