Gå til innhold

– Er dårlige foreldre


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Han har jo helt rett da, det er jo foreldrene sitt ansvar uansett å hindre at barna spiller for mye, og hva de spiller.

Kjøper du GTAIV til et barn på 10 år så sier det seg selv hvem som har skylden.

 

Men det er jo også viktig å få frem hvor gjennomsyret av moral disse spillene faktisk er.

Niko ønsker ikke å ta livet av folk og være en idiot. Han ønsker å få livet på rett kjør. Samme med hovedfyren i Lost and the damned, samt Luis fra Ballad of Gay Tony.

 

De som kommer med kritikk mot GTA-spillene har neppe spilt dem selv..

Lenke til kommentar

Jepp, dette er til dels resultatet av "the nanny state". Folk forventer at samfunnet skal oppdra barna. Unger blir overlatt til barnehager for å få oppdragelse og det er alles ansvar utenom mitt å oppdra mitt barn. - tragisk.

 

Sunn fornuft finnes det dessverre for lite av der ute.

Lenke til kommentar

Men det er jo også viktig å få frem hvor gjennomsyret av moral disse spillene faktisk er.

Niko ønsker ikke å ta livet av folk og være en idiot. Han ønsker å få livet på rett kjør. Samme med hovedfyren i Lost and the damned, samt Luis fra Ballad of Gay Tony.

 

De som kommer med kritikk mot GTA-spillene har neppe spilt dem selv..

 

Tja, gejnnomsyret med moral? Hvor ligger moralen i å ville begunstige sitt eget liv? Hovedpersonene har jo ingen skrupler med å ta alle midler i bruk for egen vinning, drepe hundrevis av folk osv, ser ikke akkurat at de er "gjennomsyret av moral".

 

AtW

Lenke til kommentar

Sitter skjeldent igjen med følelsen av å være moralens vokter i GTA etter å ha plaffet ned alle som er på gåtur i parken, kjørt over resten av dem med en buss som jeg smadrer inn i en politibil som jeg så sprenger sammen med ett eller to kvartaler av byen, før jeg fyllekjører gatelangs med uzi'en hengende ut av vinduet. Rince and repeat.

 

Men jeg er glad spillet gir meg muligheten til å observere min egen, tydlig fordervede moral :)

 

Venter fortsatt på Red Dead.. *grums*

 

Så lenge spillet har 18-årsgrense skal og bør det ikke dummes ned til at folk blør konfetti i alle regnbuens farger og forsvinner i et rosa *poff* nør de "dør".

Lenke til kommentar

Trur dei færraste kritikerane til slike spel har prøvd spela sjølv.

 

Det at spelet gir deg muligheita til å gjere noke treng ikkje å bety at spelaren faktisk gjer dette.

GTA er egentlig ikkje noke værre en andre skytespel, det er berre at du også kan skyte på sivile utan at det blir automatisk game over.

Men det får fortsatt konsekvensar for spelaren slik at det er lettast å berre ungå å gjere slike ulovlegheiter.

 

Det er uansett spelaren og evntuelle foreldre som må ta ansvar og passe på at dei ikkje kjøper spel som dei blir støtt av eller som har upassande innhold.

Lenke til kommentar

Trur dei færraste kritikerane til slike spel har prøvd spela sjølv.

 

Det at spelet gir deg muligheita til å gjere noke treng ikkje å bety at spelaren faktisk gjer dette.

GTA er egentlig ikkje noke værre en andre skytespel, det er berre at du også kan skyte på sivile utan at det blir automatisk game over.

Men det får fortsatt konsekvensar for spelaren slik at det er lettast å berre ungå å gjere slike ulovlegheiter.

 

Det er uansett spelaren og evntuelle foreldre som må ta ansvar og passe på at dei ikkje kjøper spel som dei blir støtt av eller som har upassande innhold.

 

Følger du bare oppdragene dreper du allikevel et tresifret antall mennesker, mer eller mindre kun for egen vinning, det er ikke moralsk å ville få sitt eget liv på bedre fot, det er egeninteresse.

 

AtW

Lenke til kommentar

Følger du bare oppdragene dreper du allikevel et tresifret antall mennesker, mer eller mindre kun for egen vinning, det er ikke moralsk å ville få sitt eget liv på bedre fot, det er egeninteresse.

 

AtW

 

Er heilt sant det, men om du berre gjer det som du må i oppdraga så drep du berre "slemminger" eller om ikkja anna personer som er like umoralske som hovedpersonen.

Slik eg ser det så blir ikkje dette noke værre en eit vanlig skytespel, enten det er eit spel der du er ein krimminel som drep andre krimminelle eller det er eit krigsspel der du kan drepe fiendtlige soldatar som er såra, ubevæpna eller gir signal om at dei vil overgi seg.

 

Det at spel som GTA gir deg muligheita til å kjøyre på fortauet betyr ikkje nødvendigvis at det er meininga at du ikkje skal kjøyre på vegen.

Lenke til kommentar

Det at spel som GTA gir deg muligheita til å kjøyre på fortauet betyr ikkje nødvendigvis at det er meininga at du ikkje skal kjøyre på vegen.

Kan man så må man! :) Er jo det saken handlet om, at man i sandkassespill som dette faktisk har muligheten til å gjøre denslags, selv om det i og for seg ikke er "meningen med spillet". Selv mener jeg at meningen med spillet er å ha det morro, ikke å forte seg igjennom historiedelen. Når jeg får Red Dead kommer jeg garantert til å ende opp med å skyte alt som har nerver til å bevege seg. Det er den herlige, løsslupne omgangen med meningsløs vold som gjør spill som dette festlige.

 

Seriøst.. i GTA4.. hvem har ikke stjælt et helikopter, landa på et tak og latt granatene og kulene regne på forvirrede fotgjengere og hele arméer av politifolk? Og RPG-er til politihelikoptrene. Jada, jeg vet jeg er på vei til Roman for å sosialisere, men daaaaamn! Er jo så mye morro på veien :cool: Moral har ingen ting med saken å gjøre.

 

Slutt å bland moral og Rockstar Entertainment. Om det ikke er en achievement å runde spillet uten å drepe sivile burde det vært det. For det kan ikke være lett etter 1 million politijakter, carjackinger, dårlig-tid-for-å-levere-en-pakke-bare-råner-kjapt-gjennom-den-parken-her etc. etc.

Lenke til kommentar

Denne artikkelen er forvirrendes!

 

Slik jeg oppfatter denne artikkelen så er det feil av eksperter og psykologer å mene at voldsmedier kan være uheldig eller skadelig, de har tross alt ikke peiling.

 

Greit!

 

Men forklar dette:

Foreldre som kjøper slike spill til barna sine er dårlige foreldre. ?!

 

Hva i alle dager - HVOR kom det ifra? Trodde alle mente voldsmedier var det eneste mediet som ikke påvirket barn?

Lenke til kommentar

Slik som jeg ser det er dette en uttalelse, dvs en subjektiv mening fra en Rockstar-ansatt.

Uansett så mener jeg at ti-tolv åringer ikke har noe å gjøre i slike spill. Poenget er at grensene i samfunnet blir tøyd lengre og lengre.

Ja, det er et spill. Men synes ikke dere det er halvdrøyt å gå forbi tolvåringer på gata og høre at de snakker om at de slakta person X i spill Y med en kniv. Blodsprøyten sto osv...

 

Jeg er 26 år, og jeg begynte vel med quake 1 når jeg var...13 kanskje? Etterhvert som jeg får barn skal jeg være klinkende klar hva poden skal få lov til på PC'en etter å ha sett hva foreldrene mine bomma med...

Lenke til kommentar

Denne artikkelen er forvirrendes!

 

Slik jeg oppfatter denne artikkelen så er det feil av eksperter og psykologer å mene at voldsmedier kan være uheldig eller skadelig, de har tross alt ikke peiling.

 

Greit!

 

Men forklar dette:

Foreldre som kjøper slike spill til barna sine er dårlige foreldre. ?!

 

Hva i alle dager - HVOR kom det ifra? Trodde alle mente voldsmedier var det eneste mediet som ikke påvirket barn?

 

Føler dette innlegget var litt ironisk. Men uansett, at voksne som kjøper GTA-spill til barna sine er "forferdelige" er vedkommende Rockstar-ansattes eget utsagn, og ikke en påstand vi i Spillverket har lurt inn for å fremme våre egne barneoppdragelses-filosofier ;)

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...