Gå til innhold

Leverer eksperimentell 48 kjerne CPU


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Først sier de: "Det ser endelig ut som om Intels 48 kjerners prosessor vil bli levert utenfor Intels lab. Prosessoren kommer primært til å bli levert til akademiske miljøer og den er fortsatt karakterisert som eksperimentell."

og så avslutter de med: "Foreløpig er det lite informasjon tilgjengelig om hvordan 48 kjerne-arkitekturen vil passe inn i Intels tradisjonelle segment mot desktop, bærbare og servere."

 

Jeg vil da tro det er ganske selvsagt at den ikke passer inn, og ikke er ment som det heller... Den er laget for forskning på arkitekturer og parallellisering. Jeg er ikke sikker på om det var denne det var snakk om at skulle kunne simulere et nettverk på en chip også.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

er det galt av meg å tenke at dette kan være modifiserte atom kjerner?

Sikkert ikke veldig feil det nei.

 

Forøvrig genialt at de leverer dette ut som et ikke-supportert produkt til akademiske miljøer. Det vil sikre et mye bedre feature sett enn om de bare dumper produktet i markedet slik en vanligvis gjør. Klart dette kosker nok ganske mye, men er nok verdt det i det lange løp. De burde ha gjort det samme med Itanium og Larrabee...

 

Bob Colwell, sjefarkitekt for minst halvparten av alle design markedsført under Pentium navnet, var tilhenger av denne strategien men fikk vel aldri tid og midler til dette.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

På en lignende måte er også entusiast / power-user markedet en for det meste utappet ressurs. Om disse er x86/64 er det sikkert noen entusiaster eller utviklere/systemansvarlige som kunne tenkt seg å lagt ned noen lapper for å leke seg med en slik.

 

OCZ er et av de få selskapene som har forsøkt å benytte seg av dette med user feedback, med bl.a. eksperimentelle SSDer og kjørt på med firmware oppdateringer i samarbeid med kontroller produsent på grunnlag av feedback. Jeg er sikker på at en del selskaper kunne tjent på å sluppet "alfa" eller "beta" produkter i begrenset opplag til f.eks. en del av benchmarkerne her på diskusjon og XS forum. Nå har dette kanskje noe med mine interresser, men jeg ser for meg at design utkast av SSDer, og både firmware og drivere til SSD og RAID kontrollere kunne fått en god boost om man tar i bruk entusiastenes iver etter å få hendene på bedre produkter, og finne feil eller forbedringspotensialer.

 

Vil det forresten være mot reglene på forumet om selskaper har lyst til å slippe beta drivere for feedback fra brukere som vil teste og bidra til vidreutvikling? Det kunne vært kjekt med et underforum for slike ting så de som er interresert slipper lete rundt på mange forskjellige sider, og kan kanskje føre til at flere selskaper vil ta i bruk feedback fra brukere for nye drivere/FW.

Vi er ganske mange entusiaster og benchmarkere her på forumet.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...