Gå til innhold

Refleksjon: Hva er et perfekt feriebilde?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå er vel dette en ganske vanlig måte å formulere seg på, og jeg føler Nikon her får skylden for noe "alle" gjør. De fleste fotoblader har lignende oversikter. "Den ultimate guiden til Photoshop". "Ta fantastiske landskapsbilder". Og så kan man begynne å se på andre bransjer.

 

Jeg er enig i at tittelen er misvisende, men det er dessverre sånn veldig mange gjør det i dag.

Lenke til kommentar

Det er ikke lenge siden jeg bladde gjennom diverse datakataloger og -brosjyrer, og merket meg at Datakjeden, bl.a. omtalte flere mildt sagt middelmådige laptoper som "perfekte" til multimediabruk. de hadde en middels prosessor, en middels skjerm, og et heller kjipt grafikkort.

Lenke til kommentar

"Nikons guide til ok feriebilder" har liksom ikke helt samme svungen føler jeg.. Kall det gjerne flåsete markedsspråk men de bruker det av en grunn, fordi det funker. Og hvis du synes slik formulering er et hån mot fotografer med årevis av erfaring hva tror du markedsansvarlig hos Nikon føler når ufaglærte kommer å forteller hvordan jobben deres skal utføres? Jeg tipper de også har noen år med utdanning og erfaring på baken innenfor sitt felt. ;)

Lenke til kommentar

Jeg klikket meg inn på denne artikkelen fordi jeg reagerte på ordet perfekt". Godt brev, +1 til forfatteren.

 

Fjernt relatert, så ble jeg forresten irritert etter å ha lest at informasjonsdirektøren i Gjensidige Forsikring er 100 % sikker på at de kan gjenbygge et hus for 4,7 mill på tross av at fire eller fem andre takstmenn har sagt at det vil koste mer enn 10 mill.

 

"Perfekt" og "100 % sikker" er uttrykk som bør brukes meget sparsomt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Er det noen som har stått opp på feil side idag eller ?

 

Snakk om å være hårsår av noe som er vanlig praksis av nært sagt alle =)

Lenke til kommentar

Å da slo sommer-tørken for kamera nyheter inn ja!? Dette er vel litt banalt føler jeg Akam, unødvendig flisepikking over et ord som vel er "brukt opp" og mistet sin makt for lenge siden!?

Og når dere i tillegg avslutter med "og det er en hån mot alle som strever i årevis for å oppnå perfeksjon." så synes jeg det blir veldig artig. Hvem er det som har den endelige og fastsatte definisjon på perfekt da? Er ikke smaken som baken når alt kommer til alt? Er ditt perfekt det samme som mitt? Og derfor, kan man i det hele tatt oppnå perfeksjon?

 

Ta fem a gutta, gi tastaturet en pause, gå ut å kjøp en is!

 

:)

Lenke til kommentar

Spørsmålet er vel om du bryr deg om den blå eller den grønne linjen her:

 

post-58949-1275565188,4518_thumb.png

 

Jeg er ikke noen ekspert på lyd, og synes kvaliteten på 320kbps mp3 er perfekt for mitt bruk. I matveien er jeg nokså enkel, og synes kneipbrød med peanøttsmør er en fullkommen frokost. Dersom man i det hele tatt skal kunne bruke "perfekt" om andre ting enn matematikk og Gud, er det underforstått at perfekt må leses "perfekt/fullkommen i en gitt kontekst": De færreste vil vel hevde at noen kan ta det Perfekte bildet, som aldri noengang vil overgås, eller at man kan bli Utlært i den forstand at det er fysisk umulig å lære mer. En gjennomsnittsbruker kan fint ta fullkomne (for brukeren selv) bilder med et kompaktkamera og en håndfull tips om å unngå begynnerfeil, så jeg ser ikke noe galt i Nikons formulering.

Lenke til kommentar

Flott skrevet, sier meg enig. De fleste fotobladene jeg abonnerer på pleier å bruke frasen: "Slik tar du flotte feriebilder" eller "Slik tar du bedre feriebilder".

At et såpass seriøst selskap som Nikon synker ned på nivået til de typiske elektrokjedene, er synd, da elektrokjedene gjentatte ganger kommer med reklame om nye perfekte kameraer, selv etter at de hadde et perfekt kamera for 2 måneder siden.

Hvordan skal Nikon nå kunne klare å toppe seg selv? Publisere TO A4-sider med tips til perfekte feriebilder? :!:

Lenke til kommentar

Satser på at neste Refleksjon går til Akam selv: GUIDE: Den perfekte bakgrunn - Akam.no

 

Eller kanskje til søstersiden Hardware.no, som drister seg til å skrive at Western Digital Velociraptor 300 GB er "den perfekte harddisken for operativsystem og andre krevende programmer." ANBEFALING: Harddisk - Hardware.no

 

Ironisk nok har søstersiden Spillverket.no en Refleksjon-artikkel som konkluderer med at jo, det må gå an å skrive (at et spill er) perfekt: Det Perfekte Spill - Spillverket.no. Jeg siterer Mikael Harstad Groven, som like gjerne kunne skrevet om (ferie)bilder: "Min ydmyke påstand er altså at perfekte spill er sjeldne, men eksisterer i beste velgående. Med det mener jeg naturligvis ikke i objektiv forstand, men på det nevnte personlige planet."

 

:p

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...