Gå til innhold

Test: Antec Performance One P183


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis noen vil lese en annen test kan de sjekke denne http://www.silentpcreview.com/antec-p183.

 

"Like the P182, the P183 is easy to work with, and has the fundamentals necessary for a silent PC. ... Finally, current market pricing at $140~180 is quite modest for a unique high performance case. The P183 will surely extend the series' already long successful run."

 

Det får være opp til hver enkelt å bedømme hvilken test de vil stole på. Jeg er i alle fall meget godt fornøyd med mitt P183. Så langt jeg ser har det kun ett draw back og det er at rommet for kabelorganisering kunne ha vært litt bredere slik at det hadde vært lettere å legge inn kabler.

Lenke til kommentar

Bare.. LITT sent ute med testen.. xb

har det kabinettet, er digg : D

 

Ja, må si meg enig i det. Men så er det jo bedre sent enn aldri :p

 

Husker jeg vurderte dette kabinettet for en god stund siden. Virker jo som et veldig godt kabinett!

Endret av Meh.
Lenke til kommentar

Det er fullt mulig å skru på PC-en uten å åpne døra, med mindre man har vanvittige pølsefingre.

 

Selv kjøpte jeg dette kabinettet for å kunne bruke Antec CP-850. Sammen med Scythe Mugen 2 på prosessoren, en slik til å lede varm luft ut bak, samt en PWM-kontrollert vifte i toppen av kabinettet (samme puls som CPU-vifta), har jeg fått en PC som er mer stillegående enn hva jeg tidligere har fått til med vannkjøling. Den klokker helt greit òg, med i7 920 @ 4.0 GHz.

 

Temperaturene som er målt i denne testen er det vel ingen grunn til å protestere mot, men i mine øyne er P183 rettet mot folk som vil ha en stillegående PC.

Endret av trøls
Lenke til kommentar

Hum, er litt rare de derre temperaturene deres syntes nå jeg :p

 

Jeg har antec p180 mini, som er et litt mindre - men dog mere stilfullt i mine øyne.

 

Jeg bruker en H50 kjøler og den 200mm vifta som følger med, har ingen andre, fordi jeg vil ha det stille. :) med et skjermkort som er fullt av støv, og h50 radiatoren fullt av støv, og cpu på 4.2ghz (i5 750) stiger aldri temps over 72 på cpu, og rundt 80 på skjermkort, dette med autovifteinnstilling på skjermkortet, så kunne få bedre temperaturer på skjermkort, men da må jeg ofre støy. :/ Dette kabinnettet jeg har er jo også endel mindre og trangere, så skjønner ikke att p183 kom så dårlig ut.

Lenke til kommentar

Har selv kjørt P183 i et år nå på et relativt kraftig oppsett. Temperaturene er ikke noe problem. Men det jeg har gjort er å sette inn noctua vifter på alle plasser (de går på ca 1000rpm), dvs 4 stk + de doble på cpu vifta.

 

Stillere pc har ikke jeg hatt, og det med relativt gode temperaturer på mitt oppsett.

 

At det ikke er så mye hurtigløsninger synes jeg egentlig er greit. Har vært laget alt for mye jalla som fort ryker eller ikke tåler første installasjon. Fortrekker derfor heller skruer som sitter. Det fungerer iallefall strålende når tiden er over der jeg bytter hw komponenter hver uke :p

Lenke til kommentar

Hm... -er det bare meg, eller kjører HW.no litt kjerringa mot strømmen her?

 

Jeg lurte og vurderte opp og ned hvilke kabinett jeg skulle kjøpe når jeg oppgraderte pc'n sist, og kikket på alt jeg fant av tester av ulike kabinett, men ingen var så negative til dette kabinettet som HW.no er nå!

 

Jeg ble hvertfall en lykkelig eier av et slikt kabinett for en tid tilbake, og som det negative alle tester avslørte, var det et must å installere to vifter ekstra i front! -endte med å bytte de to siste viftene også, for som HW.no sier, støyer jo disse en del...

 

Har over hode ikke problemer med varme eller støy med det oppsettet jeg kjører nå, og synes kabinettet er råstilig! Full score fra meg, så kan HW.no mene hva xxx de vil...

Lenke til kommentar

Har et P182. Ikke så himla stor forskjell egentlig, men det jeg savner er egentlig at produsentene av kjølere begynner å blir litt mer innovative. Kjører selv Corsair H50 på en Q9550 og den er overklokket såpass at den er nokså varm, 60 grader +/- idle og opp rundt 80 grader på det verste.

 

-det er ikke for mye plass innvendig, så en god vannkjøling blir i verste fall ekstern...

Lenke til kommentar

De mest respekterte testerne av støynivå på datakomponenter, Silentpcreview, har også testet lydnivået på stockviftene:

 

"Ignoring the top vent and using only the front and back fans provides a good cooling with very low noise."

 

 

SPCR har også innsett en annen ting: det går an å skifte den medfølgende viftene! Og da dette er et kabinett som er laget for å være så stille som mulig, vil de fleste uansett bytte inn i Noctua eller Nexus..

"A smaller quibble is that it's unfortunate Antec still has not seen fit to improve the noise performance of the included fans or at least changed the setting so that more than just the Low setting is usable for quiet oritented customers."

Lenke til kommentar
...når det gjelder kabelhåndtering finnes det en justerbar åpning man trekker kablene igjennom. Dette kan vel til en viss grad rydde opp litt, men vi savner allikevel en enkel måte å skjule kablene på.

 

Det er lagt til rette for at man skal legge kablene bak hovedkortet på dette kabinettet. Stort enklere blir det vel ikke...

Lenke til kommentar

Her vil jeg påstå at artikkelforfatter ikke helt har oppfattet hovedpoenget med Antec P-serien, noe som er synd. Dette i sin tur påvirker tydelig, i mine øyne, hvordan testen blir vinklet - og hvordan konklusjonen blir.

 

Dersom artikkelforfatter hadde forstått hovedtanken bak designet av dette kabinettet, tør jeg påstå at utfallet hadde blitt annerledes - og sågar hele testen hadde vært vinklet helt forskjellig.

 

Slik jeg har forstått det har hovedtanken bak designet av P-serien (herunder også P183) vært å lage et stillegående kabinett, men uten at dette skulle innebære et altfor stort tap av luftflyt (noe som ofte er et tema med stillegående kabinetter i og med at vifter = støy).

 

Vil derfor nevne noen momenter jeg mener det ville være naturlig å fokusere på/inkludere i en test av P183:

- Så vidt jeg husker er det nevnt i omtaler av P183 at det er et poeng at det ikke skal være skrueløst. Det er meningen at komponenter skal sitte skikkelig fast. De har gjort en avveining mellom hvor ofte man skifter komponenter (hvor ofte er det egentlig- og skal et par skruer fra eller til avgjøre?) og hvor ofte det kan bli mer vibrasjoner dersom enheter ikke sitter skikkelig (og det er nok av skranglete plastikkløsninger der ute)

- Sidedørene er isolert ekstra, med ulike materialer for å stoppe vibrasjoner i å forplante seg gjennom disse (med påfølgende støy)

- Som Hugo_Hardnuts påpeker, er det tydeligvis ikke oppfattet hvordan man legger kabler i dette kabinettet (bak bakplaten)

- Det at PSU plasseres nede i kabinettet gjør at PSU-viften sjeldnere går - pga at varme fra CPU/GPU/HK, osv ikke stiger opp i kabinettet og varmer PSU-en (en varm PSU bråker vesentlig mer enn en kald PSU - opplevde selv ofte med P182 at vifta ikke gikk på PSU i det hele tatt pga konstruksjonen her). Dette er ikke nevnt (det er forsåvidt blitt mer vanlig med denne løsningen, men her mener jeg det er på sin plass å nevne dette

 

Dette er noen momenter som jeg mener artikkelforfatter (og HW.no) bør ta til følge - og komme med en oppdatert test.

 

Mvh.

 

SNH

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Her er det nok verdt å utdype litt smile.gif

 

1) Vi tester alltid produkter slik vi får dem fra butikk/produsent. Vi skifter ikke ut vifter, vi tukler så lite som mulig med innstillinger, og kjøper ikke noe ekstrautstyr som setter produktet i et bedre lys.

 

2) Vi forsøker å fokusere på alle aspekter ved utseende, nytteverdi og brukervennlighet.

 

Det finnes mange kommentarer her på at P183 er et veldig stillegående kabinett hvis man bytter ut viftene som følger med (noe som antagelig koster minst 100 kr per vifte). Det er ikke slik vi bedriver testene våre, jamfør punkt 1. Det skal også nevnes at selv om det er slengt på litt vibrasjonsdempende materialer her og der, er ikke kabinettet skikkelig lydisolert.

 

Kritikken vi har av hvordan maskinvaren installeres kan forstås fra punkt 2. Vi har sett at for de som bytter hw ofte, eller til stadighet oppgraderer, vil det nok bli irriterende å bruke skrutrekkeren så mye. Vi har sett mange gode løsninger som unngår dette.

 

Og når det gjelder skjuling av kabler, kan man ut ifra bildet på side 3 i testen se at det er ganske umulig å gjøre dette stort penere, siden det ikke er noen enkel måte å trekke kablene under hovedkortet. Det er ikke plass...

 

Men flott med tilbakemeldinger! thumbup.gif

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...