Gå til innhold

Test: Intel Core i7 980X Extreme Edition


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ehm, 3DMark06 har da ikke støtte for fler kjerner? Kjørte 3DMark mens jeg overvåket CPU-bruk med Task Manager (som forøvrig funker greit i andre program)

 

I 3DMark06 er det bare kjerne 4 som jobber, så om det støtter fler kjerner så er det noe galt hos meg... Og ja, jeg har fullversjon om det skulle ha noe å si.

Lenke til kommentar

Hvem kjøper extreme ediotion cpu'er uansett? De som skal ha det "beste" ?

Kommer nok en 1366 6 kjerne version til rundt 2500.- som kan klokkes meget bra, som igjen resulterer i mer ytelse en denne cpu'en vil gi @ stock clock.

Folk som kjøper extreme edition cpu'er klokker sjeldent..

Lenke til kommentar
Høy temperatur under last ble begrensningen under overklokking av dagens testrigg, og maks stabile frekvens ble 4 GHz ved en arbeidsspenning på 1,31 volt. Ved last hadde prosessoren temperaturer opp mot 93 grader

Det er tydelig at 6 kjerner gir sine begrensninger. Men 4C/8T vil nok holde lenge på desktop ift. tempoet på software bransjen.

Lenke til kommentar
Etter litt roting i BIOS ble prosessoren stabil på 4 GHz ved en multiplikator på 30 og arbeidsspenningen satt til 1.310 volt. Prosessoren kan også overklokkes ved økning av BCLK, som dessuten vil gi litt høyere ytelse grunnet økt bussfrekvens.

 

Var dette med turboen inne?

 

Prøvde dere å klokke med turbo på, eller går ikke det?

Lenke til kommentar

øh.. er det noe rav ruskende galt med grafene her?

 

Tenker spesielt på dvd shrink testen, der lavere verdier er bedre. Der kommer denne cpu'en dårligst ut iflg grafen. :blink:

 

 

 

Som skrevet i under grafen, programmet liker ikke prosessorer med 3 eller 6 kjerner, og kjører derfor kun med en kjerne i steden for 6. En kjerne på i7 980X vil naturlignok ha problemer med å hamle opp med f.eks fire kjerner på i7 975 EE som jobber for fullt. Hadde programmet taklet 6 kjerner, hadde nok dagens testprosessor gjort jobben en del bedre enn samtlige konkurrenter.

 

Ozelot: Turbo var her slått av, men går ann å overklokke med turbo aktivert også. Da risikerer man jo imidlertid at det er den ene kjernen som begrenser frekvensen.

Endret av _sindre_
Lenke til kommentar

Det var kjølingen som begrenset overklokkingen til 4 GHz, da prosessortemperaturen under last lå opp mot 93 grader.

 

Min i7 920 blir veldig ustabil på 51 grader.

Også står den da på 4GHz, 20x200 ellerno.

Rammen min er bygd for å klare 2000Mhz<

 

Har ikke peiling hvorfor da jeg klarte fint denne instillingen i 5mnd.

Men nå blir det bare blåskjerm etter last tar ca 30min..

 

Cool prosessor forresten.

Men lurer på hva man får for pengene egentlig.

Endret av z10an
Lenke til kommentar

ja, eeeeh.....

Veldig mange som skaffer denne klokker ;)

 

Jallanissen::: Er en meget artig cpu og lekke seg med også :thumbup:

Og sier igjen, man må ikke drite penger..

Har med hva man prioriterer og liker og gjøre :love:

 

Er kult når man kjøper anlegg til bilen for 80000 eller høytalere til 50k, men kjøper man noe innen data til 8k så er man det ene og det andre :roll:

Endret av Amanita Muscaria
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...