Gå til innhold

Grafikkmarkedet i vekst


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skjermkort kommer trolig til å bli viktigere i tiden fremover fordi:

* Spill blir mindre og mindre avhengig av CPU og det som er egnet for parallellprosessering er mer effektivt å gjennomføre på GPU.

* Bilde- og videoredigering har allerede så vidt fått akselerasjon på GPU (i CS5-serien fra Adobe), dette er en trend som vil fortsette.

* Video vil få mer og mer avanserte kodeker som gjør at folk flest vil trenge en grei GPU.

Lenke til kommentar

Jeg legger merke til at Jon Peddie tror at grafikkmarkedet for PC vil synke en liten smule fra 2010 til 2013 og at grafikk for konsoller vil øke ganske kraftig i samme periode. PC-biten tror jeg på fordi grafikk i større grad vil bli innebygget i CPU og da sorterer under en annet type marked. Det vil gå ut over noe av markedet for dedikerte grafikkort. Men konsollbiten er jeg mer tvilende til. Så vidt jeg vet er konsollmarkedet under så sterk prispress at flere av produsentene i følge rykter vurderer enten billigere løsninger eller å trekke seg ut av konsollmarkedet.

Lenke til kommentar

Jeg legger merke til at Jon Peddie tror at grafikkmarkedet for PC vil synke en liten smule fra 2010 til 2013 og at grafikk for konsoller vil øke ganske kraftig i samme periode. PC-biten tror jeg på fordi grafikk i større grad vil bli innebygget i CPU og da sorterer under en annet type marked. Det vil gå ut over noe av markedet for dedikerte grafikkort. Men konsollbiten er jeg mer tvilende til. Så vidt jeg vet er konsollmarkedet under så sterk prispress at flere av produsentene i følge rykter vurderer enten billigere løsninger eller å trekke seg ut av konsollmarkedet.

Er det ikke tenkelig at disse integrerte løsningene også kan være aktuelle for konsollmarkedet?

Lenke til kommentar
Er det ikke tenkelig at disse integrerte løsningene også kan være aktuelle for konsollmarkedet?

Ja, det kan tenkes, men jeg tror ikke konsoller generelt er særlig økonomisk attraktivt lengre så det kan ta en stund før det kommer nye generasjoner av spillkonsoller.

 

Neppe. Konsoller har som første formål å være spilldyktige. Integrert grafikk har ikke kommet til et punkt der det duger særlig til spill enda, men tilbyr god nok ytelse til stort sett alt annet, avspilling av HD-video inkludert.

AMD Llano blir første APU (CPU+GPU) med en brukbar GPU til spilling. Den kan nok være interessant til konsoller dersom konsoller blir økonomisk interessant.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

CPU integrert grafikk vil først og fremst ta over for HK integrert grafikk. Dedikerte grafikkort vil spille samme rolle som tidligere er min gjetning.

 

CPU integrert i dagens konsept og det som kommer i 2011 er ikke godt nok.

 

Unntaket er at man sikkert kan lage både håndholdte og stasjonære spillkonsoller med CPU integrert grafikk da disse maskinene ligger langt under i krav på ytelse. Om jeg ikke husker feil ligger vel det i Valhall planen for Xbox360.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Godt nok til hva? Skalaen for grafikkytelse går i dag fra elendig SIS-basert integrert grafikk til råe crossfire/SLI-oppsett, mens skillet mellom integrert og dedikert grafikk ligger ganske nært SIS-enden av skalaen. Det som kommer i 2011 vil forskyve skillet et stort steg unna SIS-enden av skalaen og gjøre at en større prosentandel av markedet kan nøye seg med integrert grafikk. Markedet for dedikerte grafikkort a la Radeon 5450 og Geforce 315 vil forsvinne på grunn av at integrert grafikk vil gjøre en tilsvarende jobb.

 

Dedikerte grafikkort vil ikke forsvinne i overskuelig fremtid, men skillet mellom integrert og dedikert vil helt klart få et røsk.

Lenke til kommentar

Dette er kvalifisert gjetning, ikke noe mer...

 

Men jeg er enig. Jeg tror konsoller kommer til å ta mer og mer over for PC-gaming. Har sagt det lenge og står enda fast på det. Det er rett og slett mer å tjene på det for utviklernes del og det er billigere og enklere for gameren. Vi er kommet til et punkt der vi ikke trenger all verdens fokus på så mye bedre grafisk grafikk. Jeg tror neste generasjon fortsatt kommer til å kjøre hardt på specs, men jeg har skjønt at jeg faktisk kan stole på sony når de sier de planlegger 10 års levetid på sine konsoller. Da blekner de 5000 kronene den kostet i innkjøpspris.

 

 

Vi får vente og se, men jeg er ganske enig i prognosene, uten at jeg har noe særlig annet enn magefølelse å bygge det på.

Lenke til kommentar

Unntaket er at man sikkert kan lage både håndholdte og stasjonære spillkonsoller med CPU integrert grafikk da disse maskinene ligger langt under i krav på ytelse. Om jeg ikke husker feil ligger vel det i Valhall planen for Xbox360.

I Valhalla eller Xbox360 S som den er bedre kjent for har dem kombinert CPU og GPU i en chip ja.

 

http://www.anandtech.com/show/3774/welcome-to-valhalla-inside-the-new-250gb-xbox-360-slim/1

Lenke til kommentar

MistaPi:

Jepp, var bare ikke sikker på om Valhalla planen (som er rimelig gammel) ville sammenfalle med Slim. Flott :). Forstår da bedre hvorfor de har fått den såpass stille som de har og ikke minst at de har byttet til et bedre DVD drev.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...