Gå til innhold

Test: DDR3-minne på pinebenken!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mine kingston 2000mhz moduler takler ikke mere en 2000, hovedkortet er vennelig nokk til mye mere.

 

8-8-8-24.

 

Og under transport døde ene brikken.

Fra mitt 6gb tripple channel set.

 

Umulig å skrive inn part number /sn på support sidene til kingston så får ikke noe igjen på livstidsgarantien.

 

FML

 

Noen som overklokker her med disse brikkene?

Skulle likt og vite hvilken CAS OG LAS dere bruker!

Endret av z10an
Lenke til kommentar

Kjøpte disse hos OCZ sine LV hos PS før jul.

Første par jeg mottok var den ene defekt. Jeg fikk nye, men returnerte dem også fordi CPU-Z viste tilgangstider på 11-11-11.

Antok at de stillte seg inn sjøl, og visste ikke at jeg måtte tyne BIOS.

Kjører M4A79T

Sorry PS - min feil, men dere visste vel heller ikke det ?

Lenke til kommentar

Mine kingston 2000mhz moduler takler ikke mere en 2000, hovedkortet er vennelig nokk til mye mere.

 

8-8-8-24.

 

Og under transport døde ene brikken.

Fra mitt 6gb tripple channel set.

 

Umulig å skrive inn part number /sn på support sidene til kingston så får ikke noe igjen på livstidsgarantien.

 

FML

 

Noen som overklokker her med disse brikkene?

Skulle likt og vite hvilken CAS OG LAS dere bruker!

Sende dem en mail? :roll:

Lenke til kommentar

Opplevelsesindex i W7 viser 5,5 på minne ops. pr. sek.

Det er det laveste i Pc'n - de andre ligger på 7, SSD på 7,7.

Nå kjører jeg OCZ Platina 1600EB. (7-7-7-20)

I BIOS sto alt på Auto og tilgangstidene var 9-9-9....

Satte dem til 7-7-7 manuelt, men ny test viser frmd 5,5.

 

CPU-Z viser at de får 1,5volt, så jeg satte den til 1,66 (det ble det når jeg slo inn 1,65) men da fikk jeg BSOD 7E, så jeg satte den på Auto igjen.

 

Har noen forslag til hva som går an å gjøre for at det skal bli bedre ?

Lenke til kommentar

Syntes DDR3 enda er noe dyrt.. Med priser liggende rundt 900kr+ for en brukbart 4GB sett og 1300kr+ for 6GB så blir RAM fort dyrere en de andre komponentene i mange maskiner..

 

Nå er da DDR2 like dyrt. Det minnet som har lave priser er knapt tilgjengelig (når Webmercs butikker har 1 - 5, da er det langt fra sikkert på lager). Vi kunne heller ikke regnet med at prisene som var for en tid siden kunne vare, de var unaturlig lave og fabrikkene som produserte selve minne-chippene tapte faktisk penger. Og for over 3 år siden kostet 4 GiB mellom 4 og 5 000 kr (1 GiB ca 1 000 kr). Da synes jeg ikke 900 - 1000 kr er så ille jeg.

 

Når det gjelder testen, synes jeg den personlig har liten verdi. Vi vet alle at "minnehastighet" slår ut i rene minnetester etc. Men personlig mener jeg det er vel så viktig å teste minne i mer reelle brukerprogrammer.

Lenke til kommentar
Ytelsen på minnet øker med frekvensene, og med moduler som klarer effektive frekvenser på over 2 GHz tilbyr DDR3-teknologien ytelse en tidligere bare kunne drømme om.

Tja, her synes jeg nok du overdriver en smule. Om minneytelsen i seg selv øker formidabelt, så resulterer det ikke nødvendigvis i "systemytelse som man tidligere bare kunne drømme om". På sammenlignbare plattformer kan man si at økningen i systemytelsen blir mindre for hver gang man dobler minnebåndbredden. Høyere minneytelse er jo lite interessant hvis det ikke resulterer i høyere systemytelse, noe det forsåvidt gjør, men forskjellen er ikke akkurat enorm.

 

Når det gjelder responstid, har frekvensen mye å si også her.

Det er mulig at denne spesifikke testen favoriserer det ene eller andre, men isolert sett skal ikke frekvensen ha særlig betydning for idle latency, ihvertfall ikke om man baserer seg på tilgangstiden til Critical Word (dvs den første kolonnen i en gitt Burst Transfer). Snakker man om den mer relevante Loaded Latency, dvs en mer realistisk situasjon hvor en datakø faktisk må ryddes unna først, har selvsagt båndbredden betydning, fordi den påvirker hvor lang tid hver overføring tar. Men når det gjelder Critical Word-latency målt i en idle-situasjon, skal det i prinsippet bare være samspillet mellom frekvens og antall operasjons-sykluser som spiller inn. I teorien kan jo DDR1 godt ha lavere idle latency enn DDR3, selv om frekvensen selvsagt vil være langt lavere. Målingene baserer seg riktignok på overføringer som er lengre enn én kolonne, men med en "ren" datakø ville jeg likevel forventet at forskjellige frekvenser skulle gi små forskjeller (isolert sett).

Endret av Quintero
Lenke til kommentar

Jeg lurer bare på hvor det blir av fornuftig prisa 8GB sett, så AM3 kortet kan fylles til randen... Og som noen sier over så var prisen 4-5000 for 4GB moduler for en tid tilbake... litt lenger tilbake i tid var prisen 4-5000 for 4MB... Så det argumentet tok jeg ikke helt seriøst :tease:

Lenke til kommentar

jeg ser at dere har diverse guider på hvordan hovedkort, CPU og PSU fungerer, men jeg skulle ønske dere også kunne ha lagt en guide om hvordan minne fungerer. Hvor det blir beskrevet hva de forskjellige begrepen betyr, f.eks. tilgangstider, minneprofiler osv.

 

jeg søkte i arkivene blant guidene men fant ingen guider om akkurat minne, men hvis det faktisk eksisterer en slik guide av hw.no så er det bare å legge ut link :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...