Gå til innhold

Photoshop CS5 er lansert


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sjuke funksjoner! Men uansett, verken CS4 eller CS5 er verdt pengene. Eller det å i hele tatt kalle det en ny versjon. Det å lage en ny versjon bare man finner på en ny funksjon blir bare for dumt.

 

For en profesjonell fotograf eller designer er det verdt pengene. For en amatør, kanskje ikke.

 

Men når jeg tenker på at hifi/filmentusiaster bruker dobbelt så mye for en reciever, og betaler gjerne en tusenlapp eller to for en god kabel, så kan man hevde at for en fotoentusiast, er dette en overkommelig pris for et så godt produkt.

Lenke til kommentar

Demo av de fleste funksjoner finner man hos PhotoshopUser.com

 

Jeg digget mest Lens Correction. Selv om det er enn ting som er mulig å gjøre i f.eks. DXO Mark og lignende programmer, er det flott å kunne gjøre det på JPG / TIFF filer direkte i Photoshop.

 

Litt usikker om håndtering av Chromatic Abberation er god nok på ikke rå-filer, men tiden vil vise.

 

Når det gjelder HDR Pro, så gjenstår det å se om den er bedre enn godt etablerte Photomatix. Jeg tror at de som driver med HDR har lisens på denne.

 

Refine Selection Edges virker ganske okay, men det er forsatt bare en liten hjelpeverktøy på veien. Det finnes enn god del plugins som gjør det veldig bra. Også er det gode gamle channels-basert metoden. Men det å kunne tweake markeringen i ettertid i større gra, virker ganske bra.

 

Puppet Warp er kanskje den funksjon som virker best implementert. Ser meget bra ut.

 

Alt i alt syns jeg det er enn del gode nye funksjoner i Photoshop, men jeg skulle gjerne ha sett mer. Lurer spesielt på om det er gjort forbedringer når det gjelder Smart Objects. Bruker det enn del, og det er ganske kjipt at man kan ha mange smart filter på smart objects, men kun 1 maske.

 

Men jeg tror den største nyhet i CS5 er mulighet til å lage iPhone apps med Adobe Flash / Flex. Men gjenstår å se om det faktisk blir virkelighet, siden det ser ut som Apple har bannlyst compiler til Adobe...

Endret av GCardinal
Lenke til kommentar

gotta love adobe. Kjøper student utgaven av Design Premium når den kommer. Har fått fascinasjon for Indesign etter å ha sett diverse videoer og reflektert over hva som faktisk ligger bak en avis, bok eller et magasin. At man i tillegg kan eksportere til pdf/flash etc er jo knall også. Men selvfølgelig er det Photoshop som jeg hovedsakelig vil ha.

Lenke til kommentar

Sjuke funksjoner! Men uansett, verken CS4 eller CS5 er verdt pengene. Eller det å i hele tatt kalle det en ny versjon. Det å lage en ny versjon bare man finner på en ny funksjon blir bare for dumt.

 

For en profesjonell fotograf eller designer er det verdt pengene. For en amatør, kanskje ikke.

 

Men når jeg tenker på at hifi/filmentusiaster bruker dobbelt så mye for en reciever, og betaler gjerne en tusenlapp eller to for en god kabel, så kan man hevde at for en fotoentusiast, er dette en overkommelig pris for et så godt produkt.

Vel, fakta er faktisk at majoriteten av Photoshop-brukere, spesielt designere (jeg er en) bruker ikke de fancy funksjonene. Kjenner faktisk en meget dyktig designer som fortsatt bruker CS3 fordi han rett og slett ikke trenger noe annet. For fotografer, joda jeg ser jo at disse funksjonene er gode og at det er masse bra. Men er det virkelig verdt å kalle det en ny versjon? Hadde CS4 og CS5 vært slått sammen hadde jeg kunnet kalt det en ny versjon forsåvidt.

Endret av Kenny Bones
Lenke til kommentar

Og for de som lurer så er dette studentprisene:

CS5 Design Premium - 2 792 nok

CS5 Design Standard - 1 992 nok

CS5 Production Premium - 2 792 nok

CS5 Web Premium - 2 792 nok

CS5 Master - 4 792 nok

CS5 Photoshop - 1 592 nok

Gjelder dette uansett hva en studerer?

 

Er det forresten noen som vet når det er mulig å laste ned trailversjon av Photoshop CS5?

Lenke til kommentar

Og for de som lurer så er dette studentprisene:

CS5 Design Premium - 2 792 nok

CS5 Design Standard - 1 992 nok

CS5 Production Premium - 2 792 nok

CS5 Web Premium - 2 792 nok

CS5 Master - 4 792 nok

CS5 Photoshop - 1 592 nok

Gjelder dette uansett hva en studerer?

 

Er det forresten noen som vet når det er mulig å laste ned trailversjon av Photoshop CS5?

 

Det gjelder uansett hva du studerer så lenge det er mot en grad som krever minimum 2 års fulltidsstudium.

 

http://store1.adobe.com/cfusion/store/html/index.cfm?store=OLS-EDU&event=displayEduConditions&promoid=FCRWP

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...