Gå til innhold

Guide: Støtt og stødig


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Finnes det ekvatorialmontasje med GPS og automatisk justering av planetplanet? I så fall trengs 3 motorer, men bare 1 trenger å være aktiv under eksponeringen. De to siste trengs bare til justering av planetplanet. Det bør vel gi litt ekstra nøyaktighet og stabilitet i forhold til horisontalmontasje med 2 og 3 aktive motorer under eksponeringen?

 

Apropos autoguider som ser gjennom hovedteleskopet: Vil ikke disse få mer lys å arbeide med og dermed bli mer nøyaktige enn autoguidere som ser gjennom et eget (lite) teleskop? Eller leveres de kun med prismer og halvspeil som sender en svært liten andel av lyset i hovedteleskopet til autoguideren?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Ekvatorial montering(riktig ord for mount på norsk brukes av forhandlere og i Norsk Astronomisk Forenings Medlemsblad ;) )som har gps må jo justeres inn mot Polaris ved hjelp av et polteleskop som sitter inne i RA aksen. Ekvatorial montering gir størst nøyaktighet pga det bare treng bevegelses i en motor RA.

 

Når det gjelder autoguideren trenger den ikke spesielt mye lys, så lenge man får et bilde av en stjerne som programmet bruker til å synkronisere bevegelsen i RA med stjernehimmelen. Det vil derfor være bortkastet å ha et svært guideteleskop da man kun trenger en stjerne som godt kan ligge utenfor synsfeltet til selve hovedteleskopet.

 

Når det gjelder så kalt off axis guiding ved bruk av speil eller prisme hindrer det bevegelser mellom hovedteleskop og guideteleskop som kan føre til guidefeil. Men hvis man bruker teleskopet på et området av himmelen med svake stjerner vil ikke man klare å finne en sterk nok stjerne til å guide med.

 

Da er det klart en fordel med separat guideteleskop som kan stilles til en annen del av himmelen. Et guideteleskop vil også ofte kun trege halvparten av brennvidden til hovedteleskopet. Feks. Hvis man tar bilde av en galakse med 1200mm brennvidde holder det med et guideteleskop på 600mm som da også tar inn et større felt av stjernehimmelen. Jeg mener også nå at man kan bruke betydelige mindre brennvidder enn halvparten muligens en 1/3 med PushHereDummy PHD guideprogram.

 

Jeg kan anbefale den flotte Astrofoto boken til Jesper Grønne den kan lastes ned gratis og lovlig fra: Astrofoto av Jesper Sørensen

Boken er på Dansk og besvarer absolutt alle spørsmål om emnet.

 

Kan også anbefale noen forskjellige forumer for astrofotografering og visuell observasjon.

 

Astro-forum.dk Nordisk forum med en veldig god ekspertise

 

Stjerneporten.no Norsk forum med litt mindre aktivitet men god hjelp å der også.

 

Stargazer's Lounge Britisk forum selve bibelen for astronomi Visuelt og Fotografisk

Endret av Pc Lynet
Lenke til kommentar

Hehe astro fotografering er en dyr hobby. Men man kan spare mye penger på å kjøpe teleskop utenlands. Jeg betalte 6000kr for mitt som ville kostet nærmere 9000kr her.

 

 

Men astro fotografering er ikke lett og de fleste vil nok tjene på å heller satse på visuell observasjon først, få så å heller gå over til fotografering seinere.

 

En kikkert med 50mm objektiv og 7 ganger forstørrelse holder langt og gjør det mulig å se månene rundt Jupiter, detaljerte krater på månen og Andromeda galaksen som ligger 2 milliarder lysår unna. Så andromeda selv i går med 7x50 kikkert ser riktig nok kun ut som en diffus lys flekk i byen, men kommer du ut på landet ser man den avlange formen :D

 

Man kan jo begynne med astro fotografering uten at det koster noe særlig bare sett kameraet på et stativ og pek det opp mot himmelen. Bruk en kortbrennvidde under 50mm sett en lukkertid på 30 sekunder så får du se selv ;)

Endret av Pc Lynet
Lenke til kommentar

Man kan jo begynne med astro fotografering uten at det koster noe særlig bare sett kameraet på et stativ og pek det opp mot himmelen. Bruk en kortbrennvidde under 50mm sett en lukkertid på 30 sekunder så får du se selv ;)

 

Og det er nettopp det som er tema for neste artikkel. Hvis noen vil bidra med eksempelbilder, så send dem til meg på are ætt akam dått enno. Husk å oppgi ting som sted, tid, eksponeringstid, blender, kamera, objektiv, stativ, teknikk, og motiv.

 

Bruker vi bildet ditt kan vi desverre ikke betale for det, men du får selvsagt heder og ære i form av byline, og du beholder selvsagt alle rettigheter til bildet. Og kanskje du får en overraskelse i posten dersom vi en dag finner no rask i skapet. ;)

Lenke til kommentar

Jeg har et par spørsmål:

- Hvis man ønsker å prøve seg på astrofoto uten teleskop, men med kun kamera og teleobjekti: Er det mulig å montere kamera på hvilken som helst ekvatorialmontering (med evt. rett adapter, selvfølgelig)? Og, hva er det minste "kvalitetsnivået" man bør sikte mot for den slags bruk (brennvidde ~250mm eller mindre), hvis man ønsker relativt lange eksponeringer (noen minutter+)?

- Hva menes egentlig med jordens helning i forhold til planetplanet? Jeg trodde planetplanet var på en måte det planet som "tangerer" med jordoverflaten på det punktet du står? Mulig jeg er helt på jordet :p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 7 måneder senere...

Hvis man kjøper kit med motorisert stativ og teleskop sammen, kan det uten videre brukes med et annet teleskop i samme vektklasse?

 

Eksempel: Meade LXD75 SN-8AT 8.0"/203mm Reflector Telescope Kit pluss Celestron C8-A (XLT) 8.0"/203mm

 

Er det i det hele tatt hensiktsmessig å kjøpe to teleskoper med samme speildiameter men ulik brennvidde?

 

(Eksemplet er dyrere enn jeg tar meg råd til, men det er lov å drømme litt)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...