Gå til innhold

Apple pynter på Mini


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Oppgraderingen består først og fremst av kraftigere grafikkytelse, en ny HDMI-port og en ny leser for SD-kort.

Kommer de i tillegg til eller som erstatning for de gamle?

Hva var galt med den gamle HDMI-porten og SD-kortleseren?

 

Selv hevder Apple at den nye maskinen har opp til dobbel grafikkytelse, vi antar de da tenker på tidligere generasjoner med Mini.

Apple bruker å være alt for overivrige med superlativene. Merkelig at de underdriver denne gangen ved å si "opp til dobbel grafikkytelse". Shaderytelsen har jo økt med hele 160% (selv om både TMU og ROP ikke henger med på samme økning og minnebåndbredden står på stedet hvil)

 

I tillegg har kabinettet blitt pyntet på samt at strømforsyningen er flyttet inn i maskinen.

Flott at det blir mindre rot nå, men konsekvensene for vekt og størrelse bør nevnes:

Før: 51 x 165 x 165 mm 1320 gram

Nå : 36 x 197 x 197 mm 1370 gram

 

Redigert: Her ser dere størrelsene illustrert med bokser: rødt = gammel, blå = ny.

 

post-3851-1276597975,8074_thumb.png

 

Den nye Mini skal redusere effektforbruket med 25 prosent, og ligger nå på under 10 Watt ved idle.

Hva med effektforbruket under normal bruk og hard bruk da? Eller regner Apple med at denne stort sett vil stå ubrukt/idle hjemme hos folk?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Anbefaler ikke Mac Mini til bruk mot vanlig TV! Sjekk hvertfall først at de er kompatible, Apples påstand om at den fungerer med alle skjermer er ikke sann!!!

 

Får håpe HDMI betyr at den faktisk vil kunne fungere sammen med vanlige TVer og ikke bare Apple-skjermer. Med MiniDisplayport til HDMIsystemet jeg bruker er der ikke enkelt å få fyllt hele skjermen, med resultat at min 42" nå er redusert til en 37". VGA fungerer fint i såmåte men gir hakking ved filmvisning.

 

Kjører nå Windows 7 i BootCamp, dette fungerte etter 10 forsøk (alle riktig utført, med alle mulige random feil hver gang. Har installert X antall Linux og Windows-versjoner via VirtualBox på PC før og jeg må si jeg ikke er imponert over BootCamp.

I W7 har man et fint grafisk verktøy for NVidia-driverne som lar deg justere størrelsen på skjermbildet til det passer, ca 10^6% mere brukervennlig enn DisplayConfigX og SwitchResX hvis noen har prøvd disse. Men den infrarøde fjernkontrollen fungerer ikke i Windows ...

 

At alt fungerer rett ut av boksen for Mac er ikke sant sålenge det skal kobles mot ikke-Appleutstyr.

Lenke til kommentar

Men syntes nesten det er litt bråkjekt å sette en C2D cpu i et slikt lite kabinett, hadde nesten forventet en atom cpu. Men de bruker vel samme maskinvare som man normalt bruker i en laptop regner jeg med.

 

Hvis det ikke er BD-rom i denne så er det jo helt ubrukelig, og det er forsåvidt MacOSX også dersom man skal bruke den som mediacenter, da er det Win7 og MediaPortal, ev. Linux og MythTV som gjelder. Kan man få den med SSD, og er det innebygget blåtann og WiFi f.eks.

Lenke til kommentar
Oppgraderingen består først og fremst av kraftigere grafikkytelse, en ny HDMI-port og en ny leser for SD-kort.

Kommer de i tillegg til eller som erstatning for de gamle?

Hva var galt med den gamle HDMI-porten og SD-kortleseren?

Mac Mini har aldri hatt verken HDMI-port eller SD-kortleser.

 

Redigert: Jeg ser nå at det er lett å misforstå slik dette er skrevet i artikkelen. Kan det være en idé å fjerne begge tilfellene av ordet "ny"?

Endret av Runar
Lenke til kommentar

Med BluRay hadde de gitt et klart signal om at dette er den ideelle HTPC-en. Nå er den det ikke lenger.

Apples HTPC er Apple TV, som per dags dato ikke er noe å hoppe i taket etter, men det har vært spekulasjoner om at det vil komme en kraftig oppgradering av den også. Og nå som Google har lansert Google TV så regner jeg med at Apple har satt opp tempo, men vi får se.

 

Ytterligere spekulasjoner:

Blu-Ray tviler jeg på at vi får se i noen Apple produkter med det første. De har tidligere kalt Blu-Ray for "a bag of hurt", og når ingen av maskinene deres har Blu-Ray enda så anser jeg det som et signal om at Blu-Ray aldri vil komme til Apple-maskiner. Årsaken er nok at Apple ser på optisk media som en døende teknologi. Å bruke krefter på å bygge inn støtte for Blu-Ray i maskiner og i programvare anses som kontraproduktivt for det endelige målet, å fjerne optiske drev fullstendig.

Lenke til kommentar
Den nye Mini skal redusere effektforbruket med 25 prosent, og ligger nå på under 10 Watt ved idle.

Hva med effektforbruket under normal bruk og hard bruk da? Eller regner Apple med at denne stort sett vil stå ubrukt/idle hjemme hos folk?

Strømforsyningen er senket fra 110 til 85 watt. Er vel ikke så lett for Apple å styre hvor mye en C2D-prosessor f.eks. bruker under full load, så jeg vil tro det ikke er noe forskjell der. Og, ja, jeg vil tro minst 60-70% av tiden er idle når folk bruker den. Surfing på nettet, skriving av word-dokumenter osv osv inneholder alle mye dødtid for prosessor og skjermkort, så god strømstyring gjør nok veldig mye.

 

Den nye Mini skal redusere effektforbruket med 25 prosent, og ligger nå på under 10 Watt ved idle.

Hva med effektforbruket under normal bruk og hard bruk da? Eller regner Apple med at denne stort sett vil stå ubrukt/idle hjemme hos folk?

Strømforsyningen er senket fra 110 til 85 watt. Er vel ikke så lett for Apple å styre hvor mye en C2D-prosessor f.eks. bruker under full load, så jeg vil tro det ikke er noe forskjell der. Og, ja, jeg vil tro ca halvparten av tiden er idle. Surfing på nettet, skriving av word-dokumenter osv osv inneholder alle mye dødtid for prosessor og skjermkort, så god strømstyring gjør nok veldig mye.

 

Tenkte det samme når jeg leste artikkelen. "Var den forrige SD-kortleseren ubrukelig"?

Ser ut til å være ubrukelig som HTPC. Kommer ikke på et bruksområde til denne, egentlig.

Som det den er? En stasjonær PC?

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar

Liker designet, og hadde kjøpt en om det ikke var for at de hadde valgt feil GPU, tenk om de hadde hatt vett nok til å gå for Mobility Radeon HD 5xxx. Da hadde vi fått bitstreaming også.

 

Jeg ville selvfølgelig også satt inn en SSD og installert Windows 7, men Bluray og TV-tuner ser jeg ikke på som en mangel i en HTPC da jeg uansett henter slik over nettverket.

Lenke til kommentar
Synes prisene var i drøyeste laget i forhold til hva man får av maskinvare, men nå er alt i en snerten liten boks så er sikkert nok av folk som kommer til å kjøpe.

Man får bærbare PCer med tilsvarende prosessor, brikkesett og harddisk for omtrent samme pris. Medfølgende OS koster omtrent det samme, men Mac'en har hverken batteri (~400kr), skjerm (~900 kr), eller tastatur/styrepinne (~200 kr), eller i nærheten like avansert chassi (?? kr). Dermed burde mac'en kostet rundt 1500 kr mindre. Steve Jobs er nok veldig fornøyd med avansen på disse produktene. Minst 1500 kr mer enn tilsvarende bærbare PCer rett i kassa.

Lenke til kommentar

Lukter heller på en oppdatering av Apple TV ganske så snart til bruk som HTPC. Kan veldig gjerne tenke meg Apple-designet programvare på TV-en så lenge det støtter de filtypene jeg vil ha.

 

Simen1: Nei, det er vel ingen hemmelighet at man ikke betaler for tallene når man kjøper Mac... Men koster det virkelig 400 kroner å produsere et batteri f.eks.? Virka som veldig høye priser mtp at jeg kjøpte meg en mini-pc for 1995,- med 6-cellers batteri(som jo er ganske standard på større laptoper også?). Trekker man fra 25 % moms og begynner å regne så smått med de tallene du har presentert (regner med du snakker om produksjonspriser, må jo det for å finne avansen i forhold) får jeg det ikke til å gå opp.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar

Men syntes nesten det er litt bråkjekt å sette en C2D cpu i et slikt lite kabinett, hadde nesten forventet en atom cpu. Men de bruker vel samme maskinvare som man normalt bruker i en laptop regner jeg med.

 

Hvis det ikke er BD-rom i denne så er det jo helt ubrukelig, og det er forsåvidt MacOSX også dersom man skal bruke den som mediacenter, da er det Win7 og MediaPortal, ev. Linux og MythTV som gjelder. Kan man få den med SSD, og er det innebygget blåtann og WiFi f.eks.

 

Hva er vitsen med en så svak CPu som en atom i en slik maskin? Synes det er bra de ikke bruker atom, når det er sagt burde de brukt en nyere CPU en C2D, spesielt til den prisen. Nye CPUer er bedre på effekt også. Jeg liker mac mini, men den når liksom ikke helt opp.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Tenkte det samme når jeg leste artikkelen. "Var den forrige SD-kortleseren ubrukelig"?

Ser ut til å være ubrukelig som HTPC. Kommer ikke på et bruksområde til denne, egentlig.

Som det den er? En stasjonær PC?

Den har alle ulempene og flere til en stasjonær PC, til prisen av en bærpar PC.

 

Simen1 har allerede sagt det jeg trenger å si.

Endret av Todda7
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...