Gå til innhold

Carl Zeiss slipper proffobjektiver for filmproduksjon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Zoom-objektivet heter formodentlig «Lightweight», ikke «Leightweight»? Må innrømme jeg ble positivt overrasket over prisene –- €2900 per fastobjektiv er tross alt ikke hinsides enhver fornuft når en ser hva mange amatørfotografer holder seg med av utstyr.

Endret av Euklid
Lenke til kommentar
Fotooptikken har ofte bedre lysstyrke og, kanskje viktigst, bedre (eller mindre) dybdeskarphet enn vi er vant med på videokameraer.

 

Jaså.

 

Hvor raskt objektivet er, sammen med størrelsen på sensoren/negativene, bestemmer hva slags dybdeskarphet man får. Dermed gir ikke denne setningen mye mening. Det er først og fremst fordi man jobber på APS-C og oppover at man får mer 35mm-aktig dybdeskarphet.

 

Akkurat hva du er vant med av optikk på videokameraer vet jeg ikke, men jeg er vant med veldig god optikk.

 

Utrolig mye svada ute og går angående DSLR som alternativ for filmskapere. Uhorvelig mange problemer, som f.eks. rolling shutter og annet snusk blir ignorert, bare for å ta det opplagte, som er de tekniske problemene med sensorene og elektronikken rundt. De blir karnøflet på alle andre områder også (lyd er f.eks. et veldig viktig aspekt).

 

Det eneste positive med å filme med DSLR er at man får en stor sensor. Verken mer eller mindre.

Lenke til kommentar

De deker 35mm / FX. Mye info om CP.2 serien finner man i denne PDF'en.

Det der var noe annet enn de plast/blekkrøra som vi er vant til ;)

 

+1

 

Japp, må si at jeg er veldig imponert over CP.2 serien. Flott å se at de tar behovene så pass på alvor. For meg som er objektiv-junkie, er det noe helt spesielt å se noe som er så gjennomført.

 

Og mulighet for brukeren å skifte fatning på objektivet - det er bare helt topp.

Endret av GCardinal
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Review av Carl Zeiss CP.2 Distagon T* 35mm T/2.1 ZE.

 

Interessant lesning - synd det ikke er elektroniske kontakter, men det er ikke fullt så farlig når du skal justere fokus og blender manuelt allikevel.

 

Ser ut som et heidundrande objektiv - men hva skulle man ellers vente av et 30.000-kroners vidvinkelobjektiv på over kiloen?

 

Tror dette vil være et fantastisk objektiv til sånt som timelapse-film...

Endret av Trondster
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...