Gå til innhold

Rock Band 3 tar musikkspill til et nytt nivå


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Noteskjemaene på skjermen i denne modusen vil i mye større grad tilsvare notene og teknikkene man faktisk bruker hvis man skulle spilt tilsvarende på et ekte instrument.
Tull, som det faktisk vises i videoen blir samme tangent trykket fem ganger i løpet av noen få sekund og hver gang med en ulik tone. Det er da på ingen måte mulig å lære hvordan et instrument spilles med et slikt spill, og jeg vil personlig anbefale musikere å holde seg unna siden det kan ødelegge ferdigheter. Det eneste instrumentet i disse spillene som er sammenlignbart med virkelige instrumenter er trommesettet.

 

Det er på tide at noen lager et slikt spill der folk kan koble til ordentlige instrumenter og lære av spillet.

Lenke til kommentar

Man kan ikke lære å spille ekte instrumenter av Rock band o.l. Du kan dog kanskje få litt bedre rytmesans, og kanskje du er litt bedre på trommer enn en som aldri har prøvd det før. Men kanskje det kan vekke interesse da, jeg startet å spille gitar etter å ha spilt mye Guitar Hero.

Lenke til kommentar

Først, når det gjelder "døden til musikkspillene" så er dette litt overdrevet selvsagt. Men salgene har virkelig stupt på slike spill, og nyheter som Guitar Hero 5, The Beatles: Rock Band og Band Hero har skuffet salgsmessig. Det kan virke som om folk er mette på denne typen spill snart.

 

Et kjapt google-søk ga meg denne artikkelen:

Music video games, they are dying

 

 

Noteskjemaene på skjermen i denne modusen vil i mye større grad tilsvare notene og teknikkene man faktisk bruker hvis man skulle spilt tilsvarende på et ekte instrument.
Tull, som det faktisk vises i videoen blir samme tangent trykket fem ganger i løpet av noen få sekund og hver gang med en ulik tone. Det er da på ingen måte mulig å lære hvordan et instrument spilles med et slikt spill, og jeg vil personlig anbefale musikere å holde seg unna siden det kan ødelegge ferdigheter. Det eneste instrumentet i disse spillene som er sammenlignbart med virkelige instrumenter er trommesettet.

 

Det er på tide at noen lager et slikt spill der folk kan koble til ordentlige instrumenter og lære av spillet.

 

Dette er ikke mine påstander, men noe Harmonix selv hevder ;)

Uansett kan du ikke dømme ut i fra videoen, såvidt jeg ser er det ikke pro-mode de spiller på. Det sies i alle fall ikke noe om det.

 

Ellers har jeg selv lite troen på at trening på plastinstrumenter kan overføres til ordentlige. Men teknikkene man bruker på de forskjellige instrumentene har allered nå en viss overføringsgrad (spesielt trommer, og vokal såklart), så etter min mening er det ikke usannsynlig at Harmonix i alle fall kan komme ganske nær den virkelige opplevelsen.

Endret av Jakoozie
Lenke til kommentar

Spiller man gitar i RB eller GH er det selvsagt veldig forskjellig fra å spille ekte gitar, men man lærer viktige ting som å koordinere hendene, grep, rytmesans og så videre. Synger man i RB eller GH trenger man kun å synge høyt eller lavt, mens i virkeligheten er det langt mer avansert enn som så. Men når det er sagt er det fin trening. Det kan sammenlignes med å kjøre i en bilsimulator vs å kjøre en ekte bil. Å kjøre en ekte bil er selvsagt noe helt annet, men i en simulator lærer man ting som bremselengde, fysikk, veigrep og så videre. Det er på mange måter det samme som i virkeligheten. Har du for høy fart slenger bilen ut, enten det er i virkeligheten eller i en simulator. Er det glatt på veien vil du ha vansker med å bremse og så videre. Man bør ikke undervurdere spill og simulatorer. ;)

Lenke til kommentar
Noteskjemaene på skjermen i denne modusen vil i mye større grad tilsvare notene og teknikkene man faktisk bruker hvis man skulle spilt tilsvarende på et ekte instrument.
Tull, som det faktisk vises i videoen blir samme tangent trykket fem ganger i løpet av noen få sekund og hver gang med en ulik tone. Det er da på ingen måte mulig å lære hvordan et instrument spilles med et slikt spill, og jeg vil personlig anbefale musikere å holde seg unna siden det kan ødelegge ferdigheter. Det eneste instrumentet i disse spillene som er sammenlignbart med virkelige instrumenter er trommesettet.

 

Det er på tide at noen lager et slikt spill der folk kan koble til ordentlige instrumenter og lære av spillet.

 

Dette er ikke mine påstander, men noe Harmonix selv hevder ;)

Uansett kan du ikke dømme ut i fra videoen, såvidt jeg ser er det ikke pro-mode de spiller på. Det sies i alle fall ikke noe om det.

 

Ellers har jeg selv lite troen på at trening på plastinstrumenter kan overføres til ordentlige. Men teknikkene man bruker på de forskjellige instrumentene har allered nå en viss overføringsgrad (spesielt trommer, og vokal såklart), så etter min mening er det ikke usannsynlig at Harmonix i alle fall kan komme ganske nær den virkelige opplevelsen.

Det er din jobb som skribent å skille mellom dine og produsentens påstander, samt reflerktere over om produsentens påstander er rimelige.

 

Om du leser innlegget mitt så ser du at jeg snakket om instrumentene utenom trommer, dvs. keyboard, gitar og bass. Vokal har jeg sagt ingenting om. Om du selv spiller slike instrumenter så vil du forstå at spillet ikke har overføringsgrad for disse når det ikke er sammenheng mellom tonene og hvilken knapp som trykkes, spillet kunne like gjerne vært levert med en enkel gamepad, men det ville ikke vært like fancy. Jeg har ikke noe imot slike spill, det jeg har noe imot er er at det fremstilles som at folk kan lære hvordan de spiller ordentlige instrumenter av dette, noe som absolutt ikke er sant. De som er ute etter å prøve seg som musikere uten å betale i dyre dommer kan kjøpe en billig gitar, f.eks. en Fender Bullet til litt over tusenlappen, ingen god gitar men det er mulig å spille på den. Hadde noen så laget spill der hvilken som helst elgitar (eller andre instrumenter) kunne kobles til, og hadde hatt både "tutorials" og konkurranser så ville det vært genialt og medført at mange flere ville prøvd seg på instrumenter.

 

Spiller man gitar i RB eller GH er det selvsagt veldig forskjellig fra å spille ekte gitar, men man lærer viktige ting som å koordinere hendene, grep, rytmesans og så videre. Synger man i RB eller GH trenger man kun å synge høyt eller lavt, mens i virkeligheten er det langt mer avansert enn som så. Men når det er sagt er det fin trening. Det kan sammenlignes med å kjøre i en bilsimulator vs å kjøre en ekte bil. Å kjøre en ekte bil er selvsagt noe helt annet, men i en simulator lærer man ting som bremselengde, fysikk, veigrep og så videre. Det er på mange måter det samme som i virkeligheten. Har du for høy fart slenger bilen ut, enten det er i virkeligheten eller i en simulator. Er det glatt på veien vil du ha vansker med å bremse og så videre. Man bør ikke undervurdere spill og simulatorer. ;)

Problemet er her er som sagt at slike spill hittil ikke har overføringsgrad med unntak av trommer. ( vokal har jeg ikke tatt stilling til) Og dermed blir det på ingen måte som en bilsimulator.
Lenke til kommentar

@effikan:

 

Kunne nok ha gjort det tydeligere at det er snakk om Harmonix egne påstander ja, ser det nå.

 

Uansett, jeg poenget ditt, og som jeg sa tidligere er det i dag liten overføringsgrad mellom ferdigheter tilegnet gjennom Guitar Hero o.l. og virkelig gitar, og slik vil det nok alltid være. Men det jeg skriver i avsnittet du trekker frem er at man i større grad vil kunne snakke om overførbare ferdigheter.

 

Og det er ingen urimelig påstand vil jeg påstå, det er lite som tilsier at det ikke er mulig å gjøre spillene mer realistiske, f.eks ved å levere gitarer med ordentlige strenger, som du nevner. (Rock Band 3-gitaren vil forresten ha 6 strenger, og over 100 knapper, en for hver note på gitaren.

 

EDIT: Ellers er jeg ikke enig i det du sier om at musikkspill ødelegger virkelige musikalske ferdigheter. Har selv spilt gitar i mange år, og har også mange hundre timer Guitar Hero/Rock Band bak meg, og gitarspillingen min har ikke i noen grad tatt skade av dette. Faktisk kan en gjennomgang av f.eks Slayers "Raining Blood" være god oppvarming for fingrene :)

Endret av Jakoozie
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...