Gå til innhold

Dropper Spotify


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+981723478

Men for å se det på en annen side, så hører jeg på musikk lovlig nå, og har gjort det i snart ett år - takket være Spotify.

Jeg betaler for Spotify Premium og har også app på Android-telefonen min og er kjempefornøyd sånn som det er i dag.

Prøvde WiMP for å sammenligne, men det kunne ikke måle seg med noe i nærheten av Android engang.

 

Så selv om artister får utrolig lite betalt for musikken sin der, så får de faktisk mer enn om jag/man hadde lasta det ned ulovlig. Og som jeg også er blitt fortalt; en artist tjener MYE mer på konserter enn CDer, faktisk er CDer bare lommerusk i forhold.

Lenke til kommentar
Det positive med streaming er at det har tatt kunder bort fra ulovlig nedlasting, men det negative er at det ikke genererer nok penger til artistene, sier Larry Bringsjord

 

Jeg må nå si at dette er forbi teit. For det første, hvis man tar en liten titt på MTV så ser man at de artistene har nok penger å rute med fra før av. Og for det andre er det bedre å tjene litt penger enn ingen i det hele tatt. Med det sagt, Spotify er en dritt tjeneste om man bruker gratis versjonen, reklamene er lange, repetitive og provoserende. En av de store ankepunktene på hvorfor jeg ikke bruker Spotify.

Lenke til kommentar

Litt enig med Diesel.

 

Jeg hadde ikke betalt et øre for musikken hadde det ikke vært for spotify. Nå betaler jeg i alle fall 99kr mnden.

 

Men på en annen side så er det helt latterlige tall det er snakk om med Spotify også. Lady Gaga tjente vel noe som $70 dollar for 1 million plays av Poker Face.

Lenke til kommentar

Nå må snart FONO og gjengen innse at de er i konkurranse med piratmarkedet. Jo dyrere musikken blir jo mer piratkopiering blir det. Det er opp til dem å legge seg på et prisnivå som maksimerer inntektene. Personlig tror jeg prisnivået generelt må ned hvis ikke piratkopiering skal bli "standarden".

Lenke til kommentar

Spotify er en fantastisk tjeneste, men de må endre forretnings modellen sin. Artistene får for dårlig betalt og jeg forstår godt at de ikke ønsker å gi ut musikken sin. Da er det bedre at folk piratkopierer slik de kan saksøke folkene..

 

En ting jeg ikke forstår, er at folk har sånn problemer med å betale de 99,- i mnd! Sitter du 1 time og lærer å spille gitar på gata tjener du mer. Synes faktisk at det er utrolig gjerrig å late som at reklamen ikke er plagsomt å høre på reklamen midt inni en sang.

 

Jeg håper at at Spotify folkene klarer å gjøre noe for å øke inntjeningen, få flere over som betalende lyttere. Jeg frykter at det fort kan bli oss betalende som ender opp med høyere mnd avgift når nye betalende uteblir. Øker Spotify prisen for å dekke tap/øke inntekt, så tror jeg fort det blir piratvare på meg..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3t93k9

Spotify gjør det sakte men sikkert sånn at man må betale, da.. Nå får man ferre timer med musikk i uka osv.. Blir nok en betalende funksjon for alle, snart.

Til dere som ikke betaler.. Hvorfor ikke? :ermm:

100 kroner for all den musikk dere vil høre på, uavbrutt?

Lenke til kommentar

Hvis jeg forstår dette riktig så tjener artistene forsvinnende lite på platesalg. Det er plateselskapene som tar det meste av inntektene her og det er de som syter mest når inntektene reduseres. Artistene tjener sine penger på konserter og opptredener, og hvordan får de folk til å kjøpe konsertbilletter? Jo først må man jo høre på musikken deres og så få lyst til å gå.

 

Så for artistenes del så burde innspilt musikk være gratis og deles ut over en lav sko slik at de blir kjente, får flere folk på konserter og blir invitert til flere opptredener. Herav større inntekter.

 

Før var innspilling og opptak av musikk veldig vanskelig og bare ytterst få kunne det. Nå kan hvem som helst med en datamaskin spille inn musikk, riktig nok i varierende kvalitet, men med et lite studio og riktig utstyr kan det bli veldig bra... Jeg tror plateselskapenes gullalder er over, men de vil nok kjempe for tilværelsen til siste øre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes faktisk at det er utrolig gjerrig å late som at reklamen ikke er plagsomt å høre på reklamen midt inni en sang.

 

Reklamen kommer da streng tatt mellom sangene.

 

Uansett, for de som bruker Spotify som bakgrunnsstøy på jobben (noe jeg gjør) er det strengt tatt bare muligheten for å velge hva jeg vil høre på som skiller Spotify fra vanlig nettradio.

 

Er denne muligheten verd 99 kr pr. mnd? Kanskje for noen, ikke for meg.

 

Og så kan man jo spekulere om spotify tjener mer penger på reklame enn at alle skal betale 99 kr pr. mnd.

Lenke til kommentar

Hvis jeg forstår dette riktig så tjener artistene forsvinnende lite på platesalg. Det er plateselskapene som tar det meste av inntektene her og det er de som syter mest når inntektene reduseres. Artistene tjener sine penger på konserter og opptredener, og hvordan får de folk til å kjøpe konsertbilletter? Jo først må man jo høre på musikken deres og så få lyst til å gå.

 

Så for artistenes del så burde innspilt musikk være gratis og deles ut over en lav sko slik at de blir kjente, får flere folk på konserter og blir invitert til flere opptredener. Herav større inntekter.

 

Før var innspilling og opptak av musikk veldig vanskelig og bare ytterst få kunne det. Nå kan hvem som helst med en datamaskin spille inn musikk, riktig nok i varierende kvalitet, men med et lite studio og riktig utstyr kan det bli veldig bra... Jeg tror plateselskapenes gullalder er over, men de vil nok kjempe for tilværelsen til siste øre.

 

Litt forskjell på digital distribusjon og CD'er.. Ved salg av CD'er, så går mye av pengen til produksjon av CD, trykk, cover, desgin og kanskje litt reklame. Ved digital distribusjon er det lite annet som koster i forhold til det kunden betaler. Ha en server med tilhørende nettside stående som kan selge/dele en sang med uendelig mange mennesker koster MYE mindre enn én plate som når én person.

 

Men jo, du har selvsagt rett. Artistene tjener mesteparten av pengene på opptredener av forskjellige sorter. De for vel også forhåndsbetalt ved innspilling og en eventuell bonus ved gode salgstall(?)

 

 

Og så kan man jo spekulere om spotify tjener mer penger på reklame enn at alle skal betale 99 kr pr. mnd.

 

Med tanke på at Spotify har mindre enn 10% betalende kunder, så MÅ nesten reklamen stå for brorparten av inntjeningen. (sier dette uten å vite prisen for reklamering..)

Endret av bIsk0p
Lenke til kommentar

kjøper heller alle sangene jeg vil ha på beat.no. 2kr pr sang... Har ikke mer enn 400 sanger, men har likevel tjent på å bare kjøpe alle sangene i stedet for å abonnere på spotify i et år. Ser heller ikke for meg at det blir 400 nye sanger neste år...

Lenke til kommentar

kjøper heller alle sangene jeg vil ha på beat.no. 2kr pr sang... Har ikke mer enn 400 sanger, men har likevel tjent på å bare kjøpe alle sangene i stedet for å abonnere på spotify i et år. Ser heller ikke for meg at det blir 400 nye sanger neste år...

 

Jeg har nesten 700 sanger i den spillelisten jeg hører på mest, dette hadde blitt 1400,- Noe som betyr at jeg kan høre på Spotify premium i over 1 år før prisen hadde blitt lik. I tillegg ville jeg ikke kunne legge til nye sanger hvis jeg oppdaget et nytt band eller sang.

 

Heller fast pris i mnd for et bibliotek enn pris per sang/film/serier osv..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...