Gå til innhold

Asus har ikke glemt Eee


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis det jeg leser i kommentargeltet hos Hothardware stemmer så har ASUS klart å bruke en gammel AMD Athlon K7 "Thoroughbred" bygget på gammel 130nm teknologi. Kan dette virkelig være mulig? Spesielt siden AMD jo har langt nyere og mer egnede CPUer til netbooks og som ikke er 10+ år gammel? Føler det må være en feil dette? Og at det heller er Neo? :hmm:

Endret av traveler5843
Lenke til kommentar

syntes det virker rart at asus velger et så gammelt chipsett. etter en tur innom google for å finne litt info om dette chipsettet, virker det som et chipsett fra senere socet a tiden. og man finner reviews fra 2004. det er vansklig å finne ut hva det klarer av akselerert video. regner med støtten ender på h263(xvid/divx) om det har no i det heletatt.

edit:

Hvis det jeg leser i kommentargeltet hos Hothardware stemmer så har ASUS klart å bruke en gammel AMD Athlon K7 "Thoroughbred" bygget på gammel 130nm teknologi. Kan dette virkelig være mulig? Spesielt siden AMD jo har langt nyere og mer egnede CPUer til netbooks og som ikke er 10+ år gammel? Føler det må være en feil dette? Og at det heller er Neo? :hmm:

 

med det chipsettet de har valgt kan det nesten virke sånn...

 

edit2:

Memory DDR1 SO-DIMM 1GB

Endret av kjeLL//
Lenke til kommentar

Det hele ligger vel kanskje litt i at Geode er en 6W CPU mens Neo er på rundt 15W?

 

Thoroughbred var jo knusende overlegen i sin tid men jeg kan ikke helt se at den har særlig mange relevante instruksjons -sett, slik verden er i dag. Virker som litt Fail i mine øyne.

 

Sitat fra Joel H

Wow. Just wow.

 

Read here:

 

http://www.amd.com/us-en/ConnectivitySolutions/ProductInformation/0,,50_2330_9863_10837,00.html

 

The Geode NX is an Athlon. Not an Athlon 64, not a Phenom, not a Phenom II, it's an ORIGINAL Thoroughbred Athlon K7. That means:

 

* No 64-bit capability.

* No SSE2, SSE3, or SSE4.1

* Built on a now-ancient 130nm process.

* No advanced power management capabilities.

* No on-die kill switch (useful in the event of heatsink/fan failure)

* No integrated memory controller

* Limited L2 cache bandwidth (the NX uses a 64-bit pipe to L2 vs. 128-bit on all K8 and following designs).

* No support for the Execute Disable Bit technology that helps prevent certain kinds of virus attacks by preventing buffer overflows.

 

Furthermore, since it's using the SiS 741GX chipset, we have the following *additional* limitations:

 

* No hardware-accelerated HD decode of any kind.

* No DX10. For that matter, no DX9 or DX8. The SiS 741GX uses a DX7 video solution. That means no Windows Vista Aero or Windows 7 Aero, either.

 

Updated Southbridge Information:

 

I made a mistake when I gave data on the SiS 964 southbridge that was *originally* paired with the SiS 741GX northbridge, not the 966L southbridge Asus is using. In point of fact, the 966L supports two PCI-Express x1 connections. There's still no support for SATA II and (150GB/s max HDD speed--AHCI/NCQ support is questionable). Oddly enough, Asus lists HD Audio support as a feature, but the 966L natively supports nothing more than 8-channel AC'97. This implies Asus may be using a different chip, possibly a Realtek flavor.

 

No support for anything but DDR RAM at 266/333MHz.That means significantly worse power consumption compared to DDR2/DDR3, although the low clockspeed will help offset this a bit.

 

This sounds completely crazy. And it sounds like the worst idea for a product I've ever heard. There's no way whatsoever to patch this concept up around the edges, or update the tech a little. This is a 2000 CPU paired with a 2004 chipset in a modern system that lacks any support for a huge number of features.

 

XP Home:

 

One final note. It runs XP Home presumably because it isn't compatible with the Windows Device Driver Model (WDDM) that Microsoft implemented when it moved to Windows Vista / Windows Aero. These OS's will run, as far as I know, but Aero won't function.

 

On the positive side, Asus has built a netbook that's going to make Intel's 945C integrated GPU attached to Atom look good, while anything built around G45 or later will positively glow.

 

Og NX 1750 er jo en 14W prosessor så nå skjønner jeg mindre for å si det sånn..

Endret av traveler5843
Lenke til kommentar

Dette virker jo sprøtt. Etter det jeg kan se yter denne CPUen omtrent som en Pentium M 1.1GHz, altså noe bedre enn Celeron-CPUen som satt i de gamle Eee'ene. Hvordan er strømforbruket på CPU og chipset i forhold til disse?

 

Uansett skulle man ikke tro dette var særlig gunstig i 2010. Hva med å bruke en av dual core Atom-prosessorene? Det må da være langt mer optimalt i en 12" "netbook".

Lenke til kommentar

AMD Geode NX 1750 er en helt ok prosessor, som kan stå fint i stil til konkurransen fra Intel Atom enkeltkjerne dersom prisen er riktig. Instruksjonssettet er selvsagt det velkjente x86 med diverse påbygninger som SSE, MMX, 3Dnow og 3Dnow enhanced. Atom har noen flere påbygninger som SSE2,3,4. Noe som påvirker ytelsen i enkelte programmer ganske kraftig. Husk at Atom har lavere x86-ytelse per GHz enn dagens desktop-prosessorer på grunn av "in order". Athlon XP utfører instruksjonene "out of order". Så selv om Atom er et nyere design så tror jeg de skal være ganske likeverdige på ytelse per GHz i ganske mange tester.

 

AMD Geode NX 1750 er ikke helt det samme som Athlon XP 1600+ (1,4 GHz) (Juni 2002). Sistnevnte hadde 48,5 Watt TDP, mens NX 1750 bare har 14 Watt. Ellers er de så vidt jeg kan se helt like. AMD har altså gjort veldig mye for å få ned effektforbruket på 130nm-prosessen.

 

Jeg tror Atom er ytelsevinneren av disse på grunn av klokkefrekvens og ikke ytelse per GHz. Instruksjonsutvidelser vil nok også hjelpe Atom, men kun i de programmene som er spesielt kompilert for det.

 

Brikkesettet fra Sis aner jeg ingenting om, men det kan umulig være mye dårligere enn Intel 945GSE, som er å regne som en 2D grafikkbrikke. 2D klarer nok Sis også glimrende. Intel 945GSE klarer ikke 720p video smertefritt og så vidt jeg vet er Sis på samme nivå. Dvs. Youtube lavoppløst går sikkert bra, men noen videomaskiner er hverken Atom-baserte maskiner med intel brikkesett eller AMD + Sis.

 

AMD-maskinen er nok litt underlegent de fleste Atom-maskiner. Håper de tar det igjen på lavere priser. Fra AMDs side er nok dette en oppbygning av kunderelasjon til MSI fram mot Llano og Ontario.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
NX 1750@14W: Clock speed: 1.4 GHz, average power consumption 14 watts, TDP 25 watts (1.25 volts core operating voltage).

 

Dette er rett og slett ikke verdt en SSD disk i det hele tatt. Jeg hadde sett for meg at ASUS gikk foran og brukte de nye tokjerners Intel Atom-prosessorene. Men jeg har forstått med tanke på at ASUS bruker Android i sine mini PC-er, at de prøver å minske forskjellene mellom mobil og PC. Tror ikke at iPhone har noe raskere cpu for å si det på den måten.

Endret av Mikal#1
Lenke til kommentar

CPUen det snakkes om i denne Eee'en har et oppgitt strømforbruk på 14W.

 

Strømforbruket på Apples A4-prosessor i iPad er beregnet å ligge mellom 0.5 og 0.8W.

 

I iPhone 4 er samme prosessor brukt, men den skal være klokket ned litt. Et strømforbruk på under 0.5W er dermed ikke urealistisk.

 

Denne Eee-CPUen suger like mye strøm som 10-15 iPhone 4, da inkludert skjerm og det hele.

 

Tar man med skjermen og alt det andre i Eee'en.. vel, det er ikke rakettforskning å fastslå at denne Eee'en ikke er spesielt strømgjerrig.

Endret av Sokkalf™
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...