Gå til innhold

Massiv Atom-server


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Strømforbruket er ikke så ille nei. Med blade servere kan en fint få til over 30kW per skap. Men problemet til den boksen her er at den er ubrukelig til det meste. De aller fleste vil komme mye bedre ut av det med virtualisering på toppen av mye kraftigere prosessorer. De som skal ha massivt parallell ytelse vil som regel komme mye bedre ut av det med et GPU cluster.

 

Dette er mao. en flopp med for få FLOPS, men den boksen ser jo litt stilig ut pga de åpne spaltene for støvsamling. Kanskje HP, IBM osv, burde innføre slike støvsamlespalter på blade kassene sine, eller kanskje ikke

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Morsom cluster. Lurer på hvilke oppgaver den egner seg for? (Som ikke andre maskiner til 140 000 dollar gjør bedre med færre prosessorer)

 

Nå er på ingen måte serversegmentet mitt område, men...: Kanskje den er ment som en "Jack-of-all-trades" med gunstig TDP pga Atom? Hvordan stiller dette seg i lys av det del_diablo spør om?

 

Lurer på hvor mye mindre strøm dette klusteret har brukt vis det hadde hatt ARM-kjerner i stede for x86-kjerner.

Lenke til kommentar

Hvorfor det ?

Flere kjerner per. sokkel gir deg flere kjerner som i stor grad slåss om den samme minnebåndbredden.

Og minnebåndbredde blir av mange sett på som den største flaskehalsen i moderne datamaskiner. (The memory wall)

 

Denne maskinen har derimot et langt høyere minnekanaler i forhold til antallet cpukjerner. Samt at hver individuelle cpu kjører på lavere hastighet som bidrar til å lukke gapet mellom cpuhastighet og minnehastighet.

Lenke til kommentar

Til dere som bør føle dere truffet: Kan dere ikke slutte å spamme tråden? Dette er et server-cluster. Ikke en hjemmedatamaskin, penisforlenger eller harddisk.

Jeg tror det bare er noen som har det litt gøy med en artikel som ikke helt treffer målgruppen. Det er liksom ikke driftspersonalet som surfer på disse sidene.

 

Men on-topic:

Hva kan den brukes til? Hmm...

 

Interessant artikel:

http://www.serverwatch.com/news/article.php/3887471/SeaMicro-Launches-an-Atom-Powered-Cloud-Computing-Server.htm

 

SeaMicro evaluated the ARM processor, the Atom's biggest competitor, but the company found the Atom had higher performance per watt.

Dette skulle vel besvare et spørsmål lenger oppe i tråden...

 

Og hva skal denne boksen brukes til?

"We are a LAMP stack crushing machine,"

 

Jeg jobber jo med å koke sammen webstuffs, og for å si det slik: Du trenger ikke SÅ MYE hardware for å kunne lage noe ordentlig. Men nå ville jeg ikke brukt den treige lamp stacken, men heller bytta til en Java løsning siden det gir deg langt mer OOOMPFBBQPWN.

 

Når mine servere har max load, så blir cpu'en knapt lunken. Men nå kjører mine apps på lastballanserte java servere(virtualiserte) som har 4 kjerner hver.

 

For en bedrift som skal kjøre masse webapps/services, eller drifte slike for andre slik EDB/Ergo typisk gjør, så tror jeg det kan være mulighet for å benytte denne boksen. Men alt kommer ann på hvordan det er å drifte denne saken i praksis.

 

Salgsargumentet her handler jo om å spare penger på strømregningen, for det er der driftsavdelingene har den største utgiften. Tar du i betraktning at et stort firma har i antall mye rart som skal kjøres OG at hver av dem egentlig ikke trenger de største intel cpu'ene, så begynner det å rime. Dette er ikke for Oracle Enterprice DB i clusters, da må du ha ze big boy.

Lenke til kommentar

Til dere som bør føle dere truffet: Kan dere ikke slutte å spamme tråden? Dette er et server-cluster. Ikke en hjemmedatamaskin, penisforlenger eller harddisk.

Jeg tror det bare er noen som har det litt gøy med en artikel som ikke helt treffer målgruppen. Det er liksom ikke driftspersonalet som surfer på disse sidene.

Ikke det?

Såvidt jeg vet så redirecter hwb.no til hardware.no sin bedrifts-tag... Og der troner denne artikkelen på toppen... Ergo...

 

-C-

Lenke til kommentar

Kan ikke HW skrive en artikkel om forskjellene mellom privatmarkedet og bedriftsmarkedet? Dette begynner å bli for dumt, 50% av kommentarene har ingen relevans for produktets tiltenkte arbeidsoppgaver. Det blir som om jeg skulle laget en strålende flott sykkel, og deretter få kritikk for at det ikke gikk an å fly med den.

 

Mvh Håkon

Lenke til kommentar
Interessant artikel:

http://www.serverwatch.com/news/article.php/3887471/SeaMicro-Launches-an-Atom-Powered-Cloud-Computing-Server.htm

 

SeaMicro evaluated the ARM processor, the Atom's biggest competitor, but the company found the Atom had higher performance per watt.

Dette skulle vel besvare et spørsmål lenger oppe i tråden...

 

Hahaha, virkelig dagens :p

Moro at det er uten begrunnelse eller kilder, de som skrev artikkelen har enten glemt journalistik eller selskapets orginale pressmeldelding sugde.

Vis ARM har 60-70% av ytelsen til Atom, men bruker 1 watt, blir ikke det 1000-1200% mer ytelse per watt?

Lenke til kommentar

Hvorfor det ?

Flere kjerner per. sokkel gir deg flere kjerner som i stor grad slåss om den samme minnebåndbredden.

Og minnebåndbredde blir av mange sett på som den største flaskehalsen i moderne datamaskiner. (The memory wall)

 

Denne maskinen har derimot et langt høyere minnekanaler i forhold til antallet cpukjerner. Samt at hver individuelle cpu kjører på lavere hastighet som bidrar til å lukke gapet mellom cpuhastighet og minnehastighet.

På hvilke plattformer anser du dette som et problem? Høres ut som en merkelig "generell" konklusjon da det er ganske store forskjeller på plattformer her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...