Gå til innhold

iPad-alternativ fra Samsung


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Problemet er at iPad's suksess ikke har noenting med selve produktet å gjøre, men med innholdet som kommer til å leveres eksklusivt til iPad gjennom iTunes (les: ebøker, musikk, tv-programmer og you name it).

 

Samsung og de andre leverandørene vil dessverre bare være nødt til å betrakte dette fra utsiden. Og uten innhold er det ikke noe annet enn en glorifisert brødfjøl de har lansert.

 

Jeg er ikke Apple fanboy og synes dette er synd, men sånn har det da blitt.

Endret av voluz
Lenke til kommentar

fujitsu_tablet.jpg

 

Ja. Tablets er en gammel nisje.

 

Min konvertable TabletPC er fra 2005, og da fantes det tastaturløse tablets som veide ca 1000 gram, hvis jeg husker riktig. Fujitsu hadde for eksempel tidlig slike.

 

De var riktig nok mye dyrere enn vanlige PC'er på det tidspunktet. Men med innføringen av Windows Vista var ikke lengre operativsystemet dyrere for HW-produsentene, som XP tablet edition var. Da var imidlertid "tablet" allerede blitt synonymt med "hype som aldri skjer", nettopp på grunn av de høye prisene.

 

I ettertid har prisene på alle bærbare falt ekstremt, pluss at de innførte billigplatformer med svakere prosessorer og nedskalerte operativsystem. Dette hadde jo vært perfekt for tablet-markedet, men det eksisterte da ikke lengre noen markedsføring av denne type produkter.

 

Selv min gamle 2005-modell er jo et multitasking regnebeist i forhold til de nye Ipad-kopiene. Jeg synes det er et skikkelig tilbakeskritt når produsentene begynner å konkurrere på Apples premisser.

 

HP har jo etterhvert innført tablet-funksjonalitet på en rekke av sine produkter, men de skryter ikke av det. Igjen, fordi "tablet" har vært et belastet ord i markedsføring. I stedet kaller de det touch eller multitouch, fordi det er det Apple har kalt det. Nok et eksempel på at de forsøker etterape etterkommeren.

 

Når det gjelder innhold som ekslusivt leveres til plattformer som begynner på "i", har jeg aldri noe sted, noen gang støtt på en situasjon der jeg ønsker å kjøpe noe medieinnhold og det ikke kan leveres til ikke-i produkter.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Jeg misliker tendensen media har til å sammenligne nye produkter med Apples eksisterende produkter. Hvorfor må enhver tablet-artikkel omhandle Ipad, mobilartikel omhandle Iphone og mp3-spiller omhandle Ipod? Sistnevnte har riktignok dabbet litt ut til fordel for mobiltelefoner. Jeg tror de fleste nå er klar over hva Apples populære produkter er kapable til, hva med å fokusere på andre produkter nå?

Lenke til kommentar

Problemet er at iPad's suksess ikke har noenting med selve produktet å gjøre, men med innholdet som kommer til å leveres eksklusivt til iPad gjennom iTunes (les: ebøker, musikk, tv-programmer og you name it).

 

Samsung og de andre leverandørene vil dessverre bare være nødt til å betrakte dette fra utsiden. Og uten innhold er det ikke noe annet enn en glorifisert brødfjøl de har lansert.

 

Jeg er ikke Apple fanboy og synes dette er synd, men sånn har det da blitt.

Du har så rett så rett.

 

Fjøla til iPad er dog litt spesiell siden den er implementert med masse drm for å tekkes leverandørende.

 

Ellers har Apple gjort noen "gode" valg som faktisk er med på å gjøre dette bra. iPhone valgte bevisst å IKKE legge til rette for flash og java applikasjoner. Dette for å unngå dårlige ports. Ergo må all software skrives fra bunn spesifikt for iPhone (og nå iPad som deler samme platform som iPhone). Ergo høyere kvalitet på software som gjør dingsen mer attraktiv. Alternativer er prisgitt ting de ikke har kontroll på.

 

Google sin Android er allerede rukket å bli et cross-plattform mareritt med mobilleverandører som "aktive" sabotører, så vi får se hvordan det går - men jeg vedder på at Android bare blir en parantes med mindre de gjør noen svært store endringer.

Lenke til kommentar
Google sin Android er allerede rukket å bli et cross-plattform mareritt med mobilleverandører som "aktive" sabotører, så vi får se hvordan det går - men jeg vedder på at Android bare blir en parantes med mindre de gjør noen svært store endringer.

Eh... HÆ?

 

 

 

Lenke til kommentar

Nå er den da heller ikke lansert, den lanseres ikke før til sommeren, så når det gjelder ytelse så bør man nok vente til den lanseres. Å gjøre vurderinger på noe som i realiteten er en prototype som ble vist på CES er forhastede vurderinger.

 

Den har ellers i realiteten akkurat samme CPU i tablet delen som iPad. iPad sin CPU er også bygd på ARM Cortex-A8, noe også SnapDragon er. Men den har HD-skjerm, noe som klart kan kreve mer optimalisering enn misfosteret av skjermoppløsning på iPad.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Jeg trodde da dere hadde bestemt dere for å skrive Ipad, med stor I og liten p.

 

Det er litt kinkig det der. Som egennavn bør det staves med stor i og følgelig liten p for at det skal se naturlig ut. På en annen side er det også er merkevare og et produktnavn.

 

Hva synes du?

Lenke til kommentar
Google sin Android er allerede rukket å bli et cross-plattform mareritt med mobilleverandører som "aktive" sabotører, så vi får se hvordan det går - men jeg vedder på at Android bare blir en parantes med mindre de gjør noen svært store endringer.

Eh... HÆ?

 

Tror noen tenkte på den sære javadialekten som alt står på...............

Lenke til kommentar

Jeg trodde da dere hadde bestemt dere for å skrive Ipad, med stor I og liten p.

 

Det er litt kinkig det der. Som egennavn bør det staves med stor i og følgelig liten p for at det skal se naturlig ut. På en annen side er det også er merkevare og et produktnavn.

 

Hva synes du?

 

Artikkelforfatter må nok rette litt på artikkelen og emnetittel:

http://www.hardware.no/artikler/naar_ipod_faar_stor_i/51389

Lenke til kommentar
Google sin Android er allerede rukket å bli et cross-plattform mareritt med mobilleverandører som "aktive" sabotører, så vi får se hvordan det går - men jeg vedder på at Android bare blir en parantes med mindre de gjør noen svært store endringer.

Eh... HÆ?

 

Andriod er i versjon 1.5, 1.6, 2.0, og 2.1. Snart kommer neste versjon, og så er det en ny en etter det på trappene alt.

Hver produsent står 100% fritt til å velge hvilke deler av Andriod de vil implementere og ekskludere.

Hver produsent står selv for oppgradering av software på mobilen DIN. Så det er litt linux/windows tendenser.

 

Som utvikler så står jeg overfor et idiotisk opplegg der min applikasjon må tilpasses ALT DETTE. Applikasjonen jeg lager må testes på alle disse versjonene og de enhetene som er produsert. iPhone er 1 platform, og kun 1 sted å teste omtrent.

 

Digi har jo en fin artikkel idag om hvordan Android utvikling skal bli lettere fordi det ting er feil...

 

I tillegg har de en svært liberal butikk, som vil tillate applikasjoner som har feil. Folk liker ikke feil, derfor er Apple pc idag poppis fordi de har ikke feil. iPhone er popis fordi den bare virker. Har du lyst på en Driod phone, og ikke kunne kjøre samme kule app som kompisen din fordi du valgte feil merke?

 

Det betyr at iPhone vil ha alle gadgets, og kule software siden de har et langt bedre utviklingsmiljø, og større marked.

Skal min bedrift lage en mobilapplikasjon, så er sjangsen størst for at de vil begynne med iPhone, og ikke gå videre til Android/Symbian/WinMobile/etc .. fordi de er for små og vil kreve for mye ressurser til utvikling/testing. Og på det nivået mener jeg at Andriod er en stor failure.

 

Men ting kan jo endre seg...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...