Gå til innhold

Dytter mer inn på platene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

jeg gleder meg til den dagen jeg kan gå å kjøpe ssd i 5,25" det durde jo være laterlig billig å produsere og man får samtidig inn mer i enheten. det er jo slik at jo mindre teknologien er fysisk jo dyrere er den. så om man gjør teknologien større og putter den inn i et mye større "kabinett" vil det jo bli søre kapasitet for en mindre penge. så jeg venter fortsatt på SSD i 5,25" format. dette er dog en drøm som neppe går i oppfyllelse. dette er vel ene og alene fordi at industrien er trangsynte og ikke ser markedet for det. hvor kult hadde det ikke vert med 1TB SSD.

Lenke til kommentar

Bjotte: Var det ironisk ment?

 

Hvis ikke: SSD har ingen problemer med plass til flasbrikker, men flashbrikker er ganske dyrt. Jo flere jo dyrere. Det er egentlig pris og ikke plass som begrenser hvor stor kapasitet SSDene på markedet har. Det er over hodet ikke sånn at mindre = dyrere. Tvert i mot. Det er reduksjon i fysisk størrelse (transistorer og minneceller per brikke) som er hele drivkraften bak den kontinuerlige prisnedgangen på flashminne.

 

En annen ting er at 1 TB SSD er meningsløst for de aller fleste privatbrukere. Det er praktisk talt bare OS og programmer som trenger SSDens egenskaper. Resten yter like godt på harddisk og harddisk er mye billigere.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Noen som kan svare meg på hva fordelen med å bruke 3,5" framfor 5,25" er, når de allikevel bruker vanlig 5,25"-slot? Harddisker på 5,25" vil vel ha plass til latterlig mye mer data? Flere plater, større plater og til og med med mindre datatetthet vil den vel være mye, mye bedre?

 

5.25" betyr høyere materialforbruk, høyere strømforbruk og dårligere søketid.

 

Om du skrur opp en 3.5" SCSI/SAS disk vil du se at platene er veldig små, nettopp for å redusere søketiden. Dobler du størrelsen på en plate vil du også doble søketiden, noe som er veldig lite heldig for ytelsen.

 

Men å produsere en ren lagringsdisk i 5.25" format kunne vært en idé. Siden man også får mer plass i høyden burde det være mulig med disker på 7-8TB, om ikke mer.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jepp, den gangen kjørte man OS og programmer fra HDD og ytelse var avgjørende.

 

- Materialbruk er en bagatellmessig kostnad ved HDD-produksjon.

- Strømforbruk er viktig, men det er også strømforbruk per kapasitet. En treg 5,25" med 10 TB vil bruke langt mindre strøm enn 5 stk raske 3,5-tommere med 2 TB hver.

- Dårligere søketid er ganske uviktig for en ren lagringsdisk.

 

Jeg tror ikke vi får se 5,25" disker med 5cm høyde og 10-15 plater flere ganger fordi det går mot en trend om færre plater per disk på grunn av levetid, redundans og sikkerhet. Men hvis man reduserer høyden til f.eks 1,25 cm og putter inn 3 plater i hver (tilsvarende tykke 2,5-tommere) så kan man få inn 4 harddisker i Raid5 på samme plass som en DVD-rom.

 

Kapasitet: svært bra

Pris: bra

Sikkerhet: svært bra

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...