Gå til innhold

Trøbbel med XSS-filter i IE8


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Itte je, Herman! Folk bruker ofte produktene deres fordi de ikke vet om alternativene (Hipp hurra for ballot-screen), eller de har blitt inndoktrinert med "the microsoft way" og klarer derfor ikke å sette seg inn i alternativ programvare. Men det er nok ikke tilfeldig at særlig OSX vokser så fort som det gjør nå for tiden. GNU/Linux med Ubuntu i spissen er også på vei oppover. Folk jeg møter gjennom jobb prater ofte om hvor lei de er av Windows, virus, feil og problemer. Og så går de på Elkjøp og kjøper en ny PC med Windows 7. De vet bare ikke av alternativene, eller de er for late til å sette seg inn i noe nytt.

Lenke til kommentar

Hadde folk vært skuffet over programvaren sin hadde de byttet, finnes hundrevis av linuxdistros og mac er ett godt alternativ. Men fortsatt så foretrekker folk MS. Folk vet om alternativene, men de er tydeligvis fornøyde nok til at de ikke gidder å bytte. Windows fungerer.

 

I see your troll and shed some sunlight on it.

 

Windows fungerer, og det gjør også Mac og Linux. Folk gidder (tør?) bare ikke å prøve noe nytt. Selv kastet jeg Windows på dynga nettopp fordi det funka dårlig. Treigt, virustrusler, sikkerhetshull, alt man prøvde å installere skulle på død og liv dra med seg en trojaner eller legge til en "toolbar" i nettleseren... The list goes on. Det eneste jeg savner fra Windowsverdenen er muligheten til å poppe inn et spill og spille. Men der gjør Wine stort sett en tilfredsstillende jobb for meg.

Lenke til kommentar

Hadde folk vært skuffet over programvaren sin hadde de byttet, finnes hundrevis av linuxdistros og mac er ett godt alternativ. Men fortsatt så foretrekker folk MS. Folk vet om alternativene, men de er tydeligvis fornøyde nok til at de ikke gidder å bytte. Windows fungerer.

 

I see your troll and shed some sunlight on it.

 

Windows fungerer, og det gjør også Mac og Linux. Folk gidder (tør?) bare ikke å prøve noe nytt. Selv kastet jeg Windows på dynga nettopp fordi det funka dårlig. Treigt, virustrusler, sikkerhetshull, alt man prøvde å installere skulle på død og liv dra med seg en trojaner eller legge til en "toolbar" i nettleseren... The list goes on. Det eneste jeg savner fra Windowsverdenen er muligheten til å poppe inn et spill og spille. Men der gjør Wine stort sett en tilfredsstillende jobb for meg.

 

Hvrfor jeg ikke bruker Linux

supported_features.png

http://xkcd.com/619/

Lenke til kommentar

Jeg kan spille av flash-innhold helt smooth i fullscreen. Men at Adobe velger å drite i brukere som ikke bruker Windows får du nesten ta opp med dem. Det er ingenting i veien for at Flash skal fungere helt fint i GNU/Linux, men ansvaret der ligger hos Adobe. Flash på Mac er heller ikke noe særlig. Hovedproblemet er at det sluker CPU. Men som sagt, hos meg funker fullscreen fint. På den stasjonære maskina mi kan jeg også spille av HD-materiale uten stress.

 

Fint om du kan finne punchlines som ikke er fra 2007 ;)

Lenke til kommentar

Jeg kan spille av flash-innhold helt smooth i fullscreen. Men at Adobe velger å drite i brukere som ikke bruker Windows får du nesten ta opp med dem. Det er ingenting i veien for at Flash skal fungere helt fint i GNU/Linux, men ansvaret der ligger hos Adobe. Flash på Mac er heller ikke noe særlig. Hovedproblemet er at det sluker CPU. Men som sagt, hos meg funker fullscreen fint. På den stasjonære maskina mi kan jeg også spille av HD-materiale uten stress.

 

Fint om du kan finne punchlines som ikke er fra 2007 ;)

 

Poenget er ikke programmet, men instillingen til utvikleren

Lenke til kommentar

Igjen, prøv å bruke punchlines som ikke er fra 2007. Ubuntu 10.04 har den tetteste integreringen mot sosiale medier ut av boksen av absolutt alle OS, blant annet Facebook, Twitter, Idnti.ca, MSN, IRC, AOL, Yahoo, +++. De tilbyr Sun Java, Flashplayer, mp3- og dvdavspilling mm. gjennom installasjon av én enkelt pakke. De har oppdatert sitt Software Center til å bli en svært oversiktlig og brukervennlig portal mot all verdens programvare, og å legge til en pakkebrønn er ikke vanskeligere enn å installere et program manuelt. I tillegg er du da sikret at brukeren får alle oppdateringer samtidig. Ubuntu har et eget Manual Project som skal senke terskelen for nye brukere, og dette prosjektet er oversatt til svært mange språk. Design av OS-et har fått en sentral plass i 10.04, og det er ikke lenger bare å klaske sammen noen komponenter, male det brunt og kalle det Ubuntu. Anbefaler at du setter av et par timer en kveld og tester det ut. Du vil nok bli overrasket.

 

Men nå skal ikke dette bli enda en Linux vs. Windows-tråd så jeg kutter der.

Lenke til kommentar

Hvem under 60 har ikke hørt f.eks apple og mac. Ser dere kaller meg troll men når kundene foretrekker windows så kan dere godt gjemme dere under bakken og fornekte fakta.

 

Altså jeg bruker mye linux og holder meg personlig unna IE men når folk sier at alt fra MS er full av hull og feil må en kunne reagere på de feilaktige påstandene.

Lenke til kommentar

Igjen, prøv å bruke punchlines som ikke er fra 2007. Ubuntu 10.04 har den tetteste integreringen mot sosiale medier ut av boksen av absolutt alle OS, blant annet Facebook, Twitter, Idnti.ca, MSN, IRC, AOL, Yahoo, +++. De tilbyr Sun Java, Flashplayer, mp3- og dvdavspilling mm. gjennom installasjon av én enkelt pakke. De har oppdatert sitt Software Center til å bli en svært oversiktlig og brukervennlig portal mot all verdens programvare, og å legge til en pakkebrønn er ikke vanskeligere enn å installere et program manuelt. I tillegg er du da sikret at brukeren får alle oppdateringer samtidig. Ubuntu har et eget Manual Project som skal senke terskelen for nye brukere, og dette prosjektet er oversatt til svært mange språk. Design av OS-et har fått en sentral plass i 10.04, og det er ikke lenger bare å klaske sammen noen komponenter, male det brunt og kalle det Ubuntu. Anbefaler at du setter av et par timer en kveld og tester det ut. Du vil nok bli overrasket.

 

Men nå skal ikke dette bli enda en Linux vs. Windows-tråd så jeg kutter der.

 

Skulle til å krangle, men eg innså akkurat nå at du er punchlinen

Lenke til kommentar

Igjen, prøv å bruke punchlines som ikke er fra 2007. Ubuntu 10.04 har den tetteste integreringen mot sosiale medier ut av boksen av absolutt alle OS, blant annet Facebook, Twitter, Idnti.ca, MSN, IRC, AOL, Yahoo, +++. De tilbyr Sun Java, Flashplayer, mp3- og dvdavspilling mm. gjennom installasjon av én enkelt pakke. De har oppdatert sitt Software Center til å bli en svært oversiktlig og brukervennlig portal mot all verdens programvare, og å legge til en pakkebrønn er ikke vanskeligere enn å installere et program manuelt. I tillegg er du da sikret at brukeren får alle oppdateringer samtidig. Ubuntu har et eget Manual Project som skal senke terskelen for nye brukere, og dette prosjektet er oversatt til svært mange språk. Design av OS-et har fått en sentral plass i 10.04, og det er ikke lenger bare å klaske sammen noen komponenter, male det brunt og kalle det Ubuntu. Anbefaler at du setter av et par timer en kveld og tester det ut. Du vil nok bli overrasket.

 

Men nå skal ikke dette bli enda en Linux vs. Windows-tråd så jeg kutter der.

 

1+!!!!oneone

Lenke til kommentar

Å si at OS X er mye sikrere er helt feil, Microsoft er mye bedre til og sikre sine systemer enn Apple og om makt balansen snudde og Apple tok over Microsoft's 92% markeds (Jeg sikter til Windows) og alle de 99% av hackerene verden over skulle rettet seg mot Mac så tror jeg folk ville sagt, halleluja Mac's doomsday.

 

Når det er sagt, jeg har veldig stor tro på IE om Microsoft skjerper seg, den har et veldig stort potensial til og bli den sikreste nettleseren men siden den har 52-60% av nettleserer andelen så er det lite trolig at den blir mitt alternativ. Holder meg til Chrome/Opera

Lenke til kommentar

Hm. Ikke lett å være MS heller, alt de gjør er jo gjennomsyret av hull og feil.

Trollpåstand deluxe.

 

Det er lite hull i MS sine produkter om dagen, og de hull som finnes har store begrensninger.

 

Firefox hadde 150 hull i fjor? Safari + mac er en sil.

 

Bruker man windows + ie så gjelder samme regel der som for alle andre programmer. Bruk siste versjon, og installer alle patcher.

Win7+IE8 kommer med windows update påslått, og med advarsel om det ikke er det. Har du ikke et oppdatert miljø så er det sinnsyk brukerfeil. Stort sett fordi de piratkopierer. IE er jo den mest stabile browser som finnes. FF og Opera får jo cpu/minneproblemer på norske nyhetssider og er totalt ubrukelig.

 

Bruker du linux? mac? ff, opera, chrome, safari? Er de gamle versjoner uten oppdateringer kanskje? De fleste her skryter jo av sine oppdaterte software så jeg tipper nei.

 

De som sliter er bedrifter.

Vi har sagt det før og gjentar til det kjedsommelige.

Bedrifter har skaffet seg software som ikke tåler oppgradering av os/browser. Dette må bedriftene ta på sin egen kappe. Bedrifter utsetter oppdateringer og dermed kan de som lager virus drite i om MS kommer med fiks på timen - fordi bedriftene er vidåpne i mange mnd/år.

 

Ellers takk til HW for nok en tullepost som kun har til hensikt å lage flamewars for å skaffe nok reklameklikk.

Lenke til kommentar

Nuvel. Det er jo ukentlig nye meldinger om hull i XP, Vista, 7, Office, IE, Silverlight osv. og patchene er langt i fra klare "på dagen". MS har som regel en "lappetirsdag" en gang i måneden, og det er langt i fra alle hull som blir lappet da.

 

Når det gjelder argumentet med brukermasse er jeg enig i at Mac nok ville gått på en smell, men både OSX og Linux bygger på en helt annen kode som er strukturert annerledes. I disse systemene ligger sikkerheten i bunn, og så kommer resten oppå. I OSX og Linux-land er aldri bruker og administrator i samme konto, selv om sudo gir lett tilgang. Da må du uansett oppgi passordet ditt for å få disse rettighetene, og her stopper mange angrep. I Windows er det bare tut og kjør.

 

I tillegg, DarkSlayer, er ikke den jevne PC-bruker på langt nær like kyndige som de som befinner seg på dette forumet. Jeg jobber stundom med PC-support, og ser maskiner som kjører totalt utdatert programvare. Det er langt i fra kun bedrifter som sliter med utdatert programvare. I tillegg har bedriftene ofte seg selv å takke fordi de har valgt å standardisere sine tjenester lukkede systemer en gang i tiden (IE6 er en særdeles viktig bidragsyter her), og etterhvert som verden går fremover blir de sittende igjen med skjegget fullt av post.

 

Det har tatt MS godt over ti år på å komme dit de er i dag. Ja, kanskje Win7 er sikrere enn XP. Kanskje det finnes litt færre hull i programvaren deres i dag enn før. Grunn nummer 1 til dette er at programvaren deres har vært såpass skral at mange har valgt alternative løsninger og ut av frykt for å tape markedsandeler har de begynt å kvalitetssikre produktene sine mer. Men det er fremdeles et lappverk av patcher og gammel kode. Og nye hull vil fortsette å dukke opp støtt og stadig. Og de er i utgangspunktet lettere å utnytte i Windows enn *nix pga den elendige sikkerheten de har bygget inn i plattformen.

 

Et annet punkt som jeg ikke gidder å utrede mer akkurat nå siden det har vært diskutert i utallige tråder før er at Windows og Mac OS lider pga lukket kildekode.

 

I GNU/Linux er all kildekode åpen og det er lettere å finne og fikse feil. I tillegg benytter "alle" GNU/Linux-distroer seg av pakkebrønner som skal signeres med GPG-nøkkel. En GPG-nøkkel bekrefter at innholdet i pakkebrønnen er trygt. Dermed er du sikret at alt er trygt, oppdatert og stabilt ut i fra én enkelt kilde. Hvis du legger til pakkebrønner uten GPG-signering har du deg selv å takke om noe skulle skje. Vi ser også at MS begynner å kopiere dette konseptet i Windows Update, men de har et langt stykke igjen.

Lenke til kommentar

Elendige sikkerheten I windows?, veldig rart at de fleste experter finner det lettere og kode et virus til Mac platformen da?, hadde alle virusene som finnes til Windows blitt rekodet til Mac ville Mac falt så hardt ned ettersom Apple ikke tar sikkerheten på Alvor + at 5% av alle Mac brukere har et godt anti virus

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...