Gå til innhold

Over 100 millioner bruker Opera


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nettleservalget i Windows, som Microsoft aktiverte omtrent samtidig som Opera 10.50, bidro også til å øke populariteten av Opera.

Jeg tror ikke bare det bidro men at det var avgjørende at MS reklamerer for Opera via Windows 7 etc.

 

Kjekt å få gratis markedsføring via MS som kanal.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Tror nok det hadde vært mange fler om de hadde telt med andre enheter en pcer. Tror nok MANGE vil skaffe seg Opera Mini til iPhone/iPod touch

Leste du i det hele tatt artikkelen?

 

Tallet skal gjelde både PC-versjonen og mobilversjonen.

Så kom jo Opera Mini til Iphone/Ipod touch ut idag da.

Lenke til kommentar
Nettleservalget i Windows, som Microsoft aktiverte omtrent samtidig som Opera 10.50, bidro også til å øke populariteten av Opera.

Jeg tror ikke bare det bidro men at det var avgjørende at MS reklamerer for Opera via Windows 7 etc.

 

Kjekt å få gratis markedsføring via MS som kanal.

 

Ingen statistikk på bruk av nettlesere på PC-er indikerer at bruken av Opera har økt etter nettleservalget kom. "Markedsandelen" hos Statcounter, Net Application etc endrer seg marginalt. Dog har Opera en økende markedsandel på mobile nettlesere i henhold til f.eks Statcounter. Økt med ca 7 %-poeng - fra 20 til 27 %, og er klart større enn Safari på iPhone.

 

Personlig synes jeg det er helt bak mål å referere en slik "markedsavdelings"melding fra Opera uten en eneste kritisk kommentar - og hva tallene egentlig sier noe om. I realiteten sier ikke tallene særlig mye i det hele tatt, f.eks "påstanden" om 30 % vekst i bruk på desktop mangler enhver relasjon til forholdstall. Veksttall er kun interessante dersom de sammenlignes med segmentets vekst. Om "markedet" f.eks vokser med 150 % så er 30 % katastrofetall. Nå vokser ikke bruken av nettlesere med 30 % pr år, men tolker vi tallene fra Statcounter med flere, vokser "nettlesermarkedet" og Opera omtrent synkront på desktop.

Lenke til kommentar
Den presenterte en ny og raskere Javascriptmotor som gjorde at nettleseren blant annet slo nettleseren Google Chrome, som før dette var verdens raskeste nettleser.

 

Og der har vi det, endelig noe å slenge i ansiktet på fanboys.

Endret av ArilC
Lenke til kommentar
Den presenterte en ny og raskere Javascriptmotor som gjorde at nettleseren blant annet slo nettleseren Google Chrome, som før dette var verdens raskeste nettleser.

 

Og der har vi det, endelig noe å slenge i ansiktet på fanboys.

Som utvikler kan jeg bare drite i dette. Må uansett forholde meg til den tregeste... minste felles multiplum etc

Lenke til kommentar
Nettleservalget i Windows, som Microsoft aktiverte omtrent samtidig som Opera 10.50, bidro også til å øke populariteten av Opera.

Jeg tror ikke bare det bidro men at det var avgjørende at MS reklamerer for Opera via Windows 7 etc.

 

Kjekt å få gratis markedsføring via MS som kanal.

 

Med tanke på at Opera med stor sannsynlighet ville ha hatt langt flere brukere de siste årene hvis det ikke hadde vært for den antageligvis ulovlige bundlingen av IE, og dermed også mye større inntekter de siste årene, er "gratis" definitivt ikke ordet jeg ville ha brukt for å beskrive kostnaden av MS sin "markedsføring"... Sjeldent har nok noe selskap måttet ofre så mye for "gratis markedsføring". Det har heller ikke vært mye "kjekt" ved den prosessen Opera har måttet gå igjennom for å få det til.

 

 

Uansett er det hyggelig at Opera har en så solid brukerbase også før denne nye Windows 7-valgskjermen slår ordentlig ut. Vi tjener alle godt på at det fortsatt er mulig for en uavhengig bedrift å leve av nettleser-produksjon og ikke bare gigant-aktører som Microsoft, Apple og Google, som bruker nettleseren først og fremst som et strategisk "våpen" for å fremme sine andre produkter.

Lenke til kommentar

Slike artikler er på kanten av kjøpt PR.

 

Dette representere Opera for meg

* Tvunget bundling av Opera på X-antall mobiltelefoner

* Blackmail av Microsoft for å få frem gratis reklame gjennom MS

* Utpressing der det lønner seg - snill med Apple pga av iPhone, knall hard mot MS - ingenting å tape.

* Tvilsom mellomlagring av data som sendes til og fra mobilversjon i mobilnettlesere.

* Triksing med statistikk tall og uendelig meldinger om versjon x.0002 som er 1000% raskere enn x.0001

 

Kan ikke hardware være bite litt kritisk til Opera?.. Greit nok at det er norsk og "ja til å støtte lokale bønder", men c'mon!

Lenke til kommentar

Slike artikler er på kanten av kjøpt PR.

 

Dette representere Opera for meg

* Tvunget bundling av Opera på X-antall mobiltelefoner

Tvunget? Brukere laster det ned helt selv, frivillig og gratis.

* Blackmail av Microsoft for å få frem gratis reklame gjennom MS

Dette var det ikke Opera som sto bak, og det reklamerer for en 15(?) andre browsere i tillegg til Opera

* Utpressing der det lønner seg - snill med Apple pga av iPhone, knall hard mot MS - ingenting å tape.

Snill? Lolwat? Det er en helt vanlig App som ble godkjent til App Store.

* Tvilsom mellomlagring av data som sendes til og fra mobilversjon i mobilnettlesere.

* Triksing med statistikk tall og uendelig meldinger om versjon x.0002 som er 1000% raskere enn x.0001

Kilder plox

 

Kan ikke hardware være bite litt kritisk til Opera?.. Greit nok at det er norsk og "ja til å støtte lokale bønder", men c'mon!

 

jaja..

Lenke til kommentar

Slike artikler er på kanten av kjøpt PR.

 

Dette representere Opera for meg

* Tvunget bundling av Opera på X-antall mobiltelefoner

Tvunget? Brukere laster det ned helt selv, frivillig og gratis.

-*- Laster brukeren nettleser på SE eller HTC? f.eks. HTC HD2?.. tror ikke det.

* Blackmail av Microsoft for å få frem gratis reklame gjennom MS

Dette var det ikke Opera som sto bak, og det reklamerer for en 15(?) andre browsere i tillegg til Opera

-*- Var det ikke Opera som satt i gang den propaganda kampanjen mot MS og IE domenans?..

* Utpressing der det lønner seg - snill med Apple pga av iPhone, knall hard mot MS - ingenting å tape.

Snill? Lolwat? Det er en helt vanlig App som ble godkjent til App Store.

-*- Ja, Opera har alltid noe crap å komme med til MS, men super stille om Apple.

* Tvilsom mellomlagring av data som sendes til og fra mobilversjon i mobilnettlesere.

* Triksing med statistikk tall og uendelig meldinger om versjon x.0002 som er 1000% raskere enn x.0001

Kilder plox

-*- Kilder - Opera egne pressrelease. Hver versjon forbindes med xx% raskere enn versjon før.

-*- Sammenslåing av tall fra ulike interesse områder som egentlig ikke overlapper hverandre er kjent metode for å få litt mer spenstig tall. Ser man derimot på prosent andel av norske nettbrukere som bruker Opera (på PC / Mac) - er situasjonen sjokerende - dårlig.

 

Kan ikke hardware være bite litt kritisk til Opera?.. Greit nok at det er norsk og "ja til å støtte lokale bønder", men c'mon!

 

jaja..

 

Ingen hemmelighet at jeg missliker Opera. Og kan ikke si at mine kommentar er objektivet. Men, litt god gammeldags kritisk journalistikk hadde ikke skadet hardware.no.

Endret av GCardinal
Lenke til kommentar

Fordi de snakker positivt om et produkt du ikke liker så er det ikke kritisk journalistikk? Fordi du ikke liker Opera så er Hardware.no korrupt og dette er "kjøpt pr" som du skriver? At positive omtaler er reklame for produktet er jo klart, har du noe mot det? Skjerp deg, dette er så usaklig som det går ann å få det

Endret av ArilC
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Faktisk er jeg helt enig med GCardinal, denne artikkelen var mer eller mindre ren kopi fra Opera sin markedsavdeling. Det kan ikke en gang i et lite oppmerksomt øyeblikk kalles annet enn ukritisk markedsføring, og hører ikke hjemme i et seriøst organ. Ingen av oss påstår noe som helst ala "kjøpt og betalt".

 

Personlig misliker jeg ikke Opera, men ukritisk referering av slike kilder er ille uansett hvilket produkt vi snakker om. Dog er jeg langt fra enig i alle GCardinal sine ankepunkt.

 

Og når det gjelder presserelease fra Opera, regner jeg de som akkurat like sannferdige som Microsoft, Mozilla, Apple og Google sine. Dvs, korrekt når deg gjelder fakta, men glemmer som oftest 75 % av sannheten.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Som jeg selv påpeker så er jeg personlig ingen fan av Opera. Og kan ta enkelte punkter litt langt ut, det er bevist fra min side.

 

I følge PR meldinger fra Opera er super populær og alt er bare velstand. Så grunnlegende spørsmålet er - hvorfor er det så få som bruker desktop-browser?..

 

Hvordan kan Opera med over 10 år med utvikling bli forbygodt av Google Chrome? (her tenker jeg kun på brukertall).

 

Hvorfor et så komplett nettleser med løsninger for det meste, ligger så langt bak på brukertall?

 

Jeg som utvikler hadde i alle fall lurt på hvordan det mulig. :hmm:

 

Og det er her litt kritisk journalistikk kunne ha gitt i alle fall meg de svarene jeg er på jakt etter.

Endret av GCardinal
Lenke til kommentar

Antall brukere har ingenting å si. Hvis det gjorde det ville Internet Explorer vært verdens beste browser, og den er så godt som verdens verste.

 

Google Chrome har et stort navn som Google foran seg, og har blitt markedsført via både søkemotorsidene til Google og YouTube. Begge disse sidene har gigantiske besøkstall, mens Opera er et lite firma fra lille Norge. Derfor ble Google Chrome populært drastisk fort i forhold til Opera.

Endret av ArilC
Lenke til kommentar
Slike artikler er på kanten av kjøpt PR.

 

Dette representere Opera for meg

* Tvunget bundling av Opera på X-antall mobiltelefoner

Her har Opera helt lovlig konkurrert mot andre nettlesere om å bli preinstallert. Det er ikke tvang, bare konkurranse.

 

* Blackmail av Microsoft for å få frem gratis reklame gjennom MS

Dette er ganske total skivebom. Opera rapporterte Microsofts lovbrudd til myndighetene, og for å slippe bot for lovbruddene sine kom Microsoft selv med forslag om dette browservalget. Opera hadde ikke noe med det å gjøre.

 

* Utpressing der det lønner seg - snill med Apple pga av iPhone, knall hard mot MS - ingenting å tape.

Forskjellen er at Microsoft har brutt loven, men det har ikke Apple. Og Opera ventet tross alt i over 10 år og prøvde alle andre midler før de til slutt rapporterte lovbruddene til myndighetene. Så hvis det er noen Opera har vært snille mot, må det jo være Microsoft!

 

* Tvilsom mellomlagring av data som sendes til og fra mobilversjon i mobilnettlesere.

Det er kun Opera Mini, og de er helt åpne på dette. Opera har også drevet med dette i mange år, og man kan stole på dem.

 

* Triksing med statistikk tall og uendelig meldinger om versjon x.0002 som er 1000% raskere enn x.0001

Som dette mener du? ;)

 

performance-chart.png

 

Hvorfor er det galt når Opera sier at en ny versjon er raskere, men ikke når Mozilla gjør det?

 

Hvilken triksing med statistikk og tall har Opera drevet med? Denne beskyldningen synes jeg nesten du må komme med konkrete beviser for.

 

Kan ikke hardware være bite litt kritisk til Opera?.. Greit nok at det er norsk og "ja til å støtte lokale bønder", men c'mon!

Hvorfor skal de være spesielt kritiske til Opera? Hvorfor kan de ikke bare rapportere at Opera har over 100 millioner brukere? Det er tross alt en stor milepæl for et lite norsk firma som har sakte men sikkert bygget seg opp fra grunnen uten hjelp fra operativsystem- eller søkemonopoler.

 

Sammenslåing av tall fra ulike interesse områder som egentlig ikke overlapper hverandre er kjent metode for å få litt mer spenstig tall. Ser man derimot på prosent andel av norske nettbrukere som bruker Opera (på PC / Mac) - er situasjonen sjokerende - dårlig.

Hvorfor er du så opptatt av prosentandelen? Hvorfor skal man ikke få lov til å se på absolutte tall?

Lenke til kommentar
I følge PR meldinger fra Opera er super populær og alt er bare velstand. Så grunnlegende spørsmålet er - hvorfor er det så få som bruker desktop-browser?..

Er 50 millioner brukere få brukere? Jeg synes ikke det, jeg. Spesielt ikke når Opera ikke har operativsystem- eller søkemonopoler i ryggen. Hvorfor skal ikke Opera få lov til å feire en milepæl som 100 millioner brukere er?

 

Hvordan kan Opera med over 10 år med utvikling bli forbygodt av Google Chrome? (her tenker jeg kun på brukertall).

Nå har Opera bare vært uten reklame i ca. fire år. Så i realiteten snakker vi om en vekst fra nærmest null til 50 millioner på litt over fire år.

 

Og det er her litt kritisk journalistikk kunne ha gitt i alle fall meg de svarene jeg er på jakt etter.

Jakter du på samme kritiske journalistikk når de slår opp jubeltall for Chrome eller Firefox? Eller IE? Hvorfor stiller du deg ikke kritisk til Chrome? Hvordan har Chrome oppnådd det den har oppnådd? Er det ikke fordi Google har gått svært hardt ut og promotert den gjennom sitt reklamemonopol?

 

Jeg synes det er merkelig at du etterspør kritiske spørsmål samtidig som du selv virker svært lite kritisk i dine påstander.

Lenke til kommentar
Ingen statistikk på bruk av nettlesere på PC-er indikerer at bruken av Opera har økt etter nettleservalget kom. "Markedsandelen" hos Statcounter, Net Application etc endrer seg marginalt. Dog har Opera en økende markedsandel på mobile nettlesere i henhold til f.eks Statcounter. Økt med ca 7 %-poeng - fra 20 til 27 %, og er klart større enn Safari på iPhone.

Dette tyder faktisk på at Opera Turbo feiltolkes som Opera Mini. Hvis jeg ikke tar feil, kommer også Turbo-brukere fra "opera-mini.net".

 

Personlig synes jeg det er helt bak mål å referere en slik "markedsavdelings"melding fra Opera uten en eneste kritisk kommentar - og hva tallene egentlig sier noe om. I realiteten sier ikke tallene særlig mye i det hele tatt, f.eks "påstanden" om 30 % vekst i bruk på desktop mangler enhver relasjon til forholdstall. Veksttall er kun interessante dersom de sammenlignes med segmentets vekst. Om "markedet" f.eks vokser med 150 % så er 30 % katastrofetall. Nå vokser ikke bruken av nettlesere med 30 % pr år, men tolker vi tallene fra Statcounter med flere, vokser "nettlesermarkedet" og Opera omtrent synkront på desktop.

Jeg er helt uenig med deg her. Det er ikke katastrofetall med 30% vekst selv om man ikke vokser like raskt som markedet.

 

Det er forøvrig interessant å merke seg din ukritiske tro på nettleserstatistikk, samtidig som du nærmest avfeier konkrete brukertall som irrelevante. Jeg synes faktisk det er svært interessant og relevant å vite hvor mange brukere Opera har, spesielt siden browserstatistikk er så lite troverdig.

 

Kan du vise meg noen foruminnlegg der du kritiserer artikkelforfatterne når de ukritisk gjengir tall fra StatCounter eller Net Applications? Hvis ikke, er din kritikk i dette tilfellet minst sagt bortkastet. Da har du tydeligvis en annen agenda enn å bidra til etterrettelig journalistikk.

Lenke til kommentar
Nettleservalget i Windows, som Microsoft aktiverte omtrent samtidig som Opera 10.50, bidro også til å øke populariteten av Opera.

Jeg tror ikke bare det bidro men at det var avgjørende at MS reklamerer for Opera via Windows 7 etc.

 

Kjekt å få gratis markedsføring via MS som kanal.

Opera hadde over 45 millioner brukere allerede før browservalget, så her bommer du nok ganske så stygt. Dessuten var dette browservalget Microsofts egen ide, og det er faktisk hele 12 browsere på utstilling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...