Gå til innhold

Iphone kan få solcellepanel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det store spørsmålet bør være om solcellen kan drive telefonen eller bare er til pynt.

 

Over jordas atmosfære har sola en intensitet på ca 1300 Watt per kvadratmeter. Når sollyset har passert en rekke atmosfæriske lag som reduserer og fjerner deler av lysspekteret så får vi en innstråling på rundt 350 Watt per kvadratmeter i Norge, midt på dagen, på en skyfri dag. Kommersielle solceller i denne størrelsen har som regel en effektivitet på 10-15% dersom det ikke er noen skjerm eller annet foran enn et optimalisert beskyttelsesglass. Siden telefonen skal ha både skjerm, flytende krystaller, polariseringslag, plastfilm med berøringssensorer og bruker glass som er optimalisert mot riper i stedet for til best mulig lysgjennomgang regner jeg med at effektiviteten er nede på rundt 5%.

 

Skjermen på Iphone er 3,5" i 4:3-format. Det vil si 5,3 * 7,1 cm = 0,0038 kvadratmeter. På en skyfri dag kan altså telefonen oppnå ca 0,0038 * 350 * 0,05 = 0,0665 Watt ladeeffekt. Batteriet har en kapasitet på 5,2 Wh. Det vil si at det tar 78 timer med skyfritt vær og direkte midt-på-dagen-sol og telefonen i riktig vinkel mot sola for å lade batteriet fullt opp. Regner vi med at sola er svakere andre tidspunkter på dagen, og under horisonten deler av døgnet for de som bor sør for polarsirkelen, og at midtdagslyset er svakere i nordnorge enn i sør så kan vi i hvert fall gange tallet med 2. Det vil si rundt 160 timer (~1 uke) for å lade batteriet.

 

Det forutsetter selvsagt at telefonen ikke ligger i lomma, veska, innendørs eller at det er overskyet vær. Det forutsetter også at det aldri er vinter.

 

Til sammenligning er et fullt oppladet og helt nytt batteri (iphone 3G) spesifisert til å klare én av postene under før det er tømt:

 

- 7 timer video

- 6 timer nettsurfing med Wifi

- 5 timer nettsurfing med 3G

- 10 timer taleringing med 2G

- 5 timer taleringing med 3G

- 24 timer musikkspilling

- 300 timer standby

 

Med forbehold om at jeg ikke har sett hvilke fysiske lover Steve Jobs "reality distortion field" klarer å oppheve, så virker solcellen i beste fall som en måte å forlenge batteritiden ganske ubetydelig. I verste fall virker det som solcellen bare er der for å pynte på Apples miljøimage og øke vekt og pris.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Bra innlegg, ja. Hadde vært sweet med solcelledrevet mobil, dog. Også ille om apple får patent på noe så opplagt som mobil drevet av solceller. Det er på ingen måte noe nytt.

 

Litt pirk til deg, Simen1: Solceller basert på Si som lages nå har effekt opp mot 20%, heller enn 10-15%.

Flercrystall-solceleller er rundt 17%, mens enkrystall-solceller (litt dyrere, men kanskje det kan forsvares ved så små solceller som det er snakk om) presterer tett opp mot 20%.

Endret av madsc90
Lenke til kommentar

Enkrystall Si klarer litt over 20%, men det er uten vanlig beskyttelseglass og prisen er ikke bare litt høyere enn for polysilisium. 17% på polysilisium må være uten beskyttelseglass. Mer realistisk for kommersielle polysilisium solceller med beskyttelseglass er 10-15% avhengig av produsent, kvalitetsgrad, kobbergrid og kvaliteten på DC/DC-konverteren. I dette tilfellet må man nok også trekke noen prosenter for effektiviteten til ladekretsen og indre motstand i batteriet.

Lenke til kommentar

Simen: Au. Jeg tror kanskje jeg må legge meg litt flat... Det jeg vet om solceller kommer hovedsaklig fra berg. Har foreløpig bare hatt mattek 1 og 2. I forbindelse med mattek 1 besøkte vi REC, som skrøyt av solcellene sine. De sa at virkningsgraden var så og så mye. Det var kanskje kun solcellene (ikke systemene, med beskyttelsen) de snakket om.

 

På den andre siden vil ikke dette beskyttende glasset finnes ved en eventuell iphone, da denne uansett har skjermen som beskyttelse. Det holder nok derfor å trekke effektivitet for kun en av dem. Hvor mye som til slutt trekkes er jo en helt annen sak, og jeg lar deg ta det estimatet :D

Lenke til kommentar

Så gøy at du går mattek! :) Jeg har ikke hatt muligheten til å besøke REC selv, men jeg har vært på flere foredrag med de. De omtaler kun effektiviteten til selve EV-cellene, som er deres produkt. Det er andre som lager ferdige paneler med glass, driverkretser osv.

 

Her er forresten en fin plansje over utviklingen av effektivitet på solceller. Polykrystallinsk Si har vistnok en rekord på 20,3% for selve cella i laboratorieforsøk. I kommersielle produkter er det lavere.

Lenke til kommentar

Det store spørsmålet bør være om solcellen kan drive telefonen eller bare er til pynt.

 

Over jordas atmosfære har sola en intensitet på ca 1300 Watt per kvadratmeter. Når sollyset har passert en rekke atmosfæriske lag som reduserer og fjerner deler av lysspekteret så får vi en innstråling på rundt 350 Watt per kvadratmeter i Norge, midt på dagen, på en skyfri dag. Kommersielle solceller i denne størrelsen har som regel en effektivitet på 10-15% dersom det ikke er noen skjerm eller annet foran enn et optimalisert beskyttelsesglass. Siden telefonen skal ha både skjerm, flytende krystaller, polariseringslag, plastfilm med berøringssensorer og bruker glass som er optimalisert mot riper i stedet for til best mulig lysgjennomgang regner jeg med at effektiviteten er nede på rundt 5%.

 

Skjermen på Iphone er 3,5" i 4:3-format. Det vil si 5,3 * 7,1 cm = 0,0038 kvadratmeter. På en skyfri dag kan altså telefonen oppnå ca 0,0038 * 350 * 0,05 = 0,0665 Watt ladeeffekt. Batteriet har en kapasitet på 5,2 Wh. Det vil si at det tar 78 timer med skyfritt vær og direkte midt-på-dagen-sol og telefonen i riktig vinkel mot sola for å lade batteriet fullt opp. Regner vi med at sola er svakere andre tidspunkter på dagen, og under horisonten deler av døgnet for de som bor sør for polarsirkelen, og at midtdagslyset er svakere i nordnorge enn i sør så kan vi i hvert fall gange tallet med 2. Det vil si rundt 160 timer (~1 uke) for å lade batteriet.

 

Det forutsetter selvsagt at telefonen ikke ligger i lomma, veska, innendørs eller at det er overskyet vær. Det forutsetter også at det aldri er vinter.

 

Til sammenligning er et fullt oppladet og helt nytt batteri (iphone 3G) spesifisert til å klare én av postene under før det er tømt:

 

- 7 timer video

- 6 timer nettsurfing med Wifi

- 5 timer nettsurfing med 3G

- 10 timer taleringing med 2G

- 5 timer taleringing med 3G

- 24 timer musikkspilling

- 300 timer standby

 

Med forbehold om at jeg ikke har sett hvilke fysiske lover Steve Jobs "reality distortion field" klarer å oppheve, så virker solcellen i beste fall som en måte å forlenge batteritiden ganske ubetydelig. I verste fall virker det som solcellen bare er der for å pynte på Apples miljøimage og øke vekt og pris.

 

Jeg nekter å tro at du er ett menneske, heheh..

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...