Gå til innhold

Kommentar: Tidenes møljeslagsmål


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Svært få av dagens brukere vil bli med Microsoft fra Windows Mobile til Windows Phone 7."

 

Gratulerer, dere gjetter også nå?

 

Jeg gleder meg utrolig til å få noe annet enn iPhone nå, uansett hvordan de oppgraderer den. I mine øyne er den fortsatt blodkjedelig å se på, den har et så statisk og kjedelig grafisk utseende og er tungvint å bruke. Selv med oppgraderingene som kommer, så er den ikke god nok for meg, du må taste fingeren din gul og blå for å gjøre noe, og du er fortsatt lenket fast på ulike måter som irriterer meg.

 

iTunes er også IKKE laget for oss med windows, og er et herk å bruke uansett hvordan man vrir å vrenger på det. Bare det at jeg ikke kan bruke telefonen min på flere maskiner enn 1 uten å laste ned et eller annet program som igjen er tungvint å bruke, gjør at dette ikke er interessant for meg.

 

Jeg er hobbyfotograf, har hundrevis av bilder jeg ønsker å ha på telefonen, men når jeg ikke engang kan lage raskt en mappe og legge bildene der...så går det ikke. Jeg kan ikke scrolle igjennom hundrevis av bilder for å finne et eller to hver eneste gang.

 

Og let's face it, den vekker ikke oppsikt, den er stygg, den er ubukelig til hverandre og om hverandre. Du er lenket og smidd til et produkt, til en software og mulighetene er få. Bare det å sette den i "hvilemodus" gjør at internettet mitt hopper ut. Hva skjer med det? Er jeg på wifi, så ER jeg på wifi, jeg burde ikke trenge å koble meg opp hver eneste gang jeg bruker for lang tid på å holde den "våken".

 

Min iPhone har allerede sprekker fordi jeg lader den! Skal jeg ikke lade den så mye som jeg gjør, så vil den ikke være på, fordi batteriet er sanseløst dårlig. Skal jeg bytte batteriet må jeg sende den inn?

 

Men det absolutt verste er å bruke den som_en_telefon. Hører ekko til stadighet, andre hører seg selv, sendingen er ufattelig dårlig, lav lyd osv osv.

 

Oppsummering av iPhone etter 1.5år: Knotete, ting tar tid, dårlig TELEFON, låst til et naziregime og stygg.

 

Det er en ærlig mening fra en som ikke har sett seg blind på alle produkter fordi jeg er "fan". :w00t:

Lenke til kommentar

Ser Android logoen på en av slåsskjempene i artikkelbildet, og HTC Legend avbildet på siden av artikkelen, men den eneste linjen som nevner Googles operativsystem er som en av de tre som spåes som vinnere ...

 

Er det et avsnitt som ikke har blitt med i den publiserte artikkelen? Synes det er rart at det ikke nevnes med et ord utenom i tippetipsene ...

Lenke til kommentar

"Svært få av dagens brukere vil bli med Microsoft fra Windows Mobile til Windows Phone 7."

 

Gratulerer, dere gjetter også nå?

 

<iPhone rant>

 

Vil tro dette er en meget god gjetting i så fall. Har snakket med flere hardbarka Windows fans (i den grad at de er på nivå med Apple Fans som nå begynner så smått å sikle på både Android, Palm og iPhone (grøss). Det er åpenbart at Microsoft prøver å bli mer hipt, men jeg tror absolutt ikke riktig vei er å gå er Apple sin vei. Man må tenke nytt, og helhetlig. Og det tror jeg ikke Microsoft har gjort med Windows Phone 7.

 

Ellers enig med resten av posten din ;)

Har nylig gått til innkjøp av en iPod Touch, og jeg må si meg skuffet over hva jeg egentlig fikk. Skjønner ikke helt hva som man mener med at iPod er intuitivt og brukervennlig. Vil heller kalle det barnevennlig. Jeg vet ikke hva dere syntes, men jeg ønsker ikke å bli behandlet som et barn..

 

(Ikke lek ved veien, leggetid klokka 9, bare se, ikke røre)

Lenke til kommentar

For det første: Man vet fortsatt lite om hva som kommer til å være med WP7.

 

For det andre: På hvilken måte har MS søkt inspirasjon fra Apple? Kontrolleringen av distribusjon på programmer/media vil i alle tilfeller ikke være så lukket som iPhone OS.

 

Vil påstå fortsatt at det er tre aktører som er interessante; Apple, Google og Microsoft. Hvorfor? De er verdens tre største OS-utviklere og har finanser til å kunne lykkes på hver sin plattform, da med hensyn til de to sistnevnte. Både MS og Google har et reelt fotfeste innenfor den mobile brukerbasen.

 

Beklager, men jeg har liten tro på denne kvalifiserte gjetningen. HTC med Microsoft er i mine øyne et VELDIG interessant samarbeid. Det at Microsoft fortsatt vil støtte oppdateringer på gamle OS/arkitekturer er da ingen ny ting. Det som er nytt er måten de radikalt går fra sin gamle plattform. Vet du hva? Jeg synes det er en flott ting. Det resulterer at vi vil ha tre sterke aktører. Det er min spådom.

 

Vi får se hva som skjer som vanlig.

 

Hvilken "helthetlig" tenking snakker du om? Gjerne utdyp og gi innlegget ditt en verdi.

Endret av iMono
Lenke til kommentar

Vanskelig å definere helhetlig, men det jeg legger i det er at Microsoft lager en hybrid mellom en bedriftstelefon og en underholdningstelefon, som egentlig ikke blir noen av delene. Enten man ser på underholdningsdelen eller bedriftsdelen så føler man ikke at dette er en komplett produkt.

 

Men som sagt, man vet jo lite hva som kommer til å være med WP7 så dette er bare antakelser fra min side. Godt mulig Microsoft overrasker stort når det endelig utgis, men jeg har mine tvil.

 

Når det gjelder hva Microsoft har søkt inspirasjon fra Apple så er det jo klart at Microsoft prøver å gjøre Windows Mobile til en underholdningsplatform. Bare det at de kom med det utsagnet at "ingen bruker klipp og lim funksjonaliteten" sier jo det. På en seriøs buissness telefon er jo klipp og lim nesten en nødvendighet. Ikke at det å gjøre det til en underholdningsplatform er en dårlig ting, men det å gjøre kompromisser mot buississ delen blir feil.

Jeg tror også at Microsoft kommer til å ha vanskeligheter med å få kvitt den almenne følelsen av at Windows på mobilen (enten Mobile eller Phone) er en ting for buissniss folk. De fleste jeg kjenner vurderer ikke engang å kjøpe en telefon med Windows på.

Lenke til kommentar

Denne multitaskingen i Iphone 4.0 er jo ikke ekte multitasking som f.eks. Maemo og WebOS, på norsk så vil jeg heller kalle det ett flertjeneste system enn ett flerprogram system. Programmene suspenderes, men deler av de får lov å kjøre i bakgrunnen, så sånn sett så går de i den samme gata som MS gjør med WP7. Pdd ligger Apple litt lenger fremme i gata, men MS kommer nok til å åpne opp for at visse elementer får fortsette å kjøre de også.

Lenke til kommentar

Apple kom ganske sent med Multitasking(3 iPhones og 3-4 âr pâ innföring av Multitasking er for dârlig.), men desverre er det for fâ som ser alternativene som banker iPhone ned i stövlene(Android og WebOS er blandt de)

 

Min liste gâr i:

Vinnere:

Google(Android er vel mer eller mindre den eneste plattformen som har lagd en reell trussel til Apple, og HTC lager faktisk noen mobiler som er godt designet.)

Apple(Det er Apple... Det er en "i" foran det... Da bare MÂ den uvitende saueflokken ha det.)

Midtimellom:

Samsung(Linux pâ mobil er fint, men jeg tror aldri Samsung/Bada vil utgjöre en stor trussel.)

Microsoft(WP7 kommer nok til â hjelpe litt, men de blir fortsatt midt i mellom.)

Tapere:

Nokia(S60 er utdatert, Symbian^3 skulle kommet lenge för for â ha en sjangse)

Palm(Palm Pre og WebOS skulle sendt Palm rett til vinnerlisten, om Palms strategi hadde hjulpet de ekstremt dârlige salgene litt. WebOS og Android er de to mest gjennomförte systemene, men Palm har sâ dârlig markedsföringsstrategi, og brukte for lang tid pâ â fâ Pre/Pixi til Europa at Android tok over.)

 

Palm mâ skjerpe seg kraftig om de vil ha WebOS der det hörer hjemme. Pâ toppen med Android og Apple. Palm, Android og BlackBerry er det jeg tror mange WM brukere kommer til â gâ over til, mens noen velger â sikle pâ iPhone.

Lenke til kommentar

Jeg gleder meg utrolig til å få noe annet enn iPhone nå, uansett hvordan de oppgraderer den. I mine øyne er den fortsatt blodkjedelig å se på, den har et så statisk og kjedelig grafisk utseende og er tungvint å bruke. Selv med oppgraderingene som kommer, så er den ikke god nok for meg, du må taste fingeren din gul og blå for å gjøre noe, og du er fortsatt lenket fast på ulike måter som irriterer meg.

Mulig at du legger vekt på utseendet, og synes at iPhone er kjedelig - det er din subjektive mening. For min egen del legger jeg mest vekt på et funksjonelt, effektivt og elegant GUI, enn unødvendig effektmakeri. Min mening er at iPhone balanserer dette fint, mens f.eks Microsoft er i ferd med å tryne fullstendig i effekter på bekostning av innhold og funksjoner i Windows Phone 7. Tungvint å bruke er iPhone i alle fall ikke, den har faktisk satt standarden for brukervennlighet i smarttelefoner, og jeg tror ikke at du finner noen telefon som krever mindre tasting for å "gjøre noe" - med mindre du finner en som baserer seg på tankeoverføring da ;)

 

iTunes er også IKKE laget for oss med windows, og er et herk å bruke uansett hvordan man vrir å vrenger på det. Bare det at jeg ikke kan bruke telefonen min på flere maskiner enn 1 uten å laste ned et eller annet program som igjen er tungvint å bruke, gjør at dette ikke er interessant for meg.

Jeg har registrert at det eksisterer en myte om hvor dårlig iTunes er for Windowsbrukere. Nå er jeg til tider omgitt av ganske mange Windowsbrukere, og jeg har ikke sett annet enn at iTunes fungerer utmerket for de som velger å bruke det.

Hvorfor skal du "bruke telefonen din på flere maskiner enn 1"? Det er da ikke noe problem å overføre innhold fra flere maskiner via én maskin, hvis man har litt peiling på hva man driver med - jeg går ut fra at du har hørt om noe som heter datanettverk?

 

Jeg er hobbyfotograf, har hundrevis av bilder jeg ønsker å ha på telefonen, men når jeg ikke engang kan lage raskt en mappe og legge bildene der...så går det ikke. Jeg kan ikke scrolle igjennom hundrevis av bilder for å finne et eller to hver eneste gang.

Du virker som en hobbyfotograf som er mer opptatt av å syte over begrensningene du tror er der, enn å ta i bruk de åpenbare løsningene som eksisterer på iPhone. Denne løsningen fant jeg på 1 minutt, den koster 6 kroner, og skulle gjøre akkurat det du etterlyser: http://photo-sort.webs.com/

 

Og let's face it, den vekker ikke oppsikt, den er stygg, den er ubukelig til hverandre og om hverandre. Du er lenket og smidd til et produkt, til en software og mulighetene er få. Bare det å sette den i "hvilemodus" gjør at internettet mitt hopper ut. Hva skjer med det? Er jeg på wifi, så ER jeg på wifi, jeg burde ikke trenge å koble meg opp hver eneste gang jeg bruker for lang tid på å holde den "våken".

"Vekker ikke oppsikt"? Hehe...hva slags posører er det som bruker telefonen for å vekke oppsikt? :roll:

Poenget med å sette telefonen i hvilemodus er å spare strøm, og hva oppnår en ved at iPhone kobler fra WiFi når det ikke brukes? Jo, man sparer strøm! Hvis telefonen derimot laster ned noe over WiFi så vil den naturlig ikke bryte forbindelsen selv om den går i hvilemodus. Jeg lot nettopp min iPhone laste ned og installere 3 app-oppdateringer mens den sto i hvilemodus, bare for å verifisere dette - slo den på igjen etter noen minutter, og da var alle apps ferdig nedlastet og oppdatert mens telefonen sto i hvilemodus, og WiFi koblet fra etter at den var ferdig, som forventet.

 

Min iPhone har allerede sprekker fordi jeg lader den! Skal jeg ikke lade den så mye som jeg gjør, så vil den ikke være på, fordi batteriet er sanseløst dårlig. Skal jeg bytte batteriet må jeg sende den inn?

Høres ikke logisk ut at du får sprekker fordi du lader, og har aldri hørt om den problemstillingen. Mener du at batteriet er ødelagt så bør du kontakte forhandleren som du kjøpte telefonen fra, og eventuelt gjør krav på reklamasjonsrett dersom du mener å ha krav på dette. Litt mer om hvilke rettigheter du har i så måte: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1141436

 

Men det absolutt verste er å bruke den som_en_telefon. Hører ekko til stadighet, andre hører seg selv, sendingen er ufattelig dårlig, lav lyd osv osv.

Rart det der, for jeg har aldri hatt problemer med å bruke iPhone som telefon, har helt grei lyd i øret, er ikke plaget med ekko, og har aldri fått negativ tilbakemelding fra andre om samtalekvaliteten.

 

Oppsummering av iPhone etter 1.5år: Knotete, ting tar tid, dårlig TELEFON, låst til et naziregime og stygg.

Oppsummering av innlegget ditt: Ensidig negativt, mange rare påstander, og tildels usaklig og uinformert.

 

Det er en ærlig mening fra en som ikke har sett seg blind på alle produkter fordi jeg er "fan". :w00t:

En fordel med å være "fan" kan ellers være at man ser mulighetene klarere, og faktisk vet mer om produktet og hvordan utnytte det best mulig ;)

Endret av Newton
Lenke til kommentar

ja, forstod du ikke det Newton?

Nei, jeg forstår ikke at det skal være nødvendig å slenge dritt på den måten. Men greit, jeg kan kanskje begynne å kalle HTC-fanboys for uintelligente drittsekker e.l., hvis det er en slik tone vi skal ha her...

Endret av Newton
Lenke til kommentar

Jeg synes det er interessant hvordan Applefans alltid har et behov for å forsvare Apple når noen omtaler sin misnøye med det. Tror ikke jeg har sett på noen annen plattform/produkt.

 

Hos alle andre produsenter er mangel på å kunne velge hvorvidt WIFI skal skru seg av eller ikke i hvilemodus en mangel. Hos Apple er ikke dette en mangel, men et nøye gjennomtenkt valg, for å spare mest mulig strøm.

 

Du finner de samme forklaringene for de andre problemene og mangler f.eks. iPhone har, og går stort sett ut på at Apple vet best, og derfor er det best at de tar valgene for brukerne;

-Mangel på multitasking er en feature!

-Ingen sender MMS uansett.

-AppStore har strenge regeler for å sikre brukerne god kvalitet.

 

Og de aller fleste brukere godtar dette(derav kommentaren til @joy24)

 

- At jeg ikke kan bruke Spotify og bruke Opera Mini samtidig (eller i det hele tatt) er ikke et valg Apple har tatt for å optimalisere brukeropplevelsen min eller øke kvaliteten på iPhone.

Lenke til kommentar

S60 ligger ikke bak, den har alltid hatt mye ekstra. Og nå er det bare overgangsfasen til Qt, de neste Nokia telefonene med Symbian^3 kommer til å ha like kraftig hardware som iphone, og kommer til å ha bred støtte for programmer. (MeeGo og Symbian^3 og neste Symbian kommer til å være tvilling-systemer, de kan bruke de samme programmene så lenge de er laget med Qt.)

Det er bare å vente og se, den første musikktelefonen fra Nokia med Symbian^3 kommer til å ha Cortex-A8. Det er bare en musikktelefon, det kommer også en telefon med SnapDragon i år.

Lenke til kommentar

God lesning! Fin kommentar.

Dog savnet også jeg mer utfyllende om android. Artikkelen manglet det avsnittet imo.

 

Newton: Jeg synes "Oppsummering av innlegget ditt: Ensidig negativt, mange rare påstander, og tildels usaklig og uinformert." bedre beskriver dine innlegg. TheMoonMan beskriver sin opplevelse og oppfatning av Iphone. Han gjør det veldig klart at det er hans tanker og hans erfaringer om telefonen han deler. Hvorfor skal du da komme å si at han tar feil, og heller presentere din egen fasit?

 

 

On topic:

Selv håper jeg android blir den store vinneren. Begrunnelsen er todelt. For det første har jeg selv nexus one, og vil tjene på flere brukere, da det også betyr flere apps og bedre dokumentasjon etc. Fro det andre tror jeg Google er det beste (av de nevnte) selskapet å ha bak et mobil-OS. Ja, de har sinne troll hva personvern angår, men de har samtidig en foretningsmodell som langt overgår Apple og Microsoft. Jeg liker når produktene mine er åpne og frie amtidig som prisen er lav eller ikkeeksisterende (ved reklame).

 

Jeg ser ikke helt hvordan ulike ting kan gjøres raskere enn slik det er på android. Du skrur på skjermen, låser den opp, for så å trykke på det du ønsker å starte. Du har 5 "skrivebord", hvor du har plass til det du bruker regelmessig. Jeg er skjeldent eller aldri inne i menyen, ikke at det er tungvindt heller.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...