Gå til innhold

Flere bilder av Meego


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

The slow painful death of Nokia.

 

Så rett og slett nitrist ut jo! Jeg tror Nokia må lage telefoner med Android for å kunne beholde markedsandelene sine på smartphones. Tror ikke noen kan overleve i lengden i kampen mot OSene fra Apple og Google.

 

 

Du har kanskje rett i at Android er veien å gå, men det er ikke sikkert dette er veien å gå for Nokia. De skal skille seg ut og klarer de å skille seg ut på en måte som gjør dem litt mer unik så kan de få til noe stort. De selger millioner av telefoner hele tiden så det mangler ikke på nokia kunder.

Lenke til kommentar

Nokia har tapt seg noe så jævlig de siste 100 årene. Kan ikke huske sist jeg i det hele tatt hadde nokia med i vurderingen av ny telefon.

Jeg husker min nokia 6600 :p Gode tider!

 

Ellers syns jeg egentlig det ser spennende ut. Blir Windows enda mer sirup på EEE'en min så kan det være noe i denne duren som havner inn på den. Litt synd, for jeg har egentlig lyst på en bærbar enhet som funker som en fullverdig PC, jeg er bare så lei av å ofre så mye ytelse for å få det.

Lenke til kommentar

Hva med en uhyre spennende telefon som viser frem skjermbildene? I stedet for en firkanta ramme som like gjerne kunne vert laget i paint av en 8-åring.

Husker da jeg leste om de kommende Dell telefonene. Da fikk jeg en wow-følelse med en gang jeg så bildene. Selv om det blir litt feil å sammenligne telefonreklame med OS reklame, så ville det vert et stort pluss for Nokia om de i det hele tatt hadde brydd seg med å vise frem OS-et sitt i en fin innpakning.

Lenke til kommentar

DEt som kan bli fett med meego er jo at det går på tvers av terminaler. Du kan han en telefon, en laptop og en pad. Alle med nøyaktig samme operativsystem og programmer. Itilleg ser vi for første gang en storproduksjon av terminaler med 100% system. Det er ikke nitrist, det er jo ytterst spennende!

Lenke til kommentar

Meego er ikke ment for de som blir overbevist av stillbilder eller som krever at interfacet er fancy men for de som bryr seg om hva telefonen kan gjør og hvor brukervennlig den er i bruk. Noen kan kalle det trist men andre kaller det gjerne funksjonelt.

 

Det viktigste for meg er hvilke applikasjoner som er tilgjengelig og hvordan deres integrasjon med systemet er. Maemo har vist at Nokia har fått integrasjonen ganske bra til, så da gjenstår det bare at de går bort fra utdatert Busybox til en oppdatert GNU. Jeg gleder meg.

 

EDIT: Det kan legges til at dette er én måned gamle bilder av en versjon av Meego med mobilinterface som gikk under navnet «Day 1 prerelease». Dette er ment for utviklere og tidligere testere på enheter som N900 og i virtuelle maskiner.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

The slow painful death of Nokia.

 

Nokia har fordelen av å ennå være størst på mobilmarkedet, fordi det er lettere å holde på lojale kunder enn det er å stjele lojale kunder fra andre merker. Men måten de styrer på er det ikke rart at salgstallet slipper.

 

Stakkar n900 brukerene som ble prøvekaniner da de kjøpte en datamobil som utgår som plattform mindre enn ett år etter slippet.

 

Symbian s60 plattformen til nokia har ikke sett forbedring på flere år, og den tiden det kom var det heller ikke moderne. Dette skulle være forbeholdt toppmodellene til nokia, men nå går det mot mellomsegmentet da toppmodeller i fremtiden ikke skal bli lansert med symbian.

 

Så var det meego da. Høres ut som et navn på et leketøy. Jeg tror nokia blir å pumpe ut noen modeller med operativsystemet, brukerene vil etter en stund svikte da android og iOS kan vise til mye større muskler, og nokia må omstrukturere selskapet for å finne ut hvordan de skal kunne ro seg i land.

 

Det eneste positive nokia har laget på OS fronten de siste 3 årene er symbian s40 som var et brukbart operativsystem på de aller enkleste telefonene.

 

Jeg tror at meego flopper slik symbian og maemo gjorde, og slik bada kommer til å gjøre.

Endret av apegryn
Lenke til kommentar

Et par unøyaktigheter her:

 

- Qt/Meegoutviklere kan ikke uten videre programmere en gang og kjøre på alle disse platformene. Platformene vil ha forskjellige UI guidelines, forskjellige GUI og forskjellige oppløsninger. GUI må altså tilpasses når samme applikasjon skal kjøre på Nokias første Meegotelefon og den første Meego-netbooken.

 

- Som N900-eier på en OS-platform som ikke ble videreutviklet i den retningen som opprinnelig var uttalt, og med kun uoffisiell oppgraderingsmulighet til Meego på N900'en, er jeg ikke noen stor fan av Nokias roadmap. Men det blir feil å si at Maemo har floppet og Meego blir et nytt OS som vil floppe. Meego er ikke et spiller nytt OS men en tilpasning/sammenslåing av Maemo og Moblin. Som sådan er det et grep som gir større potensiale enn Maemo i utgangspunktet hadde. Og Maemo 5 kan ikke kalles en flopp når Nokia har antydet at de har solgt flere Maemo-telefoner (N900) enn forventet. Produktet var i utgangspunktet ikke tenkt som massemarkedprodukt. Selv om mange, og jeg fremst av dem, mener at N900 har blitt markedsført som et massemarkedprodukt og derfor har blitt kjøpt av endel som har forventninger som N900 ikke er designet for å tilfredsstille.

Lenke til kommentar
Ikke at jeg er glad i Symbian, men å kalle det for en flopp er ganske drøyt. Det er fremdeles det mest solgte smartphone OS'et på markedet. Gartner.com.

Jeg sa ikke bare at det var en flopp: Ordvalg med omhu.

 

Nokia har fordelen av å ennå være størst på mobilmarkedet, fordi det er lettere å holde på lojale kunder enn det er å stjele lojale kunder fra andre merker. Men måten de styrer på er det ikke rart at salgstallet slipper.

Det eneste positive nokia har laget på OS fronten de siste 3 årene er symbian s40 som var et brukbart operativsystem på de aller enkleste telefonene.

 

To faktorer å regne inn. Symbian smarttelefoner er ikke som andre telefoner, da alle s60 t9 telefonene regnes å være smarte. Android, iOS, RIM, Palm, winmo, maemo etc. er det vi idag stort sett kaller smarttelefoner; med store berøringsskjermer. Smarttelefon har en noe løs definisjon, som favoriserer s60 mtp. markedsandel.

 

Det andre er det jeg har sitert meg selv på. Nokia selger på mye av samme grunnlag som bilprodusenter: lojalitet. Det som var et godt system for fem år siden har skapt en stor kundegruppe, og det trengs overbevisning for å bytte.

 

Jeg sitter her med en Symbian, en iOS og en android telefon, og en av disse systemene skiller seg vesentlig ut i negativ forstand. Når nokia ikke klarer å vise til noe som er -vesentlig- bedre idag, betyr det at det ikke er mye forandring i deres telefoner de neste 4-5 månedene. Noe som er lenge i mobilverden. Det forteller at de ikke henger med i utviklingen, og jeg tror det uheldig styring fra Nokia sin ledelse med uheldig valg av ansatte.

 

Dette, sammen med tall som viser til synkende popularitet hos smarttelefoner, er grunnen til at jeg vil kalle det en flopp. Men du skal fullt ut få lov til å være uenig : )

Lenke til kommentar

så ikke bra ut i mine øyne..

den dagen Nokia går for Android går jeg tilbake til Nokia =)

 

Den dagen Nokia går for Android, bytter jeg nok til HTC. Hovedgrunnen til at jeg har en Nokia-telefon er at operativsystemet (Maemo) er mye kraftigere enn Android.

 

Bare i tilfelle det er noen som ikke har fått det med seg:

det dere ser her er et referansegrensesnitt for MeeGo - ikke tilpasset et spesifikt selskap eller produkt. Dette er FAKTISK laget av en kommite. N9 - hvis det er navnet på første MeeGo-telefon - vil etter alt jeg har hørt IKKE se slik ut. Og hvis det gjør det, vil de forutsigbart nok slite med å få solgt den.

 

Nokia vil lage sitt eget GUI på den på samme måte som HTC og alle andre har laget et eget GUI til Windows Mobile. Forskjellen er at på Windows Mobile har de måtte gjort slike endringer OPPÅ et definert GUI. Her kan de forandre fra grunnen av.

 

Edit: fikset alvorlig typo

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...