Gå til innhold

Guide: En himmel full av stjerner...


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selv har jeg en 4,5" Newton (samme som på artikkelens første side) og en 8" Schmidt-Cassegrain (Celestron CPC 800 XLT).

 

Pent! Langt mer fornuftige størrelser også.

En 10" er litt av et monster og passer egentlig best på fast montert sokkel ^^

(Men å observere feks M42 med denne er mildt sagt imponerende)

 

Skal prøve meg litt på foto av Jupiter en av dagene det er en klar kveld uten vind.

Lenke til kommentar

Så det var en ord delings feil i starten av artikkelen også :whistle:

 

Dette blir veldig OT, men jeg klarer ikke å la være.

 

Det heter "orddelingsfeil" ;)

Ironi funker aldri på nett :p

Var en opplagt og plantet feil jeg skrev der :yes:

 

Men vi får hive oss tilbake på sporet, astrofoto!

Lenke til kommentar

Flott artikkel, der lærte jeg noe nytt :)

 

Kanskje litt dumt spørsmål, men, hvordan utfører man selve fotograferingen?...

Også er det bare å hive på 400mm f5.6 og håpe på det beste?..

Nå røper jeg sikkert alt, men du bruker en overgang fra kameraet til teleskopet. Teleskopet blir din linse, videre teknikk skal jeg ikke røpe, det får Akam ta seg av :)

Lenke til kommentar

Kanskje litt dumt spørsmål, men, hvordan utfører man selve fotograferingen?...

 

Det er en av tingene jeg vil komme tilbake til i en annen artikkel. Måtte bare få dette med teleskoptypene ut først, for at folk skal ha et grunnlag for de påfølgende artiklene.

 

Så lyse som nettene her er nå om dagen er dette helt feil tid på året for astrofoto, men utover høsten og vinteren blir forholdene bedre, og tanken er at resten av artiklene skal komme når tiden er mer moden i så måte.

Lenke til kommentar

Kanskje litt dumt spørsmål, men, hvordan utfører man selve fotograferingen?...

 

Det er en av tingene jeg vil komme tilbake til i en annen artikkel. Måtte bare få dette med teleskoptypene ut først, for at folk skal ha et grunnlag for de påfølgende artiklene.

 

Så lyse som nettene her er nå om dagen er dette helt feil tid på året for astrofoto, men utover høsten og vinteren blir forholdene bedre, og tanken er at resten av artiklene skal komme når tiden er mer moden i så måte.

 

Høres bra ut. Godt start på spennende serie.

 

Hadde også vært tøft med små astrofoto-oppgaver, som man kunne uttføre med f.esk. 200mm f2.8 eller 400mm f5.6. Som kanskje enn del læsere har litt letere tilgang

Lenke til kommentar
Gjest medlem-83883

Veldig bra artikkel!

Dette er noe jeg har hatt lyst til å prøve en stund. Kanskje det blir et brukt teleskop og litt prøving og feiling i løpet av den lange nord-norske vinteren.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...