Gå til innhold

Guide: Skal du ha deg GPS?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå har riktignok Nokia kommet med Ovi Maps, men før det har jeg brukt Garmin Mobile XT på min 5800, da også med sjøkart, fungerer ypperlig det, er positivt overrasket :)

 

Men nå er det dags for ny mobil, HTC Desire, og den kjører jo Android 2.1, så lurer på hvilket kartprogram som egner seg til den...

Lenke til kommentar

Har en W995 som kom med Google Maps da jeg kjøpte den. Er det slik at den streamer kart da og at datatrafikk påbeløper, eller har den kartene fra før siden Google Maps var preinstallert? Har slått av denne a-gps greia, og har forstått at da bruker den ikke penger på "posisjonerings-drahjelp".

 

Tror at forbrukerombudet har en jobb foran seg for å skaffe klarhet for forbrukere hvilke kostnader de møter. Da tenker jeg i de baner som påbudt info om a-gps kontra gps, må kart lastes ned eller ikke? På linje med at selgere av subsidierte mobiler, og ved tegning av tv-tunerpakker etc ble selgere pålagt å oppgi "skjulte" utgifter. Er nok en del gps-brukere som ikke vet helt hva slags tjeneste de benytter. Da jeg fikk denne gps-mobilen min, ante jeg ikke noen verdens ting om utgifter på mobil-gps. Trodde det var som en normal bil-gps i bruk, gratis. Og det er sikkert ikke alle som gjør som meg nå og undersøker heller.

 

Edit: litt kronglete bi-setninger

Endret av gammalerik
Lenke til kommentar

Har en W995 som kom med Google Maps da jeg kjøpte den. Er det slik at den streamer kart da og at datatrafikk påbeløper, eller har den kartene fra før siden Google Maps var preinstallert? Har slått av denne a-gps greia, og har forstått at da bruker den ikke penger på "posisjonerings-drahjelp".

Kjøpte en til kona, Google Maps laster ned ALT fortløpende ja.

Men for navigasjon i bilen har den også innebygget program for dette, med komplette kart for Norden, så da blir det ingen datatrafikk. Jeg har ikke rukket å teste det enda, men det er under samme menyen som du finner Google Maps.

Sistnevnte er jo fin når du er i byen og leter etter et bestemt hotell eller en butikk i nærhet, da er det bare å skrive inn navnet så ser du hvor du er i forhold.

Edit: den har wayfinder, står i testen

Endret av kjelldell
Lenke til kommentar

Reagerer litt når artikkelforfatter påstår at det koster 2000,- kroner for å holde TomTom GPS oppdatert med 4 kart i løpet av året fordi et kart koster 500,- kroner. Regnestykket er desverre ikke så enkelt da en får rabatter for å kjøpe flere kart. Noen GPS fra TomTom leveres også med 2 års kartoppdateringer inkludert i prisen. Ellers så kan du få 6 måneders gratis oppdatering ved kjøp av 1 kart nå, dvs. du får 3 kart til prisen av en i en kampanjeperiode. Ikke glem at en ny enhet kan oppdateres med nytt kart innen 30 dager fra enheten taes i bruk gratis - dette for å sørge for at selv om enheten har vært på markedet en stund vil du få nytt relativt fersk kart - kart er egentlig noen måneder gammel ved ankomst til en GPS.

 

Garmin på sin side har du mulighet til å kjøpe en kartpakke som gir deg kart i GPS enhetens levetid. De har også andre rabatter.

 

andre leverandører som f.eks. Nokia har gratis kart, og stemmenavigasjon på enkelt mobiltelefonmodeller mens andre modeller må betale for stemme.

 

Her er mange prismodeller å ta hensyn til ved kjøp av GPS. Brukervennligheten i de forskjellige modeller og typer av GPS varierer stort, så her kan det være lurt å være bevisst ved kjøp av GPS på f.eks. behov og muligheter enheten gir.

Lenke til kommentar
Tomtom Navigator lagrer kartene lokalt, mens du kan velge dersom du bruker Ovi Maps. De fleste andre navigasjonsløsninger til mobil belager seg på at kartene og kjørerutene lastes ned mens du navigerer.

De fleste andre? NDrive, Navigon, Garmin XT, Sygic og CoPilot lagrer alle kartene lokalt. Hvem "de fleste andre" tenker du på (foruten Google Maps da)?

Lenke til kommentar

Men nå er det dags for ny mobil, HTC Desire, og den kjører jo Android 2.1, så lurer på hvilket kartprogram som egner seg til den...

Har testet litt forskjellige, men synes NDrive foreløpig er det beste. Gratis på Market, men kartene koster noen kroner. Kan likevel testes gratis i 7 dager.

Lenke til kommentar

Jeg oppdaterte TomTom til mobilen (både program og kart) ca 2 år etter at den nye motorveien fra Tønsberg var ferdig da jeg var lei av å se bilen kjøre i terrenget i tomtom.. men var det fikset da? nei...

Fremdeles sier tomtom at vi er ute i ødemarken når vi kjører på den nye veien. De oppdateringen kan de putte en viss plass..

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...