Gå til innhold

Lag dine egne objektivprofiler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

La meg gjette: Profilene lagres på et format som bare kan brukes i Adobes egen programvare.. :hrmf:

 

Genialt å la brukerne gjøre jobben via et "sosialt nettverk"/community i stedet for å gjøre det selv, men slike dugnads/community-jobber er til for å deles og bør ikke holdes proprietært.

 

Ja, jeg vil delta i communityet med mine profiler i bytte mot jeg kan bruke andres profiler. Jeg bruker Raw Therapee, Gimp og Faststone Image Viewer.

Lenke til kommentar

All korrigering betyr at man mister litt data. Geometriske feil betyr typisk litt cropping. Men - du tjener såpass mye på dette at det til de grader er verdt det. :)

 

Ser fram til at entusiaster lager støtte for obskure og/eller tredjepartsobjektiver - tipper 43-fatningen*) får støtte for seriøst mange forskjellige obskure objektiver og overganger fra enda mer obskure fatninger.. :)

 

Problemet med støtte for obskure objektiver er at det tar mannetimer. ..Og mannetimer er dyrt. Får man entusiaster til å gjøre det sjæl - genialt! :)

 

 

*) Micro four thirds - geddit - Trondster synes åpenbart selv han er morsom. ..Og for lat til å finne μ-tegnet.

Lenke til kommentar

Selve profilen er en xmp-basert .lcp-fil som burde være enkel å tolke for andre. Hvordan de forholder seg om noen av konkurrentene bygger en funksjon basert på .lcp-filer vet jeg ikke, men det er vel ikke vanskelig å gjette at noen kommer til å lage et åpent alternativ etter hvert?

 

Selv lager jeg en iphone-app til å holde styr på objektivbytter (og gps-posisjon/nøkkelord) for bruk sammen med Leicaen. Jo tidligere, bedre og mer metadata jo bedre :-)

Lenke til kommentar

La meg gjette: Profilene lagres på et format som bare kan brukes i Adobes egen programvare.. :hrmf:

 

Genialt å la brukerne gjøre jobben via et "sosialt nettverk"/community i stedet for å gjøre det selv, men slike dugnads/community-jobber er til for å deles og bør ikke holdes proprietært.

 

Ja, jeg vil delta i communityet med mine profiler i bytte mot jeg kan bruke andres profiler. Jeg bruker Raw Therapee, Gimp og Faststone Image Viewer.

Du har vel hørt om "Lensfun" som gjør det samme(men under gpl).

 

Lensfun benyttes i UFraw og Digikam, og vil dukke oppe i andre(som Rawstudio, Hugin, Raw Therapee osv.). Litt info her. Du kan selv bidra med profiler for databasen lensfun bruker til fordel for alle.

Lenke til kommentar

Kan en oversette lcp-profiler til Lensfunkompatibilitet, mon tro? Vil tro den utførlig dokumenterte ALPC-prosessen gir et godt utgangspunkt når det kommer til måleverdier, selv om DxO var raskt ute med å presisere at de søker perfeksjon der Adobe selv for "avanserte profiler" krever et latterlig lavt antall målepunkter og presisjon i oppsett og belysning i forhold.

 

http://www.dpreview.com/news/1005/10052001adobedxoensprofile.asp

 

Tror kanskje kvalitetsmålet til DxO går litt over hodet til mange av de som etter hvert velger å gå for Adobes alternativ. Håper markedet er stort nok for begge løsninger!

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...