Gå til innhold

Nexus One selger ikke


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis man skal selge telefoner, må man faktisk distribuere dem. Dessuten må man prøve å tilby noe som markedet ikke dekker, som funksjoner eller lavere pris. Funksjonene er ikke særegne, så prisen burde kanskje vært lavere.

 

 

Jeg kunne gjerne kjøpt en Nexa Two hvis 1) den var tilgjengelig i norsk butikker og 2) kostet noe mindre enn alternative telefoner.

Lenke til kommentar

Synes ikke det er noen bombe at telefonen sålangt har solgt dårlig. For det første er det som nevnt en ganske dyr telefon. Men kanskje den største grunnen er at den kun er tilgjengelig i 2-3 land (?). For min del vurderte jeg lenge Nexus One, men siden Google nå har drøyd lansering i andre land i over to måneder har jeg mistet interessen og velger heller Desire, selv om de så og si er ganske like.

 

Et annet problem er at telefonen kun er tilgjengelig på nett, samt at siden den for det meste kun er tilgjengeli i USA vil den ikke selge godt så lenge den ikke subsidieres. Amerikanere er ikke vant med å betale fullpris for en telefon i like stor grad som eks. vi her i landet.

 

Hadde Google solgt denne i butikk, samt med subsidiering og over AT&T eller Verizone istede for T-Mobile kunne det nok sett litt annerledes ut.

Lenke til kommentar

Den slo veldig bra an hos geeks grunnet rå specs, men man må nok markedsføre mer skal man selge telefoner, ja. "Everything iCan't, Droid does" eller hva det var fikk vel alle amerikanere med seg. I tillegg er telefonen dyr (sammenliknet med f.eks. med Desire som kommer nå.) GecCo har nok også helt rett når han sier "Hadde Google solgt denne i butikk, samt med subsidiering og over AT&T eller Verizone istede for T-Mobile kunne det nok sett litt annerledes ut."

Lenke til kommentar

På hvert et nettsted jeg leser om dette, er det jo tydelig at alle har klart for seg hvorfor salgstallene er sånn. Det har sannsynligvis google også, og det kommer nok heller ikke som en stor overraskelse for dem.

 

Jeg regner med dette var en liten test fra google, hvor de ville se hvordan denne distribusjonskanalen fungerer. Jeg regner faktisk med at når det modnes litt, at det blir mer kjent, så vil salget gå opp. Det forutsetter naturligvis et større utvalg, men det er jo på vei både med flere forskjellige telefoner og større utvalg av operatører.

 

Sistnevnte gjør nok den store forskjellen, da amerikanerne velger telefoner ut i fra nettverk/ price plans, ikke bare hva som er den beste telefonen. Det er nok en veldig liten del av amerikanerne som er interessert i å betale $525 for en telefon, de lever jo hele sine liv på kreditt fra før, så hvorfor ikke også ha mobiltelefonen på avbetaling over 2-3 år hos telefonselskapet? :)

 

De har vel heller ikke markedsført den andre steder enn på google.com? Naturligvis er det kanskje verdens beste sted å markedsføre den, men så lenge folk ikke er oppmerksomme på den, forsvinner det kanskje i underbevisstheten. Tenk på all reklamen for iphone og droid, tenk alle de millionene apple og motorola har spyttet i det... Google skal jo faktisk selge 1 900 telefoner pr. million dollar i markedsføring bare for å gå i null for den eventuelle tv-reklamen ;)

Endret av bufodill
Lenke til kommentar

Ja, man tror ting er billigere i USA, men de prisene teleselskapene opererer med er jo helt syke. For ikke å snakke om at man betaler for å *motta* sms. Glad vi har bedre regulering av ting her i landet enn der i hvert fall, selv om man kan synes det blir mye innimellom.

Lenke til kommentar

Bare tull dette. Som nevnt i tråden er ikke telefonen til salsg noen steder omtrent, og kun på nett. Google bruker sin vanlige strategi med å la massene reklamere for seg (gmail+++++, men tror de vil se at på produkter som koster penger, og mye penger, fungerer ikke dette like godt.

 

Jeg skal ha en Nexus da denne gir meg alt jeg trenger og er åpen. Bruker google til alt annet, og da blir det meste intergrert på en flott måte. Dessuten finnes det jo Android telefoner som er kjempegode på markedet fra før, slik at denne er ikke noen revolusjon.

 

Den kommer til å selge mye når den komer i salg på vanlig måte.

Lenke til kommentar

Er ikke så rart at HTC ikke selger så bra som Motorola på dette.

HTC masseproduserer nermest identiske telefoner synst jeg. litt forsjell i HW, men stort sett er det en touch sjerm med android.

På tide å slippe en med qwerty tastatur? muligens oppgradere Touch pro serien med android?

Lenke til kommentar

HTC kunne nok med fordel vært flinkere til å kjøre ulike "serier" som faktisk var ulike, ja. Typ en modell med kraftig hardware og fulltastatur, en modell med kraftig hw uten tastatur, en svakere billigmodell med og uten tastatur osv. Og så ikke lansert noen ny modell i hver serie oftere enn en gang i året (slik Apple gjør med iPhone)

 

Ulempen med modellraset er at man føler at en HTC-telefon er utdatert så fort man har kjøpt den fordi en nesten identisk men bittelitt bedre telefon kommer måneden etterpå.

Lenke til kommentar

Salgstallene burde jo ikke overraske noen. Ei heller HTC eller Google.

 

- Droid solgte bra fordi det var første Android-telefon hos Verizon, USAs største operatør

- Nexus One har inntil nylig kun vært attraktive for T-Mobile kunder i USA

- T-Mobile hadde allerede et par Android-modeller på markedet

- T-Mobile har svært begrenset 3G-utbygging, så er ikke veldig attraktive som operatør

- Den første utgaven ble solgt unlocked, men støttet ikke AT&Ts 3G-nettverk

 

Det har derimot skjedd en del de siste dagene, og salgstallene vil nok ta seg opp. En AT&T/Rogers versjon er på plass. I tillegg kommer CDMA-utgaver til både Sprint og Verizon. Plutselig er telefonen attraktiv for kunder hos alle de fire store operatørene. Subsidiert eller ikke, den vil selge.

 

At telefonen ikke selges i butikk og at Google står for markedsføringen, er noe jeg har sansen for. Det holder prisene nede samt at det nok er langt mer effektivt enn hva man skulle tro. Det er ikke uten grunn at nær sagt alt som kommer fra Google raskt får masse oppmerksomhet.

 

Selv slo jeg fra meg Nexus One når den ble lansert fordi den var uinteressant for meg som er AT&T-kunde. Men den AT&T-versjonen som ble lansert denne uka frister veldig. Først og fremst fordi den gir 3G både hos AT&T og i Norge. Det er det ikke mange telefoner som gjør. iPhone og Xperia-telefonene fra SE er de eneste jeg kommer på i farten.

Lenke til kommentar

Var det første jeg tenkte og :p Over 5000,- for en telefon er jo helt sinnssykt i mine øyne da. Skal jeg opp på "touch" nivå så blir nok Android første valget, og syntes selv Nexusen er nokså nerdete og fin :) Men, prisen må ned først. Langt ned...

 

Tror dette er en telefon som de sikter på å holde i live lenge. Vi ser nok ikke Google med 4 nye modeller i kvartalet som så mange av konkurrentene. Jeg tror denne kommer til å selge jevnt og trutt en god stund til.

Lenke til kommentar

Var det første jeg tenkte og :p Over 5000,- for en telefon er jo helt sinnssykt i mine øyne da. Skal jeg opp på "touch" nivå så blir nok Android første valget, og syntes selv Nexusen er nokså nerdete og fin :) Men, prisen må ned først. Langt ned...

 

Tror dette er en telefon som de sikter på å holde i live lenge. Vi ser nok ikke Google med 4 nye modeller i kvartalet som så mange av konkurrentene. Jeg tror denne kommer til å selge jevnt og trutt en god stund til.

 

Kan det tenkes at den blir litt som Amazons Kindle? ;P

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...