Gå til innhold

Kameratilkobling til iPad


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"For det er knyttet store forventninger til hvordan iPad vil fungere som en primær plattform til lagring og behandling av bilder."

 

Har jeg ingen tro på. iPad er nok mer egnet som sekundær enhet for lagring og behandling av bilder. iPad erstatter ikke en ordinær bærbar eller stasjonær datamaskin, den supplerer. Styrken til iPad i så måte er presentasjonsbiten, at den er lett å ta med seg, og utrolig enkel og lett å bruke for å vise fram bilder og videosnutter i alle mulige situasjoner. Ser for meg at en slik sak kommer til å ligge henslengt på mange stuebord framover, som et digitalt fotoalbum og surfebrett.

Et annet bruksområde blir nok som backup og lagringsenhet for bilder når man er på reise. Greit å ha med for å kunne se på bildene man tar i løpet av turen, og veldig fint å kunne dumpe innholdet av minnekortet over på en annen enhet noen ganger i løpet av en ferietur, for sikkerhets skyld.

Lenke til kommentar

Et annet bruksområde blir nok som backup og lagringsenhet for bilder når man er på reise. Greit å ha med for å kunne se på bildene man tar i løpet av turen, og veldig fint å kunne dumpe innholdet av minnekortet over på en annen enhet noen ganger i løpet av en ferietur, for sikkerhets skyld.

Det er forsåvidt et egnet bruksområde. Men for en del av oss, så får den for liten lagringskapasitet. Var på en tur til Kambodsja og Vietnam i fjor, og da endte jeg opp med over 40GB med bilder. Ok, ville muligens fått plass på en 64GB utgave, men den blir da uforholdsmessig dyr.

Lenke til kommentar

Hva i all verden? Omtrent alle bærbare PCer, "tabletter" osv har jo innebygget både minnekortleser og USB-porter. Utrolig knotete at man må kjøpe ekstrautstyr for å få overført bilder. Og når man er på tur så får man ennå en dings å sjonglere med å ta vare på når man skal legge maskina ned i veska si. Upraktisk! Men eplekjekkasene digger det sikkert. :p

Lenke til kommentar

Hva i all verden? Omtrent alle bærbare PCer, "tabletter" osv har jo innebygget både minnekortleser og USB-porter. Utrolig knotete at man må kjøpe ekstrautstyr for å få overført bilder. Og når man er på tur så får man ennå en dings å sjonglere med å ta vare på når man skal legge maskina ned i veska si. Upraktisk! Men eplekjekkasene digger det sikkert. :p

Eplekjekkas - ypperlig navn på en Apple fanboy. Har et par på jobben ;)

 

Ellers så er jeg helt enig at mangelen på USB porter og kortleser er bare dumt.

Lenke til kommentar

Jeg digger tilsvarende til iPhone (i teorien). Donglen kommer først i løpet av April, men den tilhørende app-en viser at det kan bli en meget praktisk on-the-go arbeidsflyt.

 

Hvis en kan sin html&php er det fullt mulig å ditche laptoppen selv om en har for vane å sende elektroniske postkort. Imagemagick og apps tilgjengeliggjør da det meste av bildebehandlingsfunksjoner (har ennå ikke studert panotools), det er imidlertid opp til en selv å se behov, muligheter og løsninger.

 

Fotonerdmoro på beste måte. :)

Lenke til kommentar
For det er knyttet store forventninger til hvordan iPad vil fungere som en primær plattform til lagring og behandling av bilder.

Der er vel ikke mange andre end Apple der har forhåbninger til iBad???

 

Har svært med at se ideen med en forvokset iPod, med dens nuværende skrabede funktionalitet.

 

Først HVIS (når?) der kommer en version der har en skærmopløsning der forsvarer størrelsen, giver det mening. Og alt for lukket system også.

 

Vil tro at andre ser potentialet i mellemformen mellem telefon og bærbar pc og laver en brugbar version.

Lenke til kommentar

Hva i all verden? Omtrent alle bærbare PCer, "tabletter" osv har jo innebygget både minnekortleser og USB-porter. Utrolig knotete at man må kjøpe ekstrautstyr for å få overført bilder. Og når man er på tur så får man ennå en dings å sjonglere med å ta vare på når man skal legge maskina ned i veska si. Upraktisk! Men eplekjekkasene digger det sikkert. :p

Ikke så mange bærbare PCer og tablets med IPS-panel, 10 timer batteritid og som veier så lite som 700 gram. I en ideell verden så hadde iPad kommet med minnekortlesere for både SD og CF, samt USB-kontakt - men man får ikke alltid alt man ønsker seg. Eller hvorfor ikke ønske seg et systemkamera med Wi-Fi, så kan man overføre bildene trådløst, og slippe å knote med minnekort eller kabler i det hele tatt? ;)

Imidlertid så kan jeg leve med å punge ut 250 kroner for et "Camera Connection Kit", og ser ikke det helt store problemet med å ta med seg disse to små adapterne. De mange potensielle fordelene jeg ser med iPad vil oppveie den lille ulempen mange ganger.

Lenke til kommentar

Ikke så mange bærbare PCer og tablets med IPS-panel, 10 timer batteritid og som veier så lite som 700 gram.

Det er mulig, men for ca 2.700,- så får man en fullverdig PC med tastatur, 160GB diskplass, og 6 timer batteritid som ikke veier mer en 1300 gram.

 

iPad ser kanskje mer lekker ut, men for meg blir den for begrensende.

 

I en ideell verden så hadde iPad kommet med minnekortlesere for både SD og CF, samt USB-kontakt - men man får ikke alltid alt man ønsker seg. Eller hvorfor ikke ønske seg et systemkamera med Wi-Fi, så kan man overføre bildene trådløst, og slippe å knote med minnekort eller kabler i det hele tatt? ;)

Wifi kunne vært en løsning, og det kommer nok.

 

Imidlertid så kan jeg leve med å punge ut 250 kroner for et "Camera Connection Kit", og ser ikke det helt store problemet med å ta med seg disse to små adapterne. De mange potensielle fordelene jeg ser med iPad vil oppveie den lille ulempen mange ganger.

Det er ikke prisen det kommer an på, men det er det at man får to ekstra dingser å passe på, man har da nok fra før av.

Lenke til kommentar

@tomsi42: Å kalle den anemiske netbooken fra Lenovo for en fullverdig PC blir å ta vel hardt i. Det er den ganske enkelt ikke, og det er sannsynligvis grunnen til at den leveres med Windows XP - den klarer nok ikke å dra en moderne Windows-utgave på anstendig vis. Tror heller jeg foretrekker en iPad med bedre skjerm, 1/3 av størrelsen, halve vekten og bortimot dobbel batteritid, som supplement til de fullverdige datamaskinene jeg allerede har ;)

Endret av Newton
Lenke til kommentar
Ikke så mange bærbare PCer og tablets med IPS-panel, 10 timer batteritid og som veier så lite som 700 gram.

Hva har det med saken å gjøre? Jeg sier at omtrent alle PCer har sånt (minnekortleser og USB-porter) innebygget. Det er en ulempe at ipadda ikke har det. Å forsvare mangelen med andre egenskaper er intet annet enn en avsporing fra det faktum at mangel på minnekortleser og USB-porter er en ulempe. Altså kjernen i innholdet i artikkelen og trådens emne.

 

@tomsi42: Å kalle den anemiske netbooken fra Lenovo for en fullverdig PC blir å ta vel hardt i.

Det er noe som heter å kaste stein i glasshus. Ipadda er helt klart det mest anemiske og mangelfulle produktet som er nevnt i tråden hittil. Er det noen som har hørt om et eneste lignende produkt som er like mye eller mer begrenset enn ipadda?

Lenke til kommentar

@tomsi42: Å kalle den anemiske netbooken fra Lenovo for en fullverdig PC blir å ta vel hardt i. Det er den ganske enkelt ikke, og det er sannsynligvis grunnen til at den leveres med Windows XP - den klarer nok ikke å dra en moderne Windows-utgave på anstendig vis.

Det er mulig at den er anemisk, men den er fortsatt en del kraftigere enn en iPad.

 

Nå må man ikke kjøre Windows på disse da. F.eks. Ubuntu går fint på en slik. Og hvis XP går rundt, så går Windows 7 rundt også. Det er primært Firefox 3.0 som sliter på disse boksene, og den finnes det plenty av alternativer til.

 

Tror heller jeg foretrekker en iPad med bedre skjerm, 1/3 av størrelsen, halve vekten og bortimot dobbel batteritid, som supplement til de fullverdige datamaskinene jeg allerede har ;)

Det med bedre skjerm, bør vi vel vente med å påstå til den har vært ute i felten en stund ;) Men lav vekt og lang batterilevetid er jeg for.

Lenke til kommentar

@tomsi42: Å kalle den anemiske netbooken fra Lenovo for en fullverdig PC blir å ta vel hardt i. Det er den ganske enkelt ikke, og det er sannsynligvis grunnen til at den leveres med Windows XP - den klarer nok ikke å dra en moderne Windows-utgave på anstendig vis. Tror heller jeg foretrekker en iPad med bedre skjerm, 1/3 av størrelsen, halve vekten og bortimot dobbel batteritid, som supplement til de fullverdige datamaskinene jeg allerede har ;)

Dens bror uden 3G kører W7, så det er sikkert mere et spørgsmål om alder....

Endret av EskeRahn
Lenke til kommentar

Har skikkelig sansen for Ipad selv, men kan selvsagt innrømme at mangel på usb, kortleser, egen strømport osv. er rett og slett ein mangel og kjem absolutt til og bli savnet.

 

Grunnen til at eg rett og slett vurderer og kjøpe den er fordi eg meiner det er eit heilt nytt revolusjonerande produkt i forhold til vanlege nettpc-ar. Dei har dratt det så mykje lenger fram.

Lenke til kommentar

Hva i all verden? Omtrent alle bærbare PCer, "tabletter" osv har jo innebygget både minnekortleser og USB-porter.

Har du peiling på hvor mye dyrere en iPad ville blitt med minnekortleser og USB-port? Dette er selvsagt en vurdering Apple har tatt, ikke for å være bitchy, men fordi de tror majoriteten av brukerene ikke kommer til å bruke det. Om jeg får en iPad 100 kroner billigere så støtter jeg apple i den avgjørelsen.

Lenke til kommentar

Jeg gleder meg iallfall til å se på mulighetene som den vil gi. Husk også at dette er første versjon. Vi vet alle hvordan strategien til Apple er med å legge til nye funksjoner (som burde vært der fra dag en) i hver versjon for å få folk til å kjøpe den nyeste.

 

Ellers ser jeg for meg at denne vil være utrolig nyttig under en kundeshoot hvor man skyter RAW+JPEG i kamera og overfører JPEG til iPad for en gjennomtitt og utvelgelse.

Lenke til kommentar
Ikke så mange bærbare PCer og tablets med IPS-panel, 10 timer batteritid og som veier så lite som 700 gram.

Hva har det med saken å gjøre? Jeg sier at omtrent alle PCer har sånt (minnekortleser og USB-porter) innebygget. Det er en ulempe at ipadda ikke har det. Å forsvare mangelen med andre egenskaper er intet annet enn en avsporing fra det faktum at mangel på minnekortleser og USB-porter er en ulempe. Altså kjernen i innholdet i artikkelen og trådens emne.

For meg har det alt med saken å gjøre. Jeg fungerer slik at når jeg vurderer å kjøpe et produkt så vurderer jeg fordeler og ulemper, ser på hva som er viktig for meg og hva som er mindre viktig, og hvilke nye muligheter produktet eventuelt kan gi meg. iPad er ikke et perfekt produkt, men det er heller ikke alternativene - og for de bruksområdene jeg ser for meg så er det veldig få eller kanskje ingen alternativ som kommer opp mot iPad på bl.a de egenskapene jeg nevnte. Og da har jeg ikke en gang berørt software og brukergrensesnitt, som er et kapittel for seg, og helt nye muligheter for interaksjon som en en vanlig netbook mangler.

 

@tomsi42: Å kalle den anemiske netbooken fra Lenovo for en fullverdig PC blir å ta vel hardt i.

Det er noe som heter å kaste stein i glasshus. Ipadda er helt klart det mest anemiske og mangelfulle produktet som er nevnt i tråden hittil. Er det noen som har hørt om et eneste lignende produkt som er like mye eller mer begrenset enn ipadda?

Dersom jeg hadde kalt iPad for en fullverdig PC eller en fullverdig PC-erstatter, så kunne vi hørt lyden av singlende glass. Men det har jeg jo ikke gjort, så du kan bare jekke deg ned et par hakk. En iPad er uten tvil anemisk i forhold til f.eks en MacBook, nettopp fordi en MacBook er en fullverdig PC, noe iPad aldri har gitt seg ut for å være. Lenovo-netbooken som var nevnt har mange begrensninger i forhold til iPad og iPad har mange begrensninger i forhold til en netbook - men det er jo en "avsporing" å komme inn på dette i følge deg, så da får du nesten bestemme deg for hva du vil diskutere her.

Hvor anemisk en iPad er i praktisk bruk vil jo fort vise seg når man får sammenlignet bildebehandling og andre krevende operasjoner side om side med f.eks anemiske Atom-baserte netboooks. Det er mulig at en forholdsvis kompetent publikasjon som Engadget, som har prøvd iPad, misser grovt når de beskriver den som "blazingly fast" - men det er ikke sannsynlig. Men jeg registrerer at du ser ut til å ha konklusjonen klar før noen har kjøpt en eneste iPad og før vi har fått sett hva den virkelig er god for ytelsesmessig, så det blir vel din argumentasjon som framstår som det mest mangelfulle her.

Endret av Newton
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...