Gå til innhold

Lian Li PC6070A


Anbefalte innlegg

Lian Li har etterhvert fått et bredt utvalg av kabinetter. Finish og kvalitet trenger vi ikke engang nevne, og løsningene er generelt meget bra. Overklokking.no har tidligere testet en rekke kabinetter fra Lian Li, men denne gangen er det noe spesielt: Kabinettet leveres med støydempende matter ferdig montert. La oss se hva Lian Li PC 6070A har å by på.

 

Les hele artikkelen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har selv vurdert dette kabinettet pga støydempe mattene, men etter å ha lest at støydempingen bare fungerer til en "viss grad" kan det være like greit å gjøre jobben selv.

 

Vurderer da heller å kjøpe meg et standard chieftec og montere Magic Fleece FE selv.

 

mvh. Xanoo

Lenke til kommentar

Veldig bra med såpass mange bilder av forskjellige detaljer.

 

En ting burde også vært nevnt: Du skrev at det var 18-20 mm bak døren. Jeg antar du da mener det er plass til en rheobus/fancontroller?!?

 

Dette med støy ble jeg litt forvirret av. Som jeg har forstått ting og erfart selv, må vibrasjonsstøy tas opp av gummiklosser, strikkoppheng o.l. Dette er den lavfrekvente støyen. Høy hvining fra disker tas opp av "tette" sidepaneler. Det er nok derfor de har satt luftinntaket til å peke nedover slik at ikke viftehull i front slipper ut hvining fra disker. Støydempingsmatter hjelper med å ta opp denne typen støy.

 

For å sitere deg "Støydempingen fungerer utmerket på vibrasjonsstøy og demper luftbåren støy til en viss grad". Er det bare jeg som stusser på noe her? :roll:

Lenke til kommentar

Vel jeg holder en knapp på Lepont sine kabinetter. De nye med al-mg legering er lett, veldig bra bygget og har standard medfølgende stillegående 80mm vifter. Jeg er 100% fornøyd med kabinettet mitt. Har aldri vært borti noe så gjennomført bra.

 

Eneste å utsette må være det samme som lian li, altså viftehullene. Det er for mye metall forran viftene ---> sus og dus og boller og brus.

 

DrErling :woot:

Lenke til kommentar
Jeg har selv vurdert dette kabinettet pga støydempe mattene, men etter å ha lest at støydempingen bare fungerer til en "viss grad" kan det være like greit å gjøre jobben selv.

 

Vurderer da heller å kjøpe meg et standard chieftec og montere Magic Fleece FE selv.

 

mvh. Xanoo

 

Vis du er ute etter et stille kabinett bør du vel heller kjøpe et stål kabinett. Stål demper støy bedre en aluminium.

Lenke til kommentar
Ulemper

- Saftig pris

Dere glemte to minuser:

- PSU kommer i tillegg til den allerede saftige prisen

- Kabinettet kan ikke kjøpes på normale nettbutikker som selger komponenter. Du må derfor legge til både porto, oppkrav og behandlingsgebyr på toppen av det hele. (Behandlingsgebyret er vel rundt en 50-lapp og for det får du en hel karamell)

 

Totalen kommer altså fort på over 2500kr. Det kan altså blir myyye billigere å kjøpe et rimeligere kabinett der man ellers handler PC-utstyret sitt. Dette er penger man kan bruke på skjermkort, CPU, hyppigere oppgraderinger etc.

Lenke til kommentar
Vis du er ute etter et stille kabinett bør du vel heller kjøpe et stål kabinett. Stål demper støy bedre en aluminium.

Du tar nok feil. Aluminium demper støy bedre enn stål. Det er en materialegenskap som henger sterkt sammen med G-modulen og mikrostrukturen i metallet. Dette er velkjent blandt alle som lager motordeler, akslinger, motorfester, motorrom og andre metalldeler der støyen har noe å si.

Lenke til kommentar

Grunnen til at vi ikke har trukket for ekstrakostnad ved PSU og frakt er at det er likt for de aller fleste kabinetter vi tester. Om PSU følger med nevner vi det, og gir kabinettet en tilsvarende "rabatt" ved vurdering av pris.

 

Frakt er fullstendig irrelevant. Det er mange som kjøper kabinett separat, og gjerne kjøper noen vifter eller vannkjøling samtidig. Det er uansett en variabel vi ikke kan bestemme og derfor ikke vurdere kabinettet ut fra.

Lenke til kommentar
Vis du er ute etter et stille kabinett bør du vel heller kjøpe et stål kabinett. Stål demper støy bedre en aluminium.

Du tar nok feil. Aluminium demper støy bedre enn stål. Det er en materialegenskap som henger sterkt sammen med G-modulen og mikrostrukturen i metallet.

 

Det sikkert. btw jeg har ikke peiling på hva du snakker om :D (G-modulen :roll: ).

Lenke til kommentar
Det sikkert. btw jeg har ikke peiling på hva du snakker om :D (G-modulen :roll: ).
Det er ikke så nøye. Poenget er at aluminium er mer støydempende enn stål.

 

G-modulen er et mål på "stivheten" til metallet. Dette er igjen proposjonalt med lydens hastighet i materialet og er også omvendt proposjonal med hvor lett lyden som omdannes til varme. Mikrostrukturen er hvordan metallet ser ut i mikroskopet. Noen mikrostrukturer sprer lyden mer til alle kanter enn andre. Høy spredning av lyden gjør at lyden slukker ut lettere. Hvis dere har lest helt hit er jeg imponert. (Regnet med de fleste på dette forumet ikke hadde interresse av slikt.)

Lenke til kommentar
Veldig bra med såpass mange bilder av forskjellige detaljer.

 

En ting burde også vært nevnt: Du skrev at det var 18-20 mm bak døren. Jeg antar du da mener det er plass til en rheobus/fancontroller?!?

Det er plass til en rheobus/viftekontroller som ikke stikker mer enn 17-19mm ut, ja (best å ha minst en mm å gå på).

Dette med støy ble jeg litt forvirret av. Som jeg har forstått ting og erfart selv, må vibrasjonsstøy tas opp av gummiklosser, strikkoppheng o.l. Dette er den lavfrekvente støyen. Høy hvining fra disker tas opp av "tette" sidepaneler. Det er nok derfor de har satt luftinntaket til å peke nedover slik at ikke viftehull i front slipper ut hvining fra disker. Støydempingsmatter hjelper med å ta opp denne typen støy.

 

For å sitere deg "Støydempingen fungerer utmerket på vibrasjonsstøy og demper luftbåren støy til en viss grad". Er det bare jeg som stusser på noe her? :roll:

Luftbåren støy er f.eks. "hviningen" fra diskene. Denne forplanter seg gjennom luft, og kan lettest dempes. Vibrasjonsstøy er f.eks. "knitringen" når harddisken jobber. Denne støyen forplanter seg gjennom godset i kabinettet, og er vanskelig å fjerne. En løsning er å montere tunge plater på innsiden av kabinettet, slik at kabinettets egenressonans endres. Da skal det mye kraftigere vibrasjoner til før kabinettet settes i svingninger, og svake vibrasjoner opptas i kabinettets masse. Dette er en noe forenklet forklaring, men det gir deg et godt bilde av situasjonen.

bra test Novec, fortsett med deres innsats

 

Det var vel jummy, vidar fagerfjord som testet

 

Det var Yummy, Vidar Fagerjord som testet. ;)

 

 

Som kommentar på at jeg ikke trekker for PSU: Det gjør jeg ikke fordi det er ekstremt få kabinetter som leveres med PSU. Følger PSU med, er det pluss i margen.

 

Frakt m.v. er som sagt uvesentlig. Det er det på det meste du kjøper via nettet, og dessverre lite å gjøre med. At kabinettet ikke selges på f.eks. Elkjøp er heller ikke relevant for en test. Kabinetter i løsvekt selges så vidt jeg vet på svært få steder i landet, så eneste reelle valg for de fleste av oss er å bestille via nett.

Lenke til kommentar
Frakt m.v. er som sagt uvesentlig. Det er det på det meste du kjøper via nettet, og dessverre lite å gjøre med. At kabinettet ikke selges på f.eks. Elkjøp er heller ikke relevant for en test. Kabinetter i løsvekt selges så vidt jeg vet på svært få steder i landet, så eneste reelle valg for de fleste av oss er å bestille via nett.

Jeg mente at man ikke får kjøpt det på komplett, psdata, pcutstyr, databutikken, itbutikken osv. Kun på microplex. Skal man kjøpe seg ny PC så er det ikke mulig å bestille alle delene + kabinettet på samme plass og dermed få 1 stk porto, oppkrav og ekspedisjonsgebyr. Skal man ha dette kabinettet MÅ man altså betale disse ca 150-200kr ekstra i forhold til å kjøpe alt hos f.eks komplett.

 

Det at det er mulig å bestille vifter og annet stæsj fra microplex samtidig er uvesentlig, selv om noen benytter sjansen når de først skal bestille et kabinett derfra.

 

BTW. De fleste kabinetterer som selges på nettbutikker leveres som regel MED strømforsyning.

Lenke til kommentar

 

BTW. De fleste kabinetterer som selges på nettbutikker leveres som regel MED strømforsyning.

 

Det er plagsomt spør du meg. Jeg har allerede en god Enermax PSU. Når jeg da kjøper et nytt kabinett så vil jeg ikke betale ekstra for å få med en PSU jeg ikke har bruk for. Bedre at kabinettet er 3-400kr billigere :)

 

At kabinettet ikke har PSU er like mye et pluss som et minus.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...