Gå til innhold

Iphone 4 i hardt vær


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

- Antennetrøbbel er ikke dårlig programvare.

 

Les mer

 

 

 

Utrolig arrogant av Apple å lure folk til å tro at dette liksom skal være et programvare relatert problem, hvorfor i allverden ser ikke jeg de samme problemene på min 3GS da?

 

De pusher vell en oppdatering som får oss til å tro at vi har bedre dekning enn vi faktisk har, men et slikt problem kan da umulig la seg fikse med en simpel programvare oppdatering? Om de da ikke bevisst kommer til å BOOSTE signalstyrken på iPhone 4 i håp om at det kan eliminere noe av problemet? Men da sliter de vell fort med endel lands sine reglementer?

 

 

Men er dette problemet mer eller mindre ikke eksisterende om du har et beskyttelse rundt telefonen så du ikke kommer i direkte fysisk kontakt med antenna? Det er jo en smått tragisk løsning, men jeg kommer uansett til å bruke en eller annen småfin løsning fra Switcheasy uansett, så om dette faktisk vil eliminere problemet så kan jeg jo kjøpe en iPhone 4 uten store bekymringene?

 

 

 

Vil dette ha noen effekt på lanseringen her i landet? Vil nå Apple ta til fornuft å gjøre noe med selve produksjonen før de pøser ut en bunke med nye telefoner? Vil de tilbakekalle de som alt er solgt?

Lenke til kommentar
Ikke et problem i praktisk bruk

 

En god litmus test for å finne ut om en person er en Apple fanboy eller ikke er å spørre dem hva de synes om antenne problemet med Iphone4. Hvis de prøver å bortforklare problemet så har de solgt sjelen sin til Steve Jobs.

 

Amobil har den misoppfatningen at en t-bane tur gjennom Oslo beviser at problemet ikke har praktisk betydning. Jeg vil anta at teleselskapene har vært smart nok til å sørge for god dekning langs t-bane linjene og at Iphone4 problemet ikke er så merkbar på de strekningene.

 

Det finnes steder i Norge, og i Oslo, som har langt dårligere dekning og hvor problemet vil bli langt tydligere.

 

Dessuten er det ikke nødvendig å presse hardt rundt telefonen for å redusere dekningen betydelig. Alt som skal til er å skape kontakt mellom de to antenne nederst i venstre hjørne.

 

Her er en video som viser at problemet faktisk har praktisk betydning på steder hvor dekningen ikke er så god:

 

http://reviews.cnet.com/8301-19512_7-20009936-233.html?tag=contentMain;contentBody

Lenke til kommentar

Telefonen ble testet i en ukes tid under bruk. Vi klarte ikke å fremprovosere noen store problemer under bruk. T-banetesten avstedkom etter at dekningen uforklarlig sank på et par stopp da vi hadde Netcom-kort i telefonen.

 

Vi vet fra tidligere at våre kolleger i IT-avisen har klaget på kombinasjonen Iphone 3GS og Netcom på T-banen. Derfor var det vanskelig å si om dekningsfallet skyldtes kombinasjonen av Iphone og det abonnementet, eller om Iphone 4 alene var skyld i det. Dermed satte vi inn Telenor-SIM i telefonen for å teste. T-banen er ikke stedet vi vanligvis tester telefoner hardest :)

 

Generelt sett gjennom tiden vi brukte den klarte vi ikke å fremprovosere dekningstap i en størrelsesorden som brøt samtaler, eller forringet lydkvaliteten. At Apple burde fikset antennebiffen på en annen måte virker etter hvert åpenbart, men vi hadde altså ikke nevneverdige problemer med den.

 

(edit)

Men Norge er nok på toppen når det kommer til dekningskvalitet generelt. Da jeg "hentet" Iphone 4 (stod i kø i ni timer foran eplebutikken) i London klarte jeg knapt å gjøre noe som helst med telefonene jeg hadde med (en LG GD880 og en Iphone 3GS) fordi 3G-dekning kom og gikk med samme forutsigbarhet som vinden. Vi kan ikke helt utelukke at problemet er større på steder med veldig dårlig dekning. Under testen opplevde vi likevel dekningsvariasjoner mellom en og fem streker uten at samtaler ble brutt, og 3GS hadde omtrent samme dekning som Iphone 4 underveis. Ved dårlig dekning var også lyden i Iphone 4 bedre enn vi tidligere har erfart på 3GS ved svakt signal.

 

Litt vanskelig å si. Vi ønsker ikke å bagatellisere dette, dersom det faktisk er et problem i praktisk bruk.

 

En ting vi faktisk har opplevd, om enn i etterkant av testen er at Iphone 4s nærsensor ikke fungerer skikkelig etter noen minutter samtale. Dette gjør at man fra tid til annen bryter samtaler eller taster på skjermtastaturet med øret.

 

Testen skal i alle tilfeller oppdateres når Iphone 4 kommer i salg her til lands, og da må vi se an pris og eventuelle andre erfaringer vi har gjort oss underveis. Det er ikke utenkelig at terningen blir justert om "handlelisten" av praktiske problemer blir lang, og om prisen blir (vesentlig) høyere.

Endret av fjarle
Lenke til kommentar

Var en gjeng som gikk over Besseggen for litt over en uke siden.

 

En person hadde iPhone 4 kjøpt i London, en person hadde en HTC Desire, en med W890i og en med en iPhone 3GS. Vi klarte ikke å fremprovosere problemer på iPhone 4, kunne få signalet til å falle litt hvis vi holdt rundt telefonen hardt med begge hendene.

 

iPhone 4 var også den av smarttelefonene som hadde best dekning på turen over eggen. Batteriet var også merkbart bedre enn 3GS, da vi begge brukte applikasjonen RunKeeper (GPS tracking).

Lenke til kommentar
Raptor' date='13. juli 2010 - 13:44' timestamp='1279021493' post='15930751']

iPhone 4 var også den av smarttelefonene som hadde best dekning på turen over eggen.

Du vet at det utsagnet er meningsløst? Med mindre dere faktisk hadde programvare på alle 3 telefonene som kontinuerlig viste sende og mottaksstyrke for radioen, og det tviler jeg på. Strekene man ser øverst på telefonen er en grov intervallinndeling av sendestyrke. Dessuten er intervallene ulike for ulike produsenter. Å sammenligne disse strekene og hevde at en telefon har bedre dekning enn en annen er bare tull.

Lenke til kommentar

Jeg er spent på om dette er et problem som vil bli fikset før telefonen kommer til Norge. I frykt for å høres ut som en Apple fanboy på et forum dominert av Android-elskere, så må jeg likevel si at dekningsproblemer ikke er det verste jeg kunne tenke meg.

 

Jeg sier ikke at det er OK for en telefon å ikke kunne ringe, men samtidig er det den funksjonen jeg bruker desidert minst ved mobiltelefonene mine. For min del hadde det vært verre om det var problemer med skjermen, batteriet, e.l.

Lenke til kommentar

Det har vel aldri vær noen tvil om at dette er noe annet enn en hardware feil. Det er mulig noen av apples kunder blir fornøyd om de får en firmware oppdatering som gir inntrykk av bedre dekning selv om det ikke er tilfelle. Jeg derimot er lei arrogansen til apple. min iphone havner nå på finn.no og min nye telefon blir IKKE fra eple-leverandøren.

 

Iphone har dårlig nok dekning som det er, og det vet alle som fra tid til annen ferdes litt utenfor byene. Når iphone4 viser seg å ha enda dårligere dekning burde de heller kalle den ipod touch...

 

OT: OMG iphone 3G blir treeg når du oppdaterer til ios 4 :thumbdown:

 

wote with your wallets, apple utbedrer ingen feil så lenge folk fortsetter å kjøpe produktene deres...

Lenke til kommentar
Raptor' date='13. juli 2010 - 13:44' timestamp='1279021493' post='15930751']

 

En person hadde iPhone 4 kjøpt i London, en person hadde en HTC Desire, en med W890i og en med en iPhone 3GS. Vi klarte ikke å fremprovosere problemer på iPhone 4, kunne få signalet til å falle litt hvis vi holdt rundt telefonen hardt med begge hendene.

 

 

Jeg var ikke med dere på tur, så jeg kan ikke være sikker, men ut i fra det du har skrevet så mistenker jeg dere for å falle for den andre feilen med iPhone som Apple har lovet å rette på.

 

Nemlig at iPhone visualisering av dekningen er overoptimistisk og at full dekning på iPhone faktisk kan være mye dårligere enn full dekning på en annnen telefon.

 

Det som hadde vært mer interessant var om dere testet dataoverføringen under turen for å se om den var betydelig redusert.

Lenke til kommentar

Jeg sier ikke at det er OK for en telefon å ikke kunne ringe, men samtidig er det den funksjonen jeg bruker desidert minst ved mobiltelefonene mine. For min del hadde det vært verre om det var problemer med skjermen, batteriet, e.l.

Veldig interessant. Og jeg tror det belyser mye av problemet med dagens marked. Når telefonimuligheter ikke lenger er det viktigste med en telefon, da er det egentlig noe galt et eller annet sted. Det får meg til å undre hvorfor PDA-markedet sprakk slik det gjorde. Det virker jo som om en PDA med telefonimuligheter er akkurat det mange er ute etter i dag.

Lenke til kommentar

Du vet at det utsagnet er meningsløst? Med mindre dere faktisk hadde programvare på alle 3 telefonene som kontinuerlig viste sende og mottaksstyrke for radioen, og det tviler jeg på. Strekene man ser øverst på telefonen er en grov intervallinndeling av sendestyrke. Dessuten er intervallene ulike for ulike produsenter. Å sammenligne disse strekene og hevde at en telefon har bedre dekning enn en annen er bare tull.

Det er ikke meningsløst, det var en praktisk test.

 

Det ble observert at iPhone 4 hadde kontakt med mobilnettet, samt klarte å overføre datatrafikk over mobilnettet mens 3GS hadde "No Service". At vi prøvde å holde rundt iPhone 4 endret ikke dette.

 

 

Jeg var ikke med dere på tur, så jeg kan ikke være sikker, men ut i fra det du har skrevet så mistenker jeg dere for å falle for den andre feilen med iPhone som Apple har lovet å rette på.

 

Nemlig at iPhone visualisering av dekningen er overoptimistisk og at full dekning på iPhone faktisk kan være mye dårligere enn full dekning på en annnen telefon.

Sammenlignet ikke antall streker visualisert på displayet. Observerte hvilke telefoner som hadde kontakt med mobilnettet gitte steder på veien over.

 

Konklusjonen vi kom frem til var at av smarttelefonene så hadde iPhone 4 kontakt med mobilnettet på flere steder hvor de to andre smarttelefonene ikke hadde kontakt, og at vi holdt rundt telefonen endret ikke dette nevneverdig.

Lenke til kommentar

Det virker jo som om en PDA med telefonimuligheter er akkurat det mange er ute etter i dag.

 

Jeg var mest ute etter en PDA uten telefonimuligheter, som kunne erstatte min slitne gamle Palm TX. Men det var jo klin umulig å finne noe sånt. Så da ble det en PDA med telefonimuligheter. Hadde både mobiltelefon (2 stk), kamera (6 stk), GPS (5 stk) og MP3-spiller fra før. Og nå har jeg enda flere.

Lenke til kommentar
Raptor' date='13. juli 2010 - 14:22' timestamp='1279023729' post='15930916']

Du vet at det utsagnet er meningsløst? Med mindre dere faktisk hadde programvare på alle 3 telefonene som kontinuerlig viste sende og mottaksstyrke for radioen, og det tviler jeg på. Strekene man ser øverst på telefonen er en grov intervallinndeling av sendestyrke. Dessuten er intervallene ulike for ulike produsenter. Å sammenligne disse strekene og hevde at en telefon har bedre dekning enn en annen er bare tull.

Det er ikke meningsløst, det var en praktisk test.

 

Det ble observert at iPhone 4 hadde kontakt med mobilnettet, samt klarte å overføre datatrafikk over mobilnettet mens 3GS hadde "No Service". At vi prøvde å holde rundt iPhone 4 endret ikke dette.

 

 

Jeg var ikke med dere på tur, så jeg kan ikke være sikker, men ut i fra det du har skrevet så mistenker jeg dere for å falle for den andre feilen med iPhone som Apple har lovet å rette på.

 

Nemlig at iPhone visualisering av dekningen er overoptimistisk og at full dekning på iPhone faktisk kan være mye dårligere enn full dekning på en annnen telefon.

Sammenlignet ikke antall streker visualisert på displayet. Observerte hvilke telefoner som hadde kontakt med mobilnettet gitte steder på veien over.

 

Konklusjonen vi kom frem til var at av smarttelefonene så hadde iPhone 4 kontakt med mobilnettet på flere steder hvor de to andre smarttelefonene ikke hadde kontakt, og at vi holdt rundt telefonen endret ikke dette nevneverdig.

Med mindre dere faktisk la telefonene ved siden av hverandre med antennene (antennene, ikke telefonene) pekende samme vei, så sier den "praktiske testen" svært lite. Det er utrolig mye som slår inn på dekningsforhold, og jo dårlige dekning jo mer er det som er avgjørende. I forhold hvor det nesten ikke er dekning kan det være helt banalt trivielle ting som avgjør om man klarer å gjennomføre samtale eller datatrafikk. Vinkel på antennen. Nøyaktig hvor man står i terrenget. Om noen andre står forann en, eller bak en, eller ved siden av en. Osv.

 

Her har jeg forøvrig en litt morsom historie fra "gamle dager" da mobildekningen ikke var på sitt beste i Norge. Jeg var sammen med mange andre mennesker på et sted uten dekning. Til slutt klarte vi å finne en hylle hvor man fikk bittelitt dekning (nok til SMS, ikke nok til samtale). Straks jeg puttet telefonen min der fikk jeg dekning, og alle andre telefonene som lå der mistet dekning. Dette skjedde hver gang. Hva det kom av? Aner ikke, men morsomt var det.

Lenke til kommentar

Med mindre dere faktisk la telefonene ved siden av hverandre med antennene (antennene, ikke telefonene) pekende samme vei, så sier den "praktiske testen" svært lite. Det er utrolig mye som slår inn på dekningsforhold, og jo dårlige dekning jo mer er det som er avgjørende. I forhold hvor det nesten ikke er dekning kan det være helt banalt trivielle ting som avgjør om man klarer å gjennomføre samtale eller datatrafikk. Vinkel på antennen. Nøyaktig hvor man står i terrenget. Om noen andre står forann en, eller bak en, eller ved siden av en. Osv.

Sukk...

 

Har heller aldri påstått at det var en vitenskaplig riktig gjennomført test.

Det var en praktisk brukertest.

Her er det tydeligvis farlig å åpne munnen med egne erfaringer... :roll:

Lenke til kommentar

Jeg sier ikke at det er OK for en telefon å ikke kunne ringe, men samtidig er det den funksjonen jeg bruker desidert minst ved mobiltelefonene mine. For min del hadde det vært verre om det var problemer med skjermen, batteriet, e.l.

Veldig interessant. Og jeg tror det belyser mye av problemet med dagens marked. Når telefonimuligheter ikke lenger er det viktigste med en telefon, da er det egentlig noe galt et eller annet sted. Det får meg til å undre hvorfor PDA-markedet sprakk slik det gjorde. Det virker jo som om en PDA med telefonimuligheter er akkurat det mange er ute etter i dag.

 

Enig med deg i det. Jeg tror det er vanskelig å sette et klart skille mellom en PDA og en moderne telefon. Dagens high-end telefoner er i hovedsak PDAer med mulighet for å ringe. Selv i mobiltestene er det tydelig at det er mange momenter ved mobiltelefonene som er viktigere enn selve telefon-funksjonen. Hvor god lydkvaliteten er når man ringer får f.eks ikke i nærheten like mye oppmerksomhet som hvor god skjermen er, eller hvor rask dataoverføring eller prosessor den har.

Lenke til kommentar

Synes denne oppdateringen som Apple skal komme med virker litt festelig jeg. To av punktene som den skal rette er:

1. gjøre de minste bar'ene (1-3) som viser dekningen større, så de er lettere å se :p

2. Fikse den logaritmiske skalaen som benyttes for å beregne signalnivået. Som nevnt av andre er den (visstnok) optimistisk og kan rapportere så mye som 2 bar'er mer enn faktisk.

 

Når det er sagt så er vel mobilnettet nå digitalisert og burde man ikke da enten ha tilgang eller ikke tilgang ? Mener jeg hørte noe om at de 5 barene henger igjen fra den gang nettet var analogt, og at de produsentene ikke vil fjerne de da folk forventer at de er der.

Lenke til kommentar
Raptor' date='13. juli 2010 - 13:46' timestamp='1279025191' post='15931023']

Sukk...

 

Har heller aldri påstått at det var en vitenskaplig riktig gjennomført test.

Det var en praktisk brukertest.

Her er det tydeligvis farlig å åpne munnen med egne erfaringer... :roll:

 

Ja, her er det best å holde kjeft dersom man ikke kan refere til vitenskaplige kilder i et annerkjent tidsskrift. Det er ingenting som irriterer folk mer enn andre som tar feil på internett. Det er verre enn både terrorister og krig, sammenlagt. ;)

Lenke til kommentar
Raptor' date='13. juli 2010 - 14:46' timestamp='1279025191' post='15931023']

Sukk...

 

Har heller aldri påstått at det var en vitenskaplig riktig gjennomført test.

Det var en praktisk brukertest.

Her er det tydeligvis farlig å åpne munnen med egne erfaringer... :roll:

Uffda... Poenget var ikke at det skulle være en vitenskapelig test (faktisk når man taler om GSM-nettverk er modellering bare en liten del av saken - det er erfaringene til nettverksingeniørene ute i felt som er den virkelige greia. GSM-ingeniører er moderne tryllekunstnere)

 

Poenget var bare at hadde dere gjort det samme en uke senere, på samme sted, med samme telefonene, så hadde resultatet med all sannsynlighet vært annerledes. Det gir generelt ingen mening å sammenligne hvor bra dekning telefoner har med mindre det er en fysisk test som måler sterilt i et laboratorium, eller det er en trend-test over lengre tid. Jeg kan f. eks. fortelle deg hvilken av de ørten telefonene jeg har liggende i skuffen som generelt over lang tid har vist seg å ha bedre dekning, men jeg vil på ingen som helst måte hevde at det at den i en gitt situasjon fungerer bedre, sier noe som helt om den sammenlignet med andre telefoner.

Endret av cyclo
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...