Gå til innhold

Se på denne kameramobilen!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kan se brennviddene skrevet på bildet: 6,5 til 19,5mm. Det betyr at sensoren trolig er ganske stor til mobiltelefon å være. Sannsynligvis ligger normalbrennvidden rundt 10-12mm og det betyr at sensoren har ca 5x - 6x cropfaktor. Sagt på en annen måte så er såkalt fullformat sensor til dyre digitale speilreflekskameraer "bare" rundt 30 ganger større. Vanligvis er sensorene i mobilkameraer ennå mindre. Rundt 1/50 - 1/100 av såkalt fullformat.

 

Dette betyr at kameraet sannsynligvis tar relativt gode bilder til å være mobiltelefon, men fortsatt er milevis unna speilrefleks på lyssensitivitet. For dere som er inne på det så regner jeg med omtrent samme mengde bildestøy med dette mobilkameraet på ISO 100 som fullformat har på ISO 3000. (ca 30 ganger forskjell).

 

Siden piksel binning er kjent for å fungere dårlig på grunn av ikke-tilfeldig støy så kan man dessverre ikke anta at en digital reduksjon i oppløsningen vil redusere bildestøyen nevneverdig.

 

Derfor har jeg fortsatt et tynt håp om at det skal utvikles et mobilkamera i framtida for oss som vil ha mindre bildestøy på bekostning av oppløsning. Hadde jeg bestemt så ville jeg hatt et mobilkamera som har native HD video-oppløsning og 60 bilder per sekund. I tillegg bør sensoren være minst like stor som på denne mobilen og optikken bør ha ca 2-3x zoom, autofokus og være lyssterk. F.eks f/2,0-3,5 (ca 6 mm lysåpning). Skjermen bør ha HD-kompatibel oppløsning: 640x360.

Lenke til kommentar

Overkill med 14 mp. Den nye iPhone har 5 mp og tar kjempegode bilder? Hadde håpet at megapixelracet hadde roet seg litt, men tydeligvis ikke.

 

 

Helt enig at det er overkill, men jeg helt uenig at den nye iPhone tar bra bilder! Bildene er FULL av støy!! Videon er heller ikke å skryte av. Samsung Wave tar mye bedre bilder og video!

 

Men uansett.. dette er ett kamera med mobil muligheter. Artig konsept det.. men jeg har ikke trua...

Lenke til kommentar

Derfor har jeg fortsatt et tynt håp om at det skal utvikles et mobilkamera i framtida for oss som vil ha mindre bildestøy på bekostning av oppløsning. Hadde jeg bestemt så ville jeg hatt et mobilkamera som har native HD video-oppløsning og 60 bilder per sekund. I tillegg bør sensoren være minst like stor som på denne mobilen og optikken bør ha ca 2-3x zoom, autofokus og være lyssterk. F.eks f/2,0-3,5 (ca 6 mm lysåpning). Skjermen bør ha HD-kompatibel oppløsning: 640x360.

Jeg er ikke dreven på utregning av størrelse på bildesensor og lignende, men utifra hva du skriver bør N8 med svært stor sensor til mobil å være, kunne friste deg.

 

http://www.gsmarena.com/nokia_n8-3252.php

Lenke til kommentar

...... Skjermen bør ha HD-kompatibel oppløsning: 640x360.

Må vi bede om 854x480 tak. :-)

De foreslåede 3/4 vga er for lidt til at den er reelt brugbar til internet, og i underkanten til kort. (Har en N97mini med 3/4 vga)

Skærm med 854x480 så kompakt som 3.0" findes allerede i fx denne halvandet år gamle telefon

Så det lyder som helt fint og kompakt, og egnet til afstand på mindst 1/4 - 1/2m afhængigt af hvor gode øjne!

...Men jeg ville da ikke brokke mig hvis den blev med 1920x1200, og så måske 4.5" (passer til 2/3 af afstanden ovenfor) så kunne jeg godt leve med at den blev 6cm bred, men det er jo REN ønsketænkning (endnu)...

:)

Lenke til kommentar

Det er litt smak og behag. Mobilprodusentene misbruker ofte muligheten til å krympe pikslene slik at nettsider og grafikk vist i sin originale oppløsning blir mikroskopisk på skjermen. Derfor ønsker jeg at pikseltettheten ikke må bli veldig høy. Hvis grafikk ble skalert bra eller skjermene ble fysisk større så er jeg enig i at større oppløsning er bedre. Personlig ønsker jeg 640x360, på en ca 7 cm skjerm, men jeg skjønner at dette er smak og behag. En av grunnene til at jeg ikke ønsker større skjerm er at jeg foretrekker middelstore mobiltelefoner.

 

PS. En av grunnene til at jeg valgte nettopp 640x360 er at man da får 4 piksler fra kameraet (RGBG) inn på hver piksel (RGB) på skjermen. Dette gir mindre støy og mindre bedre "antialiasing" enn andre skaleringsforhold. I tillegg vil en nøyaktig 2:1 skalering kreve mindre prosesseringskraft og dermed forlenge batteritiden under videovisning.

Lenke til kommentar

Synes faktisk at megapixelracet har roet seg betraktelig. For bare ett år siden var situasjonen en helt annen. Da kom f.eks. både Sony Ericsson og Samsung med såkalte kameratelefoner med 12 MP. Men de nyeste hi-tec mobilene fra Sony Ericsson ser nå ut til å ligge på 8 MP, og de siste fra Samsung har "bare" 5 MP. At Altek nå kommer med 14 MP tror jeg snarere er et unntak enn en regel. Sannsynligvis kommer den aldri til Norge heller.

 

Riktignok kommer Nokia snart med en mobil som også har 12 MP, men de må jo prøve det de også. Denne modellen (N8) har imidlertid fått større kamerabrikke, så man kan muligens forsvare 12 MP på akkurat denne modellen.

Lenke til kommentar

Egentlig så bør ingen mobiltelefoner ha mer enn ca 8 til 10 Mega Piksler. Det eneste en oppnår med å ha så mangen piksler er at støy også ved lav ISO verdi blir svært høy og gjør at kvaliteten går NED.

 

Selv på Speilrefleks med 14+ megapiksler så øker støyen noe. Men her er ikke den negative effekten så stor, men så snakker vi om en sensor som er mange ganger så stor.

Lenke til kommentar

Jo flere egenskaper man skal ha i et mobilkamera jo flere kompromisser må man inngå. Vil man ha zoom så blir det dyrere, tykkere, tyngre, dårligere skarphet og slipper inn mindre lys, noe som gir mer bildestøy. Vil man slippe inn mye lys så mister man zoom og skarphet. Vil man ha et tynnest og lettest mulig kamera så får man dårlig lysstyrke, mister zoom, får liten bildebrikke og mye støy. Vil man ha mange megapiksler så krever det optikk som tar mye plass og man får mye bildestøy. Vil man ha veldig bra ISO-egenskaper så mister man oppløsning osv.

 

Siden det er umulig å få alt man ønsker i ett kamera vil jeg lansere et forslag om å ha flere kameraer på mobilen, til hvert sitt spesifikke bruksområde. Her er det jeg ønsker:

 

1. Ett kamera for vidvinkel. (f.eks tilsvarende 20mm på fullformat og 13mm på APS-C.) Gjerne med middels lysstyrke (f.eks fast blenderverdi f/2,8) og middels antall megapiksler (f.eks 5). Det må gjerne være et fisheye for å redusere pris og kompleksitet. Eventuell retting av perspektivet kan skje i programvaren. Det bør også være digital zoom inntil 2x uten oppskalering). Middelstor sensor for å gjøre kamera og optikken kompakt nok til telefoner som er 1,2 cm tykk.

 

2. Ett nattkamera for litt vid normalvinkel for innendørs bruk, f.eks tilsvarende 40mm på fullformat og 25mm på APS-C. Her er stor sensor, stor blenderåpning og lavt antall megapiksler essensielt. Sensoren bør være stor, blenderåpningen stor (f.eks f/1,8) og 1 megapiksel (1280x720). Kameraet egner seg ikke for digital zoom så det blir ingen digital zoom her. Kameraet egner seg derimot godt for HD video med alt fra 15 til 60 fps. 15 om natta og 60 om dagen. Lukkertiden bør kunne stilles ganske kort så man kan bruke videofunksjonen og denne brennvidden også om dagen.

 

3. Ett dagslyskamera for litt smal normalvinkel tilsvarende 60mm på fullformat og ca 40mm på APS-C. Dette kan gjerne ha høyt antall megapiksler (f.eks 8), stor sensor og fast blenderverdi f/4 for å utnytte megapikslene best mulig. Kameraet blir relativt stort så det vil sikkert ikke passe telefoner tynnere enn ca 1,2 cm. Siden det er ganske mange megapiksler kan man tåle digital zoom. F.eks inntil 2x digital zoom.

 

4. Ett telekamera for å ta bilder av ting langt unna. Dette kan godt ha middels antall megapiksler, liten sensor og litt liten blender (f/4) og lang nærgrense (3m) for å få det kompakt nok til 1,2 cm tykke telefoner. Brennvidden kan godt tilsvare 200mm på fullformat og ha ytterligere 2x digital zoom. Brikken bør definitivt utstyres med stabilisering for å få minst mulig rystelser. Telekameraet vil kun egne seg i sterkt dagslys.

 

Dette vil bli en kameratelefon for de fotointeresserte som kan tåle at telefonen er 1,2 cm tykk og at kameraene tar opp litt plass på baksiden. Kameraene kan stå samlet 2x2.

Lenke til kommentar

.

.

.

Dette vil bli en kameratelefon for de fotointeresserte som kan tåle at telefonen er 1,2 cm tykk og at kameraene tar opp litt plass på baksiden. Kameraene kan stå samlet 2x2.

Rigtig spændende og kreativ idé! Vi kan jo kun håbe at nogle laver det. Og hvis nogle er snedige nok, kan de måske bruge samme sensor, eller dele af sensor, så produktionsprisen kan holdes nede til en sensor-chip, og 4 x optik.

 

(Og ja omkring 1.2cm er grænsen for hvornår en telefon føles tynd og lommevenlig)

 

:)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Det er litt smak og behag. Mobilprodusentene misbruker ofte muligheten til å krympe pikslene slik at nettsider og grafikk vist i sin originale oppløsning blir mikroskopisk på skjermen. Derfor ønsker jeg at pikseltettheten ikke må bli veldig høy. Hvis grafikk ble skalert bra eller skjermene ble fysisk større så er jeg enig i at større oppløsning er bedre. Personlig ønsker jeg 640x360, på en ca 7 cm skjerm, men jeg skjønner at dette er smak og behag. En av grunnene til at jeg ikke ønsker større skjerm er at jeg foretrekker middelstore mobiltelefoner.

 

PS. En av grunnene til at jeg valgte nettopp 640x360 er at man da får 4 piksler fra kameraet (RGBG) inn på hver piksel (RGB) på skjermen. Dette gir mindre støy og mindre bedre "antialiasing" enn andre skaleringsforhold. I tillegg vil en nøyaktig 2:1 skalering kreve mindre prosesseringskraft og dermed forlenge batteritiden under videovisning.

Fik aldrig kommenteret på dette.

Jamen hele ideen med flere pixels er jo netop at man får en miniature af en side i knapt læsbart form, som man så kan zoome op. Men forskellen er at man her kan se hvad det er man zoomer op, og ikke bare må zoome sytten steder på en side for at finde det man skal bruge.

 

Men ad PS, der har du en pointe dér. At de 'bare' skal lave 2x2 for 720p, og 3x3 for full-HD. Og det sparer jo cpu og dermed strøm.

Endret av EskeRahn
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...