Gå til innhold

Flash Player 10.1 RC ute


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg bare kjenner hvordan entusiasmen sildrer ut av kroppen...

 

Hvis det er lov å ønske seg ting så vil jeg gjerne at versjon 10 har litt færre kritiske sikkerhetshull, også hadde det vært nice om den ikke til stadighet la beslag på en prosessorkjerne bare for å vise en skarve annonse...

Lenke til kommentar
også hadde det vært nice om den ikke til stadighet la beslag på en prosessorkjerne bare for å vise en skarve annonse...

 

Nettopp der maskinvareakserelasjon kommer inn :) Laster av flash arbeidet til GPU og det merkes faktisk veldig godt. Spesielt på low end.

Så istedet for å bare låse en CPU-kjerne så vil nå flash kjøre 840 shader-pipelines på full pøkk? Herlig..

 

Problemet er jo at flash løper løpsk og rasker til seg all ytelse den bare klarer. Det er direkte merkelig at det ikke ligger noen sperrer der som sørger for å begrense ressursene en flash-app kan bruke.

Lenke til kommentar

Det at flash spiser ressurser er ett problem ja. Kjører selv med maskinvare akselererasjonen avslått da denne ødelegger mer enn den hjelper, for eksempel har jeg merket at systemet hadde mer slowdowns ved multitasking når GPUen var opptatt enn når den var ledig.

Lenke til kommentar

Er overrasket over at Flash ikke er bedre enn det det er, Adobe legger vel bare inn mer og mer funksjonalitet framfor å optimalisere det. Ser når kona spiller Cafe World eller andre flashspill så trekker flash opp mot 1,5GB minne. Mitt ønske er at flash skal bli optimalisert og ikke bare sluke all kraft fra èn core og alt minne du har på maskinen.

 

Maskinvare: Q6600 4 core, 8GB minne og win7x64.

 

Frank

Lenke til kommentar

Flash var enn periode greit til youtube og liknende tjenester, men disse flytter mer og mer over på html 5 code samt mer åpne videoformater. Dette fører igjen til at bruken for flash kun ligger på diverse spill etterhvert, det vil da for min del bli enn applikasjon jeg kan fjerne. Sant som frank_jarle sier, de kommer med mer og mer funksjoner, men sluker jo bare mer og mer av maskinen. Optimalisering er nok veien for flash, men kan virke som: "for lite for seint".

Lenke til kommentar

Flash var enn periode greit til youtube og liknende tjenester, men disse flytter mer og mer over på html 5 code samt mer åpne videoformater. Dette fører igjen til at bruken for flash kun ligger på diverse spill etterhvert, det vil da for min del bli enn applikasjon jeg kan fjerne. Sant som frank_jarle sier, de kommer med mer og mer funksjoner, men sluker jo bare mer og mer av maskinen. Optimalisering er nok veien for flash, men kan virke som: "for lite for seint".

 

Hahahahah. Youtube og åpne videoformater? Hahahaha.

Da er jeg veldig spent på hva slags forklaring du har på at alle HTML5-kodekene til Youtube er h.264, og null er OGG Theora.

Lenke til kommentar

LooperNor, ser den, tar tilbake åpne formater, men fakser inn en del fra wikipedia.org om H.264 formatet.

 

"On February 2, 2010 MPEG LA announced that H.264-encoded Internet Video that is free to end users would continue to be exempt from royalty fees until at least December 31, 2015. [11] However, other fees remain in place." (http://en.wikipedia.org/wiki/H.264).

 

Med andre ord så slipper du og betale Royalties om det er snakk om publisering av gratis innhold til internett bruk, om jeg leser dette rett?

 

Kan vel også si at det er mye mer ressurskrevende med flash mot H.264, klarer kjøre eks en 720 P trailer i quicktime, og bruker 15-16% av 1 cpu kjerne, kjører jeg flash i 480p fra youtube ligger cpu på 30-40% på en kjerne samt at safari bruker rundt 40% på og vise resten av youtube siden.

 

(Hadde adobe flashplayer 10.0.45 fra før og gikk opp til RCen som er snakk om her 10.1.x.. og merket ingen forskjell på mindre krevende bruk, kjører mac os x 10.6.3, og safari 4.0.5).

 

Angående kvaliteten på videoer i HTML5, så har du nok rett i at den i mange tilfeller er lavere enn ved maks oppløsning i flash avspilling, dette er det youtube som bestemmer, (samt jeg ser grunnen til og bruke flash, virker ikke som alle filmer er tilgjengelige over html5 heller, og disse vises da forsatt i flash).

Lenke til kommentar

[quote name='St. Anders' date=' 9. april 2010 - 23:01'

Angående kvaliteten på videoer i HTML5, så har du nok rett i at den i mange tilfeller er lavere enn ved maks oppløsning i flash avspilling, dette er det youtube som bestemmer, (samt jeg ser grunnen til og bruke flash, virker ikke som alle filmer er tilgjengelige over html5 heller, og disse vises da forsatt i flash).

Jepp. Er nok bare spørsmål om tid før dette kommer på plass. Jeg tror imidlertid at det kommer til å ta noe lang tid.

Lenke til kommentar

Er det bare jeg som finner det litt underlig at alle sider nå liksom skal tvinges over til å bruke en standard som enda ikke er ferdig, og for videoen sin del spille filmer med en codec som ikke er fastsatt (HTML5 ligger ikke an til å kreve h.264, OGG eller noe annet, så sider kan bruke all verdens crap). Bortsett fra at Google og Apple vil støtte h.264, fordi de tar ikke lisenser så tungt og kan betale, mens f.eks. Mozilla/Firefox kan komme til å slite med å distribuere h.264 under gjeldende lisenser, fordi h.264 faktisk IKKE er en åpen standard, men lisensert teknologi som bare tilfeldigvis foreløpig er gratis å lisensere.

 

Jeg vet ikke, jeg... men å velge hvilken browser jeg vil, og så laste ned en valgfri plugin som jeg kan avinstallere om den er så j*vlig dårlig som noen sier for å se på youtube, bruke Picnic, Avery, etc virker plutselig ikke som så innmari dårlig idé allikevel.

 

Men jeg er rar, jeg gleder meg til Flash 10.1 i Opera på Androiden min så jeg kan tweake Flickr bildene mine direkte i Picnic "on the go" jeg... :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...