Gå til innhold

Test: Corsair AX 1200


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den høye effektiviteten er en nødvendighet for å få ned varmeutviklingen i strømforsyninga.

 

Ved 1200 Watt utgangseffekt og 90% effektivitet går faktisk 133 Watt til utviklet varme i strømforsyninga. Totalt kraftforbruk fra stikkontakt blir dermed 1333 Watt. Sammenlign det gjerne med en strømforsyning på 600 Watt utgangseffekt med 82% effektivitet. Den gir også 133 Watt varmeutvikling i selve strømforsyninga og ender dermed opp med å trekke 733 Watt fra stikkontakten.

Lenke til kommentar

Den høye effektiviteten er en nødvendighet for å få ned varmeutviklingen i strømforsyninga.

 

Ved 1200 Watt utgangseffekt og 90% effektivitet går faktisk 133 Watt til utviklet varme i strømforsyninga. Totalt kraftforbruk fra stikkontakt blir dermed 1333 Watt. Sammenlign det gjerne med en strømforsyning på 600 Watt utgangseffekt med 82% effektivitet. Den gir også 133 Watt varmeutvikling i selve strømforsyninga og ender dermed opp med å trekke 733 Watt fra stikkontakten.

 

Hvorfor får du 133 Watt i begge tilfellene og ikke:

 

1 200 - (1 200 * 0,9) = 120 Watt

600 - (600 * 0,82) = 108 Watt

 

Er det noe jeg ikke forstår her? :)

 

Men hvordan er det med effektiviteten dersom jeg bruker (trekker?) 400W av denne strømforsyninga på 1200W. Vil jeg spare penger da i forhold til å bruke 400W fra en strømforsyning på 750W med lavere effektivitet?

Endret av TwiiK
Lenke til kommentar

hmm ..letar efter ett substitut till min toughpower 1500 och har snirklat lite runt corsair 1000w... ser nu att jag kan ha haft tur som inte beställde en i förra veckan :D ..twiik jag håller med dig och jag undrar sammtidigt om det inte är så att en 1200w psu fortfarande bara är en 1200w psu men att den, som i det här fallet, bara levererar 1200w·0.92 ..resten av de 1200w går, som det påpekas i den utomordentligt goda resensionen, upp i värme..?

Lenke til kommentar
jag undrar sammtidigt om det inte är så att en 1200w psu fortfarande bara är en 1200w psu men att den, som i det här fallet, bara levererar 1200w·0.92

 

Man trekker ikke fra effektivitet fra total uteffekt, men ser noen sitter med det inntrykket. Som forklart over, for å få ut 1200W DC ved f.eks 90% effektivitet, så må PSU trekke rundt 1333W AC fra veggen. Det er effektivitet. Men denne verdien er aldri konstant, som vist i reviewet. Den varierer med belastningen man legger på PSU.

Lenke til kommentar

Jeg synes vel 100A på en rail er i overkant.

 

Om forsyningen er i stand til å levere 100A inn i ett wire (Noe som kan skje om en wire blir kortsluttet til jord. Har kortslutningen en resistans på mer enn ~0.1Ohm så skal ikke forsyningens hovedsikring gå, og forsyningen kan da finne på å levere 100A til noe tar fyr.

 

Jeg håper de i det minste har individuelle sikringer pr. krets for å begrense et slikt scenario, men de kan ikke være hvilke som helst sikringer. 100A er mer enn hva mange sveiseapparater leverer er arcing over sikringen er en reell mulighet.

 

Siden spesifikasjonene uansett begrenser hvor mye som skal trekkes pr. kontakt ser jeg ikke behovet for denne konstruksjonen.

Lenke til kommentar

Det skrives "Sjeldne".

 

Man vet man har gjort en bra test når det første noen gjør er å henge seg opp i skrivefeil fremfor selve innholdet.

 

Da har dem ikke mye å klage på, men noe må dem klage på.

Å klage på noen som klager defineres vel også som klaging? :)

Nei, nå ble det mye OT her...

 

Flott test, sikkert - men trenger neppe 1200W på en stund...

Lenke til kommentar

1.2kW+ er nok for blodklokkerne som er ute etter 3DMark-rekorden med quad GPUs hehe. For moderate som meg som har lagt klokkingen bak seg, så er ca. halvparten nok og vel så det. Har en HX750, men t.o.m er mye. I grunnen var den et impulskjøp, da Komplett hadde 25% avslag på den. :blush:

Lenke til kommentar

De har også lansert AX750 og AX850 som er basert på en version av Seasonic X-forsyningene. Jeg håpte inderlig på at de skulle bruke dem som OEM igjen, og det har de tydeligvis. Men AX1200 er ikke Seasonic, eller CWT som de har brukt før.

 

Bra å høre, kanskje kan disse komme til Norge i mangel på aktører som vil ta inn særlig fra Seasonic. Personlig ville jeg heller hatt en test av AX750 enn AX1200. Aktuelt for langt flere, ikke minst vi som ikke trenger kraftverk men allikevel vil ha ypperste kvalitet.

 

PS! Nå har jeg dog ikke akkurat akutt behov for å skifte ut noen av mine Corsair eller Seasonic enheter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...