Gå til innhold

Kjemper for Flash


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Flash har i den siste tiden fått mye kritikk for å ikke henge med i tiden når det gjelder codecs og resursforbruk på pc/mac. Håper virkelig at de henger seg på denne bølgen også slik at det faktisk blir en stabil avspiller som benytter seg av ny teknologi og som er minimalt resurskrevende. Jeg tenker for eksempel på bølgen av Netbooks som har kommet. Det er helt håpløst å se på noe som minner om flash på disse.

Lenke til kommentar

Fram til noen kommer med et knakende godt rammeverk for HTML 5 Canvas og tilhørende utviklerverktøy, så vil nok Flash fortsatt ha den viktige posisjonen som det har i dag.

 

Det har kommet en del artige demoer til nå. Prøv for eksempel denne i Chrome (Canvas er ennå ikke raskt nok i Firefox og/eller så bruker de her funksjonalitet som er Chrome spesifikk):

 

http://benfirshman.com/projects/jsnes/

 

Men det er ikke til å stikke under teppet at veldig mange av oss kommer til å ha nettlesere som stort sett kan vise det samme som flash om et par år - uten plugin. Og da bør Adobe svare. 3D blir en de av det svaret fordi nettleserne antakelig går for WebGL - OpenGL for web.

 

http://www.khronos.org/webgl/

Lenke til kommentar

3D er litt gal rettning, men det funker fint som salgsargument.

 

Flash har blitt brukt til å vise reklame, spille av video, noe webdesign, og spill.

De siste par årene så har applikasjoner blitt mer relevant.

 

Det er med reklame og enkel avspilling av video som Flash "kanskje" kommer til å tape stort på. Webdesign med flash har altid vært problematisk, så det er bare å glemme.

Spill er det mye av, men det tror jeg ikke Adobe tjener en dritt på (siden det meste er gratis og laget i hubbabubbaland som ikke betaler lisens).

 

Da gjenstår applikasjoner. I skarp konkurranse med Silverlight og Ajax(JavaFx har snublet i startgropen og er antagelig stein dødt).

 

Det å satse på 3D, altså spill, som jeg tviler sterkt på at Adobe vil tjene noe særlig på uansett - istedet for applikasjoner - er å kaste penger på en død kamel.

 

Silverlight og Ajax har god støtte på serversiden gjennom .net og java(og php++). Adobe har egentlig ikke noe tilbud på serversiden, og ingen har brydd seg særlig om det heller. Ergo så stiller Adobe svakt.

 

Jeg tror Adobe en gang var en smart bedrift som gjorde mye smart. Men det må ha skjedd noe, for de siste 10årene så har de ikke gjort mye riktig. De har kun forsøkt å holde liv i eksisterende ting og tjene penger på det. Firmaet er strippet for kompetanse på noe som helst.

Lenke til kommentar

Det er lett å kritisere flash. Og de har sine svin på skogen uten tvil (sikkerhet, ytelse ++). Men det mange glemmer er hva faktisk flash/adobe gjør bra. De er flinke på layout og få gui til å se bra ut. Jamfør java fx mot flex. Og mye av utelsesproblemene kommer først og fremst av folk som ikke har peiling på flash som skal lage reklamer.

Lenke til kommentar

For meg brukes flash til 2 ting:

- vise reklame

- youtube

 

Eneste stedet jeg forventer å se flash på, er newgrounds og lignende sider. Alle andre sider kan erstattes med HTML 5.

 

Så det jeg ønsker å se i nær fremtid:

- HTML5 erstatter flash for video og reklame

- Adobe får fingeren ut av rumpa og gir ut 64-bit flash.

Lenke til kommentar

DØ FLASH! DØØØØØØØ

 

Synes det er på høy tid at den driten forsvinner. Ros til Apple for å kutte de ut fra iPhone, iPad, osv

 

Du syns ikke det er bedre å la Flash dø en naturlig død? Jeg bruker HTML5 når det er bedre enn Flash til mitt bruk :)

 

Rent hypotetisk nå tacomodo: La oss si at alle konkurrenter til HTML5 blir kuttet ut helt, fra alle hold. Slik at bare HTML5 er igjen. Hvordan tror du det vil virke på dens utvikling? Da er det kun HTML5, et monopol som vil føre til at folka bak kan slappe helt av, fordi de ikke har noe å tape.

 

Konkurranse skaper bedre produkter. Vær glad for at Flash, Silverlight og andre alternativer eksisterer, det er de som pusher hverandre og HTML5 til å lage bedre produkter for deg og meg.

 

Jeg heier like mye på alle parter, jeg vil ha det produktet som er best per idag.

Endret av khaffner
Lenke til kommentar

DØ FLASH! DØØØØØØØ

 

Synes det er på høy tid at den driten forsvinner. Ros til Apple for å kutte de ut fra iPhone, iPad, osv

Samsung 8500 Wave har mulighet for å blokkere vekk deler av Flash i følge amobil.no

 

Samsung 8500 Wave:

God på nett

 

Nettleseren er rask og god, og Flash-støtte er på plass. Reklame over til tider trege mobildatakoblinger er ikke alltid like praktisk, så Samsung har forhåndsaktivert reklameblokkering i nettleseren, og denne kverker også de største Flash-reklamene.

 

Fordi skjermen har såpass høy oppløsning vises de fleste nettsteder på en god måte med telefonen i landskapsmodus. Her er det ikke strengt tatt behov for de mange kompaktversjonene som ulike nettsteder tilbyr.

 

Go Samsung, GOOO!

Lenke til kommentar

DØ FLASH! DØØØØØØØ

 

Synes det er på høy tid at den driten forsvinner. Ros til Apple for å kutte de ut fra iPhone, iPad, osv

 

Du syns ikke det er bedre å la Flash dø en naturlig død? Jeg bruker HTML5 når det er bedre enn Flash til mitt bruk :)

 

Rent hypotetisk nå tacomodo: La oss si at alle konkurrenter til HTML5 blir kuttet ut helt, fra alle hold. Slik at bare HTML5 er igjen. Hvordan tror du det vil virke på dens utvikling? Da er det kun HTML5, et monopol som vil føre til at folka bak kan slappe helt av, fordi de ikke har noe å tape.

 

Konkurranse skaper bedre produkter. Vær glad for at Flash, Silverlight og andre alternativer eksisterer, det er de som pusher hverandre og HTML5 til å lage bedre produkter for deg og meg.

 

Jeg heier like mye på alle parter, jeg vil ha det produktet som er best per idag.

 

Man kan jo spørre seg hvorfor det tok så lang tid før HTML5 ble aktuelt også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...