Gå til innhold

Artikkel: Ares utstyrsvalg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er alltid interessant (og nerdete) lesning naar slike "what's in the bag" artikler opp. Heldigvis er det en konkret kontekst, og det er sikkert mange av oss som har godt av aa reflektere mer over foto paa reise.

 

Etter aa ha vaert hjemmefra i halvannen mnd naa, er det iallefall sikkert at jeg alltid tenker jeg burde hatt med meg mindre. Det er selvsagt ikke fasit for alle- men for min del har vekten og volumet av utstyret vaert en enorm irritasjon (og belastning).

 

Selv om det ikke er forste gang jeg reiser med utstyr paa en lengre reise, saa laerer man visst aldri. Naa skal det nevnes spesielt at jeg baaret paa utstyret over lange distanser (turen har gaatt gjennom Sibir, Mongolia og Kina saa langt- enkelte strekninger til fots)

 

Saa langt tror jeg bildene mine viser at jeg har brukt 50mm f1.4 AF-S paa et D700 til kanskje 90% av bildene mine. 15% er kanskje 24mm f2.8 AIs og resten 35mm f1.4 AIs. 105mm f2.5 har stort sett ligget urort. Mao later det til at jeg kunne klart meg fint med TO smaa fastobjektiv, uten at det skulle gaa nevneverdig ut over de fantastiske motivene jeg har fatt se saa langt (heller ikke hva optisk kvalitet skulle gjelde). 35mm f1.4 har sittet fast paa et Nikon F3 som sammen med filmrullene ikke akkurat gjor kamerabag'en lettere.

 

Det latterlige er at jeg vurderte 17-35mm f2.8 AFS og/eller 85mm f1.4 AF-D som en del av utrustningen ogsaa!!

 

Med et D700 har stativet blitt svaert lite brukt. Selv om det er et karbonstativ paa knappe kiloen, er det slike gram som kjennes etter en stund. Logikken var uansett aa droppe en diger blits. I tillegg glemmer man fort aa veie inn ekstrautstyr som batterier, ladere, kabelutlosere og gudvethva.

 

Jeg har fatt plass til alt i en Lowepro Classified 160 AW, som er ganske imponerende. Den er ogsa fantastisk praktisk som en dagsoppakning paa tur, og skriker ikke dyrt kamerautstyr!

 

Oppsummering saa langt, er at folk som ikke har en last i analog historie kan komme LANGT med et absolutt minimum av utstyr, selv paa et spennende fotoreise.

 

Jeg tror det kunne holdt med en D90, nikon 35mm f1.8 samt eventuelt en 15mm f3.5- da begynner vi aa snakke seriost kompakt utstyr!

 

 

Forovrig tenker jeg at det hadde vaert deilig aa bare droppe alt sammen, starte paa scratch med en Leica M9 UTEN bayerfilter (B&W FTW!!), og med en 35mm summicron. Tenk aa ha alt utsyret hengende om halsen?

Endret av silverhalide
Lenke til kommentar

Jeg fikk en ryggsekk til jul (IKEA Upptäcka) som er den mest praktiske jeg noensinne har hatt.

 

Den er ikke laget for fotografer, men har en utrolig fleksibilitet som gjør at det nå er den som blir med istedenfor en Crumpler eller LowePro.

 

Hva er det som gjør at den vinner?

 

1) Glidelåser som går helt ned.

2) Sekken kan deles i to, den ytterste delen blir en miniryggsekk som er perfekt til små ekskursjoner.

3) Egne laptop-rom i hver av ryggsekkdelene.

4) Nettinglommer i hver av delene.

5) Størrelse som ikke gjør flyselskapene fornærmet.

6) God nok å ha på ryggen.

 

Hvis jeg skal ha med meg mer enn bare litt fotoutstyr, og jeg hovedsakelig ferdes med bil, så vil nok de tekniske fotosekkene vinne.

Lenke til kommentar

Jøje meg, ikke noe kamera pluss et standard reiseobjektiv her nei ;) , du har ikke tenkt å bli der nede noen år?

 

Svart/hvitt - føler det er en slags mediastandard når baksidene av verden skal foreviges, liksom for å understreke forskjellene fra solsiden. Altså den fattige delen av verden = svart/hvitt - den rike delen = mest mulig fargerikt, helst med sol.

 

Tor

Lenke til kommentar

Are: Kan du anslå kjapt i prosent, hvor mye du tror du vil bruke de ulike objektivene og ekstrakameraet så du kan sammenligne (f.eks med Exposureplot) om du har brukt utstyret slik du antok? Uten faste tall på forhånd blir det vanskeligere i ettertid å gjette på hva man trodde før turen.

Lenke til kommentar

Interessant lesing.

 

Men har du veid utstyret pluss ymse klesskift? Er du i nærheten av 20?

 

Og er du klar til å tusle rundt med maaange kilo på ryggen i 4000m høyde?

 

Nå har jeg både 5DII og E-P2 også, men i høydestrøk (skal til Himalaya i sommer), blir nok 5D fort kun brukt i leiren.

 

..har forøvrig opplevd at de veier carry-on bagasjen. Det var nesten litt flaut. :whistle:

 

- grå -

Lenke til kommentar

Are: Kan du anslå kjapt i prosent, hvor mye du tror du vil bruke de ulike objektivene og ekstrakameraet så du kan sammenligne (f.eks med Exposureplot) om du har brukt utstyret slik du antok? Uten faste tall på forhånd blir det vanskeligere i ettertid å gjette på hva man trodde før turen.

 

post-29613-1271066254,9959_thumb.jpg

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...