Gå til innhold

Tromsø overtar norsk leksikon?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Utdanningsinstitusjonene må gjerne få lov å overta opplegget, men er totalt uenig i at staten(departemanget) skal bruke penger på dette. En annen forutsetning må være å få driftskostnadene ned. Universitetene har egne driftsmiljøer og driftsansatte. De har egne kompetente folk som kan stå for "utvikling og administrering" uten at dette burde bli til nye stillinger eller mer kostnader.

Uenig i at universitene skal "tjene penger på reklame" når dette er et klart tapsprosjekt. Da fjerner man reklamen og bruker ikke tid og penger på det.

 

Er alle norske skoler med på oppgaven (ca 4000 om man tar med grunn, vgs, høg og uni) så blir dette ca 10.000 pr skole i spleiselag om man legger 35mill til grunn.

 

Men ja ... 10.000 er nok ganske dyrt i forhold til å fornye papirutgaven hvert 10år på hver skole slik det knapt gjøres idag. Så kostnadene må mye ned.

Lenke til kommentar
Men ja ... 10.000 er nok ganske dyrt i forhold til å fornye papirutgaven hvert 10år på hver skole slik det knapt gjøres idag. Så kostnadene må mye ned.

SNL har vel sluttet helt med papirutgaver så vidt meg bekjent. Hele poenget med SNL.no er jo å være et faglig kvalitetssikret og oppdatert leksikon på nett.

 

Men jeg er enig i at driftskostnadene bør ned. F.eks ved å la innloggede brukere bidra til selve tekstene, mens innholdet må kvalitetssikres av fagpersonell før publisering. Altså en litt strengere modell enn Wikipedia. Det bør også bli flinkere til å markedsføre seg, f.eks via facebook, norske nettaviser, universiteter, skoler osv. Skoler og universiteter bør inviteres til å bidra med innhold.

Lenke til kommentar

Jeg ser virkelig ikke vitsen med dette her, kan ikke universitetene heller bruke tid på å forbedre Wikipedia, hva i all verden skal man med en hel haug forskjellige leksikon, når alle heller kan bruke tid på å forbedre og utvikle ett eneste massivt ala Wikipedia.

Lenke til kommentar

Simen1: Om det ikke står på penger; Hvorfor det?

 

Om Wikiedia klarer å holde seg subjektivt så burde ikke et monopol by på noe problem?

 

Se for deg at alle verdens leksikon samarbeidet om Wikipeda, hva ville vært problematisk med det? Referanser kreves uansett.

Lenke til kommentar

@Simen1:

 

Så vidt jeg har forstått så er tanken klart at brukere skal få delta med stoff. Men prosessen med å kvalitetssikre, dvs ha ansvarlige redaktører på fagområder er ressurskrevende og koster penger. Jeg kan si så mye at Wikipedia, som ikke har en person for denne type kvalitetsikring har lønnskostnader på mellom 10 - 15 mill kr i året.

 

Faktisk så synes jeg en kostnad på knappe 9 mill kr i året faktisk er en lav kostnad i denne sammenheng.

 

Ellers er vi svært enige i det uheldige med "kunnskapsmonopoler".

 

@Vaine:

 

Referanser medfører ikke økt objektivitet, regner med at det var det du mente. Dersom en person skriver en "biased" artikkel, vil med all sannsynlighet referansene være valgt ut slik at de støtter det synet. Har man da bare et oppslagsverk, og i tillegg et som har en lang rekke mangler i prosessmodell, så danner det grunnlag for betydelig med feilinformasjon.

 

Du kan f.eks. søke litt på "critism wikipedia", så vil du finne mye interessant, også av personer som er aktivt med å bidrar til Wikipedia.

 

Edit: Generelt har for mange her manglende kunnskap om hvilke kostnader det reelt er ved slike løsninger.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Universitetet i Tromsø, og andre universitet med dem, har jo egne serverparker, dessuten innser de vel at modellen som gikk på ræv hadde den iboende egenskapen at det måtte gå nettopp slik. Hvis en utdanningsinstitusjon skal ha bedre forutsetninger for å drifte SNL så bør de jo også gjøre bruk av de fordelene de har i kraft av å være noe annet enn det SNL har vært.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...