Gå til innhold

Test: Speilrefleksvideo


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

omfg! nå må akam.no slutte å la nyskapte amatører med å slippe til med sine halvferdig skriverier! :thumbdown:

 

Det å bringe som ett argument at det er vanskelig å håndholde DSLR under filming er mildt sagt idioti. Da enn hver DSLR er betydelig mindre og lettere enn de fleste pro-/semi-pro video kamera.

 

For å ikke nevne at det er ikke 1 sekund med video i en artikkel som skulle handle nettopp om - VIDEO. :no:

 

Meget meget dårlig. F-

Lenke til kommentar

Til sutrekoret som har postet over: Ta dere en bolle! Det mest irriterende med akam-artiklene er dere, ikke mindre feil i artikkelen.

 

Btw: Jeg er knapt en amatør, men jeg skjønner godt at det er lettere å håndholde et videokamera av skuldertypen enn et speilrefleks. Og det har naturligvis ikke noe med tyngden på kamera å gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Til sutrekoret som har postet over: Ta dere en bolle! Det mest irriterende med akam-artiklene er dere, ikke mindre feil i artikkelen.

 

Btw: Jeg er knapt en amatør, men jeg skjønner godt at det er lettere å håndholde et videokamera av skuldertypen enn et speilrefleks. Og det har naturligvis ikke noe med tyngden på kamera å gjøre.

 

Siden du er knapt en amatør så får du kanskje litt mer ut av disse artiklene enn vi gjør, og da må vi få lov til å sutre litt. Du kan for så vidt ta deg en bolle selv.

Lenke til kommentar

Siden du er knapt en amatør så får du kanskje litt mer ut av disse artiklene enn vi gjør, og da må vi få lov til å sutre litt. Du kan for så vidt ta deg en bolle selv.

 

Nei, jeg synes så absolutt ikke du kan få lov til å sutre. Ta heller og blogg litt om det! For deg selv i det stille. Er en unødvendig kjip holdning til de som skriver her og som åpenbart ikke har det som heltidsjobb.

 

Det var imidlertid ikke din post jeg siktet spesifikt til, men føl deg fri til å bli truffet.

 

Jeg henger meg imidlertid på de som etterlyser en videosnutt for å se resultatet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fint det kom en slik artikkel nå, jeg har nettopp kommet hjem fra en uke i Østerrike, der jeg har fulgt skolekorpset gjennom søkeren. Jeg la igjen DV-kameraet og satset for fullt på speilrefleksen, for å se om den holdt mål. Fikk veldig mange nyttige erfaringer jeg tenkte å dele med dere. Har drevet med foto i ca 30 år, og tok oppdrag som uoffisiell fotograf da jeg måtte steppe inn på turen.

 

Utstyr:

Nikon D300s + D70s, Nikkor 35mm, 50mm 18-70mm, Sigma 10-20mm

Blitz SB-600, Røde Video Steromic, Monopod

Minnekort var 2x 4Gb CF, 4 + 16 Gb SD

Lowepro Flipside 200 sekk

 

Jeg var kjempefornøyd med at jeg fikk låne en Sigma 10-20mm rett før turen, hadde tenkt å kjøpe en på dagstilbudet til FotoVideo, men var usikker på om jeg kom til å bruke den. På denne turen var den helt glimrende, og satt på ett hus hele tiden. Meget bra til scener inne i de trange byene, og ellers i det flotte landskapet. Meget smooth zoomring som var fin under opptak.

CF-kortene holdt til bildene, kjøpte med et 16Gb SD kort på veien for video, og det holdt nesten... Resten gikk på 4-Gb kortet jeg hadde fra før, men måtte gå ned på oppløsningen på slutten. Resten var i HD.

En stor utfordring var lyden, fikk tak i mikrofon rett før avreise, så den rakk jeg ikke å teste så mye. Men det ble jo MYE bedre enn den innebygde mono-mikrofonen. Hadde også nyttig dempefunksjon når jeg stod nær korpset, og vindhette. Men lydnivå er vanskelig, ble greit med autofunksjon. Men dette er nok faktisk den største mangelen for seriøs filming, ikke autofokus! Håpløst å ikke ane noe om volumet, når lyden varierer så kraftig!!

NB, skummelt med nytt utstyr, glemte å slå den på et par ganger i starten...

 

For manuell fokusering fungerer greit for min del, foretrekker det faktisk slik, heller enn plutselig fokusvandring når det er litt mørkt. Var litt vanskelig å se på skjermen i det kraftige sollyset, men her finnes det gode løsninger.

 

Monopoden var også genial, hadde reimen rundt nakken så jeg bare kunne slippe kameraet når jeg tok stillbilder med det andre, så svingte den pent ut til siden. Så var det bare å slippe den andre og gripe stativet igjen.

Det blir jo merkbart mer urolig bilde med speilrefleks enn dedikert videokamera med stabilisator, men gikk stort sett greit med monopod. Fint å kunne flytte seg enkelt rundt!

 

Så det er fortsatt en stund før en SLR kan hamle opp med et dedikert videokamera, men likevel er det utrolig praktisk med ett hus som gjør jobben, med optikk du kjenner! Spesielt mulighet til filming i svakt lys med god fastoptikk.

 

Noe mer? Hmm, hadde ikke med pc faktisk (første gang!), men hadde med ekstern harddisk som jeg kopierte ut på.

Takk til Nikon som har to minnekort forresten, meget praktisk med bare video på det ene! Men ulempe når man skal se gjennom, hvis du tok stillbilde sist er det jobb å finne filmene, og omvendt. Derfor var det smart med ekstra kamera til stillbilder.

Lenke til kommentar

Tips til dere som tenker å filme med DSLR

 

Se videoen med Philp Bloom. Han anbefaler 1/50 eller 1/60 som lukkertid normalt.

Bruk Manuelle instillinger eller AP/TP til nød.

 

Kjøp en LCDVF

 

Kjøp skulderrig (fra eks jag35) eller steadycam eller noe i den duren.

 

Et DSLR i seg selv er svært uferdig som videokamera, det trenger tilbehør.

En LCDVF vil stabilisere mye i seg selv, og være mye lettere å holde fokus.

 

Personlig har jeg kjøpt en skulderrig, og LCDVF. Skal kjøpe følgefokus når den jeg vil ha er på lager. Lykke til

Lenke til kommentar

Kjøpte for en stund tilbake Canon 7D, mest for fotografering, men skal innrømme at jeg var veldig interssert i videofunksjonen. Har filmet litt, og syntes opptakene er eksepsjonelt bra i forholdt til prisen. Det er også mulighet til å montere skikkelig mikrofon hvis enn er interessert i det.

 

Brukte kameraet for å lage denne musikkvideoen på folkehøyskole i år (tullete video :p) Men kvaliteten er bra.

 

Brukte tre objektiv:

10-20mm 3.5F Sigma

18-50mm 2.8-5.6F Tamron

70 - 300mm 3.5-5.6F Tamron (Husker ikke helt)

Vi hadde mest problem med fokusen til tider.

Endret av Mr_Wood
Lenke til kommentar

Til sutrekoret som har postet over: Ta dere en bolle! Det mest irriterende med akam-artiklene er dere, ikke mindre feil i artikkelen.

 

Btw: Jeg er knapt en amatør, men jeg skjønner godt at det er lettere å håndholde et videokamera av skuldertypen enn et speilrefleks. Og det har naturligvis ikke noe med tyngden på kamera å gjøre.

 

Hadde da vitterlig ikke brydd meg om mindre feil, men her er det riv ruskende galt. Jeg lar derfor bollen ligge enn så lenge.

 

-Henrik

Lenke til kommentar

Denne artikkelen er jo allerede utdatert. 5D MkII har da i flere måneder vitterlig hatt mulighet for 30p, 25p, 24p samt manuell justering av opptaksvolumet til intern/ekstren mikrofon...

 

-Henrik

Skyt meg hvis jeg tar feil, men jeg mener å huske at 5D MkII ikke tar opp lyd i broadcast-standard:

En samplerate på 48kHz og en bit depth på 16bit. Derfor vil man fortsatt være avhengig av en ekstern lydopptager.

 

Man kan diskutere om at man sansynlig vis ville gjort det uansett, men det er flere ganger det er praktisk å skyte lyd rett på kameraet.

 

Det finnes også måter å gjøre det lettere i post å synkronisere lyd til bilde, ved å f.eks kjøre lyd ut fra den eksterne opptageren og inn på kameraet, slik at man har samme lyden på begge kildene.

Lenke til kommentar

Firmwareoppdateringen som Canon slapp i mars i år rettet opp mange av manglene som ble nevnt ift 5D mkII. Framerate som alle rede er nevnt, muligheten til å lydnivået manuelt og sampleraten er også endret til 48kHz.

 

Når det gjelder artikkelen så synes jeg det er kjempeflott å lese slike artikler på Akam, men jeg ville kanskje sjekket fakta litt mer før den ble publisert.

 

For fotografer som er interessert i emnet vil jeg anbefale en bok. "From Still to Motion: A photographer's guide to creating video with your DSLR". Fantastisk bok!!!

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...