Gå til innhold

Satser på god lyd og godt bilde


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er et spørsmål som ofte går igjen, så hadde håpet at Simen1 kanskje kunne svare, hehe. Angående god skjerm er det mer enn oppløsning som teller. Akkurat nå er 99% av skjermene i forbrukerklassen helt håpløse når det kommer til innsynsvinkel, sortnivå og fargegjengivning. Det eneste de har gående for seg er at de er ekstremt lyssterke, faktisk såpass at det skjærer i øynene of lengre tids bruk forutsetter at man skrur den ned - og da forverres de andre punktene enda mer. Så hvis denne virkelig har en skjerm på høyde med gamle travere som f. eks. Dell XPS M1530, så er den faktisk høyst å anbefale for mange.

Lenke til kommentar

For min del er alt som er under 1600x1200(1680x1050) ikke ett godt valg, da jeg er avhengig av å ha mye fremme samtidig. Jobber med 3D og en del programmering, så at man kan ha mye verktøyer fremme samtidig er viktig for meg. Asus'en på 15,6" jeg har kjører med 1920x1200, og det er helt perfekt for meg.

 

Men så er det riktig det dere sier, med kvaliteten på selve skjermen også. Det er også viktig, men i hovedgrunn så ville jeg aldri kjøpt en pc med 1280x720 uansett hvor utrolig god skjermen var, for den er rett og slett for liten for mitt bruk =/

Lenke til kommentar

Nå har jeg aldri vært så veldig inne på laptop-er, men er det ikke litt tungvint å ha touch pad-en så langt mot venstresiden som på denne (for høyrehendte i alle fall)? Ser også at de nye toshiba laptop-ene som hw.no skrev om for noen dager siden har samme utforming. Jeg ser for meg at hendene kommer i veien for hverandre hvis den ene ligger over den andre. Hadde pad-en lagt mer sentrert på laptop-en hadde hendene havnet mer ved siden av hverandre. Noen som har erfaring med dette?

Lenke til kommentar

Fordi det er ganske mange som klager på at det som står på LCD skjermen er for smått og setter man ned oppløsningen, så får man klage på at det blir for kornete. Så det er faktisk en god del brukere som rett og slett ikke ønsker høyere oppløsning. En del kunne godt ha tenkt seg lavere oppløsning. Så det er en god grunn for at ikke oppløsningen på bærbare pc'er blir skrudd opp.

 

Anngående innsynsvinkel, sortnivå etc. så er det stor forskjell på om man kjøper i "billigklassen" (under 6K), eller om man kjøper en bærbarpc til 10K+

 

Har hatt folk som kjøper macbook pro og air maskiner fordi de likte skjermene bedre og har bedt om å få de med dualboot til XP/Win7 finnes sikkert flere maskiner med gode skjermer, men jeg tviler litt på at man finner de til en prislapp under 10K

Lenke til kommentar

Folk kan ikke lese, det er DET som er problemet. Den eneste opplysningen om oppløsning i artikkelen over er for WEBCAM'et, ikke skjermen.

 

Det stemmer at i alle fall FX600 står oppført med full-HD oppløsning, dog ser det ut til at FR600 kun har "HD-oppløsning", og det kan jo nærmest være hva som helst, så lenge vertikal oppløsning er over 720p.

 

Uansett - det ser ut til at FX600 har relativt gode specs på papiret, men man vet jo aldri helt med laptopskjermer - det meste er søppel. Så moralen blir vel: lære seg å lese?

Lenke til kommentar

1920x1280 er smått på en 15-16" laptop, selv for meg som er ung. 1600x900 hadde sikkert vært perfekt for meg, men for eldre så er nok 1366x768 bedre. Men dette bunner mye i standard DPI innstillinger. I Win7 kan man endre dette slik at det ser bra ut (fortsatt rom for litt forbedringer), men i XP og Vista ser DPI skalering helt jeslig ut.

 

På htpc'n min som er tilkoblet en 52" med 3,5m avstand kjører jeg med 1080p og 140% DPI skalering, det tilsvarer ca 1366x768 på 96 DPI...

Lenke til kommentar

er ikke skjermen full HD da?

 

http://www.msi.com/i...sc&news_no=1070

 

HD er et kraftig misforstått uttrykk. Det jeg skrev lenger oppe hadde jeg kilder på, jeg bare linket ikke til dem. :)

 

http://it-chuiko.com/computers/4954-msi-fx600-i-fr600-stilnye-i-proizvoditelnye.html

15.6-inch display with a resolution of 1366x768 pixels

 

http://blogntech.com/msi-fx600-002us-laptop-now-available-in-us.html

with a 15.6-inch HD LCD display with 1366×768-pixels resolution

 

http://laptoping.com/msi-fx600.html

The notebooks’ 15.6″ display has a resolution of 1366×768 pixels.
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...