Gå til innhold

GPS til bildene dine


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det ikke like greit å logge posisjonene med en hvilken som helst vanlig GPS og koble posisjonene til bildene med programvare på PCen i ettertid?

 

krister461: Er ikke GPS i mobiltelefoner mindre nøyaktig enn dedikerte GPS-er på grunn av færre kanaler?

 

Min erfaring er at de er mer enn nøyaktig nok til slikt bruk. Har testet Nokia E66, HTC Touch Pro og Xperia X10. :)

 

Til sistnevnte bruker jeg GPSLogger, og til synking av bilder har jeg alltid brukt gpisync som også tagger raw-filer. :thumbup:

Lenke til kommentar

Er det ikke like greit å logge posisjonene med en hvilken som helst vanlig GPS og koble posisjonene til bildene med programvare på PCen i ettertid?

Jeg synes det fungerer fint. Bruker en Sony GPS-CS3KA sammen med geosetter. Kan også bruke loggen fra min Garmin Nüvi 1390T.

 

krister461: Er ikke GPS i mobiltelefoner mindre nøyaktig enn dedikerte GPS-er på grunn av færre kanaler?

Det er nok mulig, men slik jeg ser det, så er det ikke så viktig å vite på meteren hvor bildet er tatt. Det er greit å vite at jeg sto utenfor Tanum Kirke, men hvilken side av veien jeg stod, er ikke så viktig.

Lenke til kommentar

Må jo nevnes at en mobil med GPS kan gjøre samme susen. :)

 

Jeg er helt ukjent med dette. Hvordan gjør du det da i praksis? Antar du må plotte inn koordinater e.l. manuelt? Kanskje det finnes en app som håndterer dette for iphone.

 

Du finner en iphone-app som kan logge gps-posisjonen din med jevne mellomrom i f.eks. gpx-format (må finnes 100 slike apper). Etter en fototur kopierer du gpx-loggen fra mobilen over på pcen (eller macen) og lar gpisync synke geotagge bildene dine basert på klokkeslett på bilde og gpx-log. :)

 

Ikke like sexy som å tagge direkte i kamera, men for de fleste et gratis-alternativ.

 

di-GPS f.eks. blir svindyrt til canon da det krever trådløs batterigrep til kamera.

Lenke til kommentar

Den beste GPS løsningen hittil, for meg, har vært www.foolography.com sin "Unleashed"-løsning. En bluetooth mottaker på kameraet, pluss en bluetooth gps. Fordelen er at man kan bytte ut gps-enheten etterhvert som det kommer bedre på markedet.

 

Den gps-enheten jeg benytter i dag, lagrer f.eks både rutene jeg har gått, OG sender GPS informasjon til kameraet mitt som lagrer dette direkte inn på bildefilene.

 

I tillegg slipper man ledninger, og at blitz-sko-plassen blir brukt. Den lille gps-mottakeren som sitter på kameraet, har dessuten en 2,5mm jack til fjernutløser og fungerer utmerket! I framtiden sier også at selskapet at man skal kunne fjernutløse ved hjelp av en mobil enhet (f.eks mobilen) med bluetooth, noe som er ganske kjekt :)

 

Ulempen er at den er kun støtter Nikon kameraer foreløpig.

 

Her er en test av løsningen:

http://dpnow.com/6807.html

Endret av Cyclops
Lenke til kommentar

Til alle dere som bruker telefon eller ekstern gps for dette, ta en titt på diGPS.. den er bare genial! legger kordinatene direkte på bildet så du slipper all hassle! tror jeg betalte under 800 kr for denne. Den orginale fra Nikon koster vel 2500 og er faktisk dåligere!

Nå fikk jeg My Tracks gratis, og det gjør samme nytten ;) Kanskje ikke like presis, men logger hele turen og blide blir tagget automatisk når jeg legger de inn på maskinen.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...