Gå til innhold

Superprosessoren på vei


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

litt rart å tenke på at mobiler idag har kraftigere prosessorer en bærbare som er 5 år gamle.

Jeg har en bærbar med 2 GHz Turion x64-prosessor som er uenig med deg.

 

Det tar nok et par år før det blir fullt så mye futt i en mobiltelefon.

Lenke til kommentar

Jepp, det tar nok en veldig god stund. Det er ikke alltid vi utdyper dette så godt i artiklene, men klokkefrekvens er kun hastigheten hver krets i prosessoren kan skrus av og på med. Det sier ingenting om hvor mange kretser som fins inni brikken, eller hvor effektiv arkitektur disse er satt opp i.

 

I teorien kunne man sikkert helt fint laget en brikke med klokkehastighet på 5 GHz og kun én krets - og den ville selvsagt ikke fått gjort noe særlig sammenliknet med æh... noe som helst, vil jeg tro :)

 

Man må altså uansett ikke sammenlikne klokkehastighet på mobilprosessorer direkte mot prosessorer i stasjonære/bærbare maskiner. Sammenliknet med andre prosessorer med (forholdsvis) lik arkitektur er dog en økning i klokkehastighet relevant å se på.

Endret av fjarle
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når det gjelder Snapdragon så er ytelsen per GHz faktisk ikke så langt unna vanlige x86-prosessorer (Atom, Turion etc). Det kommer av at ARM-arkitekturen er bygget annerledes og mindre bakoverkompatibelt enn x86. x86 sliter med ytelsen per GHz blant annet på grunn av bakoverkompatibilitet i instruksjonssettet. Massevis av kretser surrer og går for å holde på kompatibiliteten selv om de sjeldent eller aldri er i bruk, samt at lengden på instruksjoner og dynamikken i hvordan instruksjoner utføres sløser med ressurser. Det er grunnen til at x86 ikke kan konkurrer med ytelse/Watt med f.eks Snapdragon. For samme ytelse sluker de minst 2-3 ganger så mye effekt fra batteriet. For 10 år siden var ikke det noe problem for ingen brukte x86 i mobiltelefoner likevel. Det siste tiåret har fokuset på mobilitet økt og kravene til prosessering på små enheter som mobiltelefoner, bilderammer, minibærbare, mp3-spillere osv satt fart på ARM på grunn av energieffektiv ytelse. At dette er bra for miljøet og åpner for tynnere og lettere batterier og enheter er definitivt en trend som passer dette tiåret.

 

Snapdragon 1,2 GHz tåler altså en sammenligning med x86 selv om man ikke må forvente noe rent 1:1 forhold i ytelse per GHz. Avhengig av type program og hvordan det er kompilert og optimert så vil ARM yte bedre enn x86 noen plasser og dårligere andre plasser.

 

Alt i alt synes jeg Snapdragon dual core er veldig spennende og skulle gjerne sett samme prosessor i minibærbare som Asus EEE-serien, vel vitende om at ytelsen er dårligere i enkelte tilfeller og at batteritiden forlenges, samt at Microsoft ikke har laget noen fullverdig Windows-versjon for disse (kun Windows mobile-serien). Det plager meg ikke siden det finnes en drøss av ulikt optimerte OS for små enheter som kan kjøre på disse prosessorene. Men jeg skulle gjerne hatt støtte for 1920x1080p over mini-HDMI på en slik PC. Disse prosessorene er i følge artikkelen begrenset til 1280x800. På mobiltelefonen hadde jeg nok nøyd meg med en enkeltkjerne Snapdragon. Finnes det egentlig noe særlig programvare til mobiltelefoner som kan nyttiggjøre seg 2 kjerner?

Lenke til kommentar

litt rart å tenke på at mobiler idag har kraftigere prosessorer en bærbare som er 5 år gamle.

Jeg har en bærbar med 2 GHz Turion x64-prosessor som er uenig med deg.

 

Det tar nok et par år før det blir fullt så mye futt i en mobiltelefon.

Feil. Din 5 år gamle turion har bare en kjerne og klarer aldri verden vise noe i nærheten av 1080p.

Lenke til kommentar

Feil. Din 5 år gamle turion har bare en kjerne og klarer aldri verden vise noe i nærheten av 1080p.

Men det klarer jo heller ikke "mobiler idag".

 

"Feil" skal være "Riktig" i det du skriver ovenfor.

Selv om ikke noe kommersielt produkt bruker prosessoren enda så betyr ikke det prosessoren ikke fins og som artikkelen sier er den allerede i produksjon og på vei ut til produsentene. Dessuten tror jeg selv en 1ghz snapdragon vil klare seg relativt bra mot en 2ghz turion. Har en i en gammel laptop selv og den sliter med 720p dekning noe snapdragon klarer uten problemer.

Lenke til kommentar

Selv om ikke noe kommersielt produkt bruker prosessoren enda så betyr ikke det prosessoren ikke fins og som artikkelen sier er den allerede i produksjon og på vei ut til produsentene. Dessuten tror jeg selv en 1ghz snapdragon vil klare seg relativt bra mot en 2ghz turion. Har en i en gammel laptop selv og den sliter med 720p dekning noe snapdragon klarer uten problemer.

Nå er du ganske langt ute og sykler med tolkningen av påstandene her.

 

Som andre har påpekt, så er "ytelse" et ganske sammensatt begrep. For å hevde at "mobiltelefoner i dag har bedre ytelse enn fem år gamle laptoper", så holder det ikke å se på én enkeltmåling av en enkelt type bruk (720p-video i udefinert format) hos en enkeltbruker (deg), det er hva man kaller en anekdote. Flertallsformen av "anekdote" er heller ikke "bevis".

 

Originalpåstanden faller på sin egen urimelighet.

Lenke til kommentar

Selv om ikke noe kommersielt produkt bruker prosessoren enda så betyr ikke det prosessoren ikke fins og som artikkelen sier er den allerede i produksjon og på vei ut til produsentene. Dessuten tror jeg selv en 1ghz snapdragon vil klare seg relativt bra mot en 2ghz turion. Har en i en gammel laptop selv og den sliter med 720p dekning noe snapdragon klarer uten problemer.

Nå er du ganske langt ute og sykler med tolkningen av påstandene her.

 

Som andre har påpekt, så er "ytelse" et ganske sammensatt begrep. For å hevde at "mobiltelefoner i dag har bedre ytelse enn fem år gamle laptoper", så holder det ikke å se på én enkeltmåling av en enkelt type bruk (720p-video i udefinert format) hos en enkeltbruker (deg), det er hva man kaller en anekdote. Flertallsformen av "anekdote" er heller ikke "bevis".

 

Originalpåstanden faller på sin egen urimelighet.

Som du sikker vet er det ikke mulig å kjøre en 1:1 sammenligning mellom disse prosessorene. Påstanden min er ikke på noen måte bevis for noe som helst. Det er bare en observasjon. Hvis du har noen observasjoner som taler i turion favør så kom med dem. Din påstand om at det ikke stemmer er nemlig like bevisløs.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
×
×
  • Opprett ny...