Gå til innhold

AMOLED-stopp frem til 2011


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så bra da! Da blir det jo bedre tilgang på slike skjermer for de andre integratørene. Samsung er vel en slik som både driver med produksjon og integrasjon av slike AMOLED-skjermer.

 

Kan noen av dere utdype hva den nye og overlegne skjermtypen er? Beskriv den litt så vi kan bli kjent med den.

 

S-LCD heter den. Like greit å øve litt på hva dette "nye" heter.

Lenke til kommentar

Det verserer flere litt merkelige beskrivelser av S-LCD. Blant annet heter det at teknologien skal være mer batterisnill enn AMOLED. På bildekvalitetssiden ser den, ut fra lesestoffet jeg har funnet, ut til å være på linje med gode IPS-skjermer. Slike finnes blant annet i Ipad og Iphone.

 

Å kalle den overlegen er nok litt tidlig. Fargegjengivelsen i (super-)AMOLED er nok fortsatt et hakk hvassere, og jeg lurer veldig på om påstandene om batteribruk stemmer. Lavt energiforbruk har jo nettopp vært et av argumentene for AMOLED-skjermene, som ikke behøver bakgrunnsbelysning.

 

Det som iallfall er sikkert er at det fins produksjonsanlegg nok i dag til å lage haugevis av små LCD-paneler svært billig. Når det gjelder produksjonskapasitet er teknologien klart overlegen.

 

HTC har slitt med store leveringsproblemer i forhold til Desire, og disse har flere steder vært satt i sammenheng med dårlig tilgang på AMOLED-skjermer.

 

Enhver løsning som tillater deg å selge "riktige" mengder av toppmodellen er nok overlegen inntil en bedre løsning dukker opp :)

Endret av fjarle
Lenke til kommentar

S-LCD er ingen teknologi, det er en bedrift, eller joint venture om du vil mellom samsung og sony. Det er klart at alle bedrifter markedsfører sine produkter som det ypperste, men alle demonstrasjoner tyder på at s-lcd skjermene viser alle styrker og svakheter som pva skjermer, som tilfeldigvis er samsung sin teknologi, så det er langt i fra umulig at vi snakker om s-pva paneler produsert av samsung og sony.

 

Det er nok ikke IPS, siden dette er LG Hitachi teknologi. De viser heller ingen likhetstrekk med ips.

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar

Flimzes: Ingen sa at det var snakk om IPS-skjermer.

 

Ut fra beskrivelsene rundtom er det snakk om LCD-skjermer med svært god kontrast, fargegjengivelse og innsynsvinkel. Det er nettopp dette man vanligvis bruker IPS for å oppnå.

 

Foreløpig har vi ikke fått sett nærmere på produktene med S-LCD-panelene i, så hvordan de tar seg ut i direkte sammenlikning med IPS-skjermer vet vi ennå ikke.

Lenke til kommentar

Nå er vel ikke IPS kjent for sin høye kontrast, da de sliter med gjennomskinn fra baklyset, derimot er de kjent for å holde korrekte fargetoner helt ut i de ekstreme vinkler. I tillegg til å vise korrekte fargetoner rett forfra. De er også notoriske for sitt strømforbruk.

 

Poenget mitt er at s-lcd ikke er mer enn et merkenavn. Som å si at iphone er en egen teknologi, det er bare en telefon, og den kan ikke noe unikt (se bort fra sw).

 

Det finnes videoer som sammenligner iphone 4 med en s-lcd telefon, og en oled skjerm.

S-lcd hadde disse trekkene

Veldig godt sortnivå

- som fører til høy kontrast

Helt ok farger, men litt overdrevne, og fargetonen holdt seg ikke så godt sammenlignet med iphone.

Han kommenterte også at skjermen ikke var så rask som han ønsket, og den virket litt slepete.

Den påstås å ha relativt lavt strømforbruk.

 

MAO Nøyaktig det som kjennetegner S-PVA paneler, _ikke_ ips.

Lenke til kommentar

Jeg bestilte Desire igår fra tele2, da det plutselig stod at den var på lager. Jeg er veldig spent på AMOLED/S-LCD, og lurer på om noen har noen mer nøyaktige tall/datoer på når S-LCD blir sendt ut i butikkene? Noe mer nøyaktig enn "senere i sommer", så blir jeg fornøyd :yes:

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...