Gå til innhold

Nrk.no blir reklamefri


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kjernetjenestene NRK.no, nett-TV og yr.no er en del av NRKs oppdrag og bør derfor være en del av det folk har betalt for via lisensen.

Føkk!

 

Dette betyr at de har fått en politisk garanti for økte bevilgninger. Ellers ville de aldri gitt slipp på disse pengene.

 

Jeg kan vedde på at en av følgende vil skje:

 

1) Krav om lisensbetaling for bruk av internett

 

2) Betraktelig økning i dagens lisens

 

Dette kan bli stygt... (og dyrt siden lisensen allerede er vanvittig usosial).

Lenke til kommentar

Bort med all reklame!. Nrk`s kanaler er de eneste kanalene det er mulig og se film på uten om og få selvmordstanker ( i mangel på et bedre ord :p).

Og se film på f.eks tv 3 eller tv norge er bare pain. Hjelper ikke og sende bra filmer, når sammenhengen blir herpet av reklame hvert 15-20 min. Idioti. Blir bare mer og mer virker det som også. America here we come.

 

Edit: dette gjelder da tv, ikke internet. Så det ble kanskje litt Ot :)

Endret av Kjetil_90
Lenke til kommentar

Sponsorplakater knyttet til visse sendinger vil nok ikke forsvinne på kort sikt. Nå medfører hverken disse eller reklamen på nettsidene inntekter som betyr særlig mye totalt sett for NRK, men det betyr en del i forhold til muligheten for å kjøpe rettigheter til akkurat disse sendingene.

 

Personlig tror jeg ikke at dette vil medføre betydelige endringer i lisensavgift eller noen form for lisens på internett. Vil forundre meg særdeles mye om de reklameinntektene NRK har hatt på nettet er særlig mer enn noen promille av totale inntekter. At endrede seervaner og teknologiske endringer kan ha langsiktige konsekvenser for lisensen er en helt annen sak.

Lenke til kommentar

Til de av dere som syter om lisensprisen:

 

NRK tjener 20 millioner kroner årlig på nettreklame. De har sagt at det er et beløp som ikke har avgjørende betydning for nettredaksjonen.

 

Men om vi likevel antar at det skal tas inn over lisensen, får vi:

 

20 000 000 kr delt på 1 870 000 lisensbetalere

 

= 10,70 kroner per lisensbetaler per år.

 

Regner med dette beløpet vil velte alle og envhers økonomi. :roll:

 

EDIT: Må bare legge til at jeg er for at lisensen fjernes og NRK betales over skatteseddelen istedenfor. Men det er litt greitt å ha litt perspektiv på ting. Dette vedtaket vil ikke ha noen stor betydning i den ene retningen eller andre, økonomisk sett. Derimot er det bare positivt at NRK fjerner reklamen, i min mening. :)

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Dette betyr at de har fått en politisk garanti for økte bevilgninger. Ellers ville de aldri gitt slipp på disse pengene.

 

Jeg kan vedde på at en av følgende vil skje:

 

1) Krav om lisensbetaling for bruk av internett

 

2) Betraktelig økning i dagens lisens

 

Dette kan bli stygt... (og dyrt siden lisensen allerede er vanvittig usosial).

 

Tja. Skavvise da... Det er ca. 2 millioner lisensbetalere. NRK oppgir at de får inn 20 millioner i året i nettreklame i dag. Det burde bli en tier pr. lisens, det.

Lenke til kommentar

EDIT: Må bare legge til at jeg er for at lisensen fjernes og NRK betales over skatteseddelen istedenfor. Men det er litt greitt å ha litt perspektiv på ting. Dette vedtaket vil ikke ha noen stor betydning i den ene retningen eller andre, økonomisk sett. Derimot er det bare positivt at NRK fjerner reklamen, i min mening. :)

Det er bra i seg selv, men jeg tror ikke for fem øre at dette ble gjort uten baktanker. Bare vent, noe vil komme, noe det blir bråk om.

Lenke til kommentar

Er vel ikke lisensen som skal økes men snarere at de forbereder en NRK lisens for alle som bruker Internett. Og da kan de ikke samtidig selge reklame...

Sleipt ? JA

 

Her er nok essensen at dagens lisens juridisk er knyttet til muligheten til å ta inn kringkastings signalene fra luften. Det er TV tuneren som er lisensbelagt og ikke innholdet i NRKs sendinger. Dette har vært slik for å sikre at NRK skulle få inntekter fra alle som har en TV og ikke bare de som ser på NRK. Begrunnelsen var i sin tid at alle måtte bidra til å betale for utbyggingen TV sender nettet. Nå er det imidlertid fler og fler som får TV via kabel / fiber hvor Staten/NRK ikke har bidratt til utbyggingen og hvor de således egentlig ikke kan kreve lisens lenger.

Så her må pengeinnkreverene inn med nytenking for å sikre seg sine monopolinntekter!

Lenke til kommentar

Stygge frekke NRK. Jeg kommer ikke til å betale lisens igjen...

 

Du kommer ikke til å betale lisens igjen, fordi de fjerner reklamen på nrk.no?

 

AtW

Nei den lisensen har jeg sneket meg unna nå i 7 år, og har ikke tenkt å begynne å betale den heller, med god samvittighet. Syntes det er så utrolig frekt av NRK å pålegge oss kanalene deres, og ikke nok med det så er ikke kanalene FTA heller, de forlanger at man har et abonnement for å ta dem inn...

 

Og jeg tviler ikke på at NRK er frekke nok til å øke lisensprisen pga dette her...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...