Gå til innhold

Firefox får brukervalgverktøy i nettleservindu


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Irriterer meg fortsatt grenseløst over at de ikke klarer å smelte sammen den oransje Firefox-knappen og minimer / maksimer / kryss ut sammen med fanene. For å ikke si bakover - framover knappene. Utrolig mange piksler som blir sløst i høyden, selv om det ser rimelig lekkert ut som førsteinntrykk.

Lenke til kommentar

Irriterer meg fortsatt grenseløst over at de ikke klarer å smelte sammen den oransje Firefox-knappen og minimer / maksimer / kryss ut sammen med fanene. For å ikke si bakover - framover knappene. Utrolig mange piksler som blir sløst i høyden, selv om det ser rimelig lekkert ut som førsteinntrykk.

Jeg forstod ikke helt hva du mente. Tenker du på tittellinjen? Jeg ser i hvert fall ikke det store potensialet for plassbesparelse i høyden slik jeg har det, men jeg tar alt jeg kan få siden jeg for det meste surfer med kun 600 pixler i høyden.

 

post-39805-1275912810,4887_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Da vil jeg gjerne be folk se bort fra kvaliteten, siden jeg ikke hadde tilgang til noe skikkelig redigeringsprogram.

 

WorkMockup.png

 

Altså. På toppen har man fanene smeltet sammen med vindusknappene. Vinduet brukt i eksemplet er ikke maksimert, og har derfor langt i fra maks antall faner. Vi fortsetter. Under til venstre har vi navigasjonsknappene for den fanen som er i bruk + muligheten til å opprette en ny fane. I midten står søkelinjen, som knyttes direkte opp mot en søkemotor hvis du skriver inn ord eller tall uten "www" og ".no" i addressen. "Hansen" og enter gir f. eks. et Google søk på "Hansen". Denne søkelinjen kan også potensielt bli brukt til å ta direkte kommandoer i programmet, f. eks. regnestykker eller konvertering av verdier (feet / meter, dollar i kroner osv.). Til høyre har man hurtigknapper til spesielle funksjoner - zoom, lyd av/på, screen capture osv. - i tillegg til knappen for kontrollpanelet, som vises i en egen fane slik vist på bildet.

 

Dette er ideelt, og tok meg cirka 5 minutter å komme på. At profesjonelle designere ikke presterer like bra, er på grensen til det latterlige. Snakker ikke om utseendet, men om utforming selvsagt. :)

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Lignende, men ikke helt. Opera har kun delvis menyknappen som del av fanelinjen, og har veldig stort tomrom mellom de forskjellige delene. Den har også en unødvendig linje nederst, med funksjoner som jeg ville presset inn til høyre for addresselinja, etter å ha tatt bort søkeboksen. Se selv:

 

windows7_tabs_collapsed.jpg

 

Man kan gjerne si at forskjellen er liten. Ja, det er den. Detaljene gjør likevel at du sitter igjen med markant flere piksler og en bedre evne til å lese nettsider.

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Opera-knappen og tab-knappen er vel på linje når Opera er maksimert, men ikke når den ikke er det. De kan jo nesten ikke være på linje når den ikke er maksimert, for da blir det vanskelig å flytte på den. Hadde sikkert gått an å finne en mer plassbesparende måte for å flytte vinduet også, men dra tror jeg mange hadde blitt forvirra.

edit: Fant nettopp ut at du kan endre dette her

opera:config#Chrome%20Integration%20Drag%20Area

 

Ellers kunne man spart mer plass med statuslinja ja, og jeg har det faktisk slik du sier. Har fjerna søkeboksen og flytta statuslinja og noen av knappene dit, og skrudd av statuslinja. Med Opera kan man flytte rundt på alt mulig og endre masse. Det er etter min mening en av de store fordelene ovenfor blant annet Firefox.

Endret av trygveaa
Lenke til kommentar

Agentspoon - Det du ønsker lar seg ikke gjøre på Windows system.

Active og Inactive titlebar får man ikke lagt noe inn i.

 

De som eventuelt skinner et program kav selvfølgelig velge å gjøre titlebar tynn.

Bakdelen er at maximer/minimer og [X] knappene også blir veldig lave.

 

Edit:

Det er også på titlebar man trykker med musa - holder - for å dra vinuet rundt på skjermen.

post-35394-1275932355,4369_thumb.png

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Hva er den absolutte mest brukte funksjonen, jo navigere i tabs. Så hvorfor i all verden er den flyttet vekk?, for å komme til adressebaren trykker jeg ctrl+l, spiller ingen rolle hvor i verden den befinner seg. Tipper det ikke går lang tid før det er en addons for å fikse dette...

Lenke til kommentar

På opera/crome er ikke titlebar borte - den er kun tynn .

Fanene ligger under titlebar.

 

 

Har man lite antall pixler i høyden på sin PC/netbook kan man jo bare kjøre kjøre F11 (full screen ) med kun navigation toolbar i FF viewable som i Bilde 2.

post-35394-1275933474,6689_thumb.png

post-35394-1275934424,3202_thumb.png

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Tester selv ut Firefox 4.0 (aka 3.7a5) 64-bit utgaven nå, og må si meg positiv så langt!

Liker utseende bedre, selv om det på ingen måte er ferdig i denne Alpha / BETA utgaven, blant annet så er fremdeles tabs plassert UNDER adresselinja, jeg vil ha de OVER!

 

Men bortsett fra det så er ytelsen upåklagelig, ingen utsabiliteter enda og manglen av Flash Player 64bit har ikke vært noe stort savn egentlig.

 

 

Gikk jo helt bort ifra Firefox og over til Chrome etter det jeg på mange måter så på som fadese lanseringa som var v3.0, hvor jeg følte Firefox var alt fra mindre oversiktelige, til rett og slett tregere sammenlignet med Chrome som startet opp raskere, lastet inn sider raskere og som ALDRI krasjet, noe jeg slet vannvittig mye med når det kommer til Firefox og diverse 3.0.x - 3.5 utgaver.

 

 

Det kombinert med at jeg rett og slett forelsket meg i layout og design som Chrome kjørte gjorde at Firefox ikke lenger var å finne på mine maskiner, men nå er 3.7a5 lagt inn på samtlige og blir brukt veldig mye!

 

 

Savner bare en genial bookmark sync option, som jeg har i Chrome via syncing over Google account? Også savner jeg å ha tabs over adresselinja, men det viser jo diverse 4.0 screenshots at VIL komme før release av v4.0!

Lenke til kommentar

Takk for forklaringen. Det fungerte ikke bra her, men det kommer av hvordan jeg organiserer menyene. Jeg har kun oppe menybaren (Fil Rediger ..) og har flyttet alt viktig fra navigasjonsbaren til menybaren for å spare plass. Menybaren oppfører seg ikke som navigasjonsmenyen i fullskjermmodus. Men takk for forklaringen i hver fall :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...