Gå til innhold

Videokamera med Micro Four-Thirds


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Pikselbinning er en underlegen metode. For at pikselbinning skal fungere optimalt må støyen være tilfeldig. Dprview gjorde undersøkelser for å avdekke hvor godt pikselbinning egentlig fungerer og de kom fram til at støyen ikke er tilfeldig. Det betyr at pikselbinning ikke fungerer like godt som ekte større piksler for å redusere støy. I tillegg vil en 12 megapiksel sensor ha større ikke-sensitivt areal enn en like stor brikke med færre megapiksler. Synd. Jeg håper noen andre kommer opp med bedre løsninger.

Lenke til kommentar

Har større forventinger til Sony sitt.

 

Har ikke sett så mye info om Sonys enda, men fikk ikke inntrykk av at det skal ha XLR-innganger for lyden. Tror Sony i større grad retter seg mot konsumentmarkedet. Har god tro på at Panasonics kamera kan bli et godt semipro-kamera, men jeg er spent på prisen.

Lenke til kommentar

Pikselbinning er en underlegen metode. For at pikselbinning skal fungere optimalt må støyen være tilfeldig. Dprview gjorde undersøkelser for å avdekke hvor godt pikselbinning egentlig fungerer og de kom fram til at støyen ikke er tilfeldig. Det betyr at pikselbinning ikke fungerer like godt som ekte større piksler for å redusere støy. I tillegg vil en 12 megapiksel sensor ha større ikke-sensitivt areal enn en like stor brikke med færre megapiksler. Synd. Jeg håper noen andre kommer opp med bedre løsninger.

Det største problemet for single-sensor farge-kamera (les:Bayer) er vel at det ikke finnes noen elegant måte å midle flere pixler på uten å gjøre debayering, og god debayering gjøres ikke så lett av enkle, analoge summe-funksjoner.

 

Det er vanskelig for oss dødelige å synse noe om hva ytelsen på et slikt kamera kan og ikke kan bli. Jeg foretrekker å vente på uavhengige tester av faktisk ytelse.

 

-k

Lenke til kommentar

Er egentlig bayerteknikken særlig merkbart kvalitetsforringende? Øyet er jo konstruert på en måte der lysintensitet er viktigere for detaljinntrykket enn farger siden øyet er utstyrt med langt flere staver (sort hvitt-sensorer) enn tapper (fargesensorer).

 

Men hvis bayer likevel skulle være noe problem for kvaliteten så går det an å gjøre binning på en bedre måte: bruke heltalls skalering. F.eks ved at 4 sensorer (RGBG) blir til 1 piksel i den ferdige videoen. Det blir riktignok ikke like bra som med Foveon i teorien kunne vært. (I praksis ligger den langt bak sitt teoretiske potensiale)

Lenke til kommentar

Vel, det er en grunn for at Red og Arri velger å lage sensorer med høyere enn 2k oppløsning (3k for Red sin del, husker ikke hva native oppløsning er for Arri Alexa), for 2k-kinovisning. Usikker på hvordan pixelbinning vil virke på det though?

 

AvidGamer: Det eneste alternativet på markedet per i dag til denne er egentlig Red One* - mens Red Epic såvidt har begynt å komme ut til early adopters. Typiske 2/3"-kamera i samme prisklasse brukes stortsett til TV, hvor tynt fokusplan ikke nødvendigvis er ønskelig.

 

Edit: *) med mindre man vil ENDA lengre opp i pris.

Endret av Ole_Gunnar
Lenke til kommentar

Et poeng med høyere oppløsning på sensoren er muligheten for å beskjære bildet i etterbehandlingen. Om kameramannen løper etter hovedpersonen gjennom korridorer, trapper, mellom busker osv så vil bildet bli veldig urolig. I etterbehandlingen kan man redusere rystelsene kraftig ved å flytte utsnittet mellom fortløpende bilder for å kompensere mot rystelsen.

Lenke til kommentar

Er egentlig bayerteknikken særlig merkbart kvalitetsforringende? Øyet er jo konstruert på en måte der lysintensitet er viktigere for detaljinntrykket enn farger siden øyet er utstyrt med langt flere staver (sort hvitt-sensorer) enn tapper (fargesensorer).

 

Men hvis bayer likevel skulle være noe problem for kvaliteten så går det an å gjøre binning på en bedre måte: bruke heltalls skalering. F.eks ved at 4 sensorer (RGBG) blir til 1 piksel i den ferdige videoen. Det blir riktignok ikke like bra som med Foveon i teorien kunne vært. (I praksis ligger den langt bak sitt teoretiske potensiale)

Jeg kommenterte kun at binning av bayer-sensorer later til å være vanskelig, ikke bayer i seg selv.

 

Jeg forstår ikke helt andre del av innlegget ditt. Bayer gjør en romlig/bølgelengde "interleaving" (desimering kanskje?). For å gjøre binning så ønsker man å midle et nabolag (romlig og mhp bølgelengde) for å øke signal-styrken gitt et problematisk støygulv. Signalet ut fra pixel-sites i en Bayer-sensor kjennetegnes ved at nabo-pixler sampler forskjellig bølgelengde, mens pixler med samme bølgelengde er lokalisert et stykke fra hverandre.

 

Binning vil uansett føre til en reduksjon i romlige detaljer tradet mot bedre SNR. Jeg tror at mye kan gjøres digitalt (noe dårligere signal, men muligheten til mye mer avanserte/Ulineære filtre enn det boxcar-filteret som binning i realiteten er for monokrome sensorer).

 

-k

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...